'92 OG900 2.1 nuupahti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

'92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja A-L »

Jahas, pitkästä aikaa näillä main.
Elikä työjuhta '92 kaksykkönen automaatti sai tuossa työmatkalla sätkyn, CE-valo syttyi, veto hävisi, kun sain sivuun ja sammuksiin, ei enää inahtanutkaan. Virrat / valot tulee, mutta ei edes yritä startata. Ihmettelin siinä matkalla jo, että mistähän kiikastaa kun mankka alkoi reistailemaan(pari vuotta vanha, ei yleensä ongelmia) ja tuntui ettei valotkaan ihan pelittäneet normaaliin malliin. Yhtäkkiä vain tyyssäsi matka siihen.

Vaihdoin pirssiin päivemmällä öljyt, tuolloin en huomannut mitään muuta ihmeellistä kuin sen, että latauksen merkkivalo ei enää operaation jälkeen syttynyt - ajattelin lampun vaan palaneen ex tempore, näin on ennenkin käynyt. Nähdäkseni öljyjä vaihtaessa ei kuitenkaan tullut sohittua mihinkään väärään osoitteeseen ja kai se olisi siihen liittyvistä ongelmista huomauttanut muutenkin vähän aiemmin, vaihdon myötä kuitenkin kerkesin autolla ajamaan toistasataa kilometriä ongelmitta. Perhana, puoleen vuoteen en autolla muuta tehnyt kuin posottanut menemään. Hieman hoitoa ja huolenpitoa ja tässä lopputulos. ;)

Edellinen omistaja epäili omaa satkuaan piinaavaa kampiakselin hihnapyörää, olisko tässä ideaa? Muita ehdotuksia? Pitäis huomisen aikana saada auto jonnekin tienvarresta - nyt en joutanut tutkimaan tarkemmin, työkaluja ei ollut liiemmin mukana, aikaa yövuoron alkuun napakat 15 minuuttia ja välimatkaa neljä kilometriä. Mittariinkin on just vasta tulossa 370 000, että ei senkään puolesta pitäisi olla mitään hämminkejä. Höhö.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Lataus hävinnyt. Laita täysi akku ja aja pois. Noin olen joutunut itse tekemään pari kertaa. Ja oireet oli ihan samat, ensin halvaantui soitin ja sen jälkeen auto.
Entinen jäsen#2331
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Laturin herätejohto katkeaa / irtoaa helposti öljynsuodatinta vaihtaessa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Samat kokemukset kuin tuhojuholla. Laturi ei jaksanut, latausta ei ollut käytännössä ja kun patteri alkoi olla tyhjä, hommat menivät juuri samalla tavalla. Eli laturille TLC:tä ( Tender Loving Care ) :)
# 419 Vesa Pohjalainen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Laturihan ei lataa myös jos latauksen merkkivalon lamppu on rikki sillä heräte kulkee lampun langan kautta.

tässä tapauksessa tosin varmaan niin kuin jo edellä sanottiin heräte pohtimessa vika.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

ja jos ei laturi niin varmaan virtalukonpohja
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja A-L »

Kittooos. Parin tunnin päästä tässä jo pääseekin kiesiä hämmästelemään.
Akku on paljolti mahdollinen(varmasti ehjä vara-akku mukaan), mutta ei nähdäkseni selitä CE-valon syttymistä? Siinä kohtaa toi herätejohto alkaa kuulostaan loogisemmalta, varsinkin kun oon noiden huoltotouhujen kanssa melkonen rähmäkäpälä enkä moisen johdon sijoittelusta tiennyt, yllätysyllätys, yhtikäs mitään.

Tuosta johdosta kannattaa varmaan tietää jotain ennen kuin kun tunkee taas nokkansa konepellin alle? :)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Eiköhän se CE syty kun jännitteet tippuu tarpeeksi alas ja kaikki sekoaa konehuoneessa.
Entinen jäsen#2331
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja A-L »

No niin, unohtu sitten tähänkin kommenteerata, muttamutta... uus akku + herätejohto kunnolliseen kondikseen = tomaatti taas teillä eikä mitään kitinöitä. :)
Kiitoksia vihjeistä!
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Onko tähdien asennosta kiinni kun minulla ihan sama tarina eilen vuotta vanhemmalla satkulla? Herätejohdon abigoliitin oli tosiaan löystynyt ja johto irti.

Mikä tuuri että nuupahti todella lähelle kotia, ja huvittavaa että samaan kohtaan oli joku toinenkin "keskeyttänyt" ja meinasimme tukkia koko ajoradan. Toisella bensa loppu, toisella kipinä :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Täysikuu on kuulemma nyt suurimmillaan liki kahteenkymmeneen vuoteen joten siksi varmaan nämä liki parikymppiset kakspilikkuykköset temppuilevat näinä aikoina...

Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja teesalama »

yksi vikamahdollisuus voisi muuten olla kampuran asentoanturi.

Vähän oireet voisi viitata siihen suuntaan, jos kerran vähän jäähdyttyä starttaa. pääsiskös satkussa kylmäspraytä suhauttamaan anturille jos/kun vika uusii ja ei muutoin lähde käymään. Sillä voisi yrittää poissulkea tuota vikaa, kenties.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
suoppo5
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Touko 25, 2008 12:04
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja suoppo5 »

Sprident kirjoitti:Täysikuu on kuulemma nyt suurimmillaan liki kahteenkymmeneen vuoteen joten siksi varmaan nämä liki parikymppiset kakspilikkuykköset temppuilevat näinä aikoina...

Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?

Omassa samaa vikaa ollut ja syy oli hapettunut sytkäpoksin liitos... musta laatikko kuskin pyöräkotelon edessä. On ainakin helppo ja halpa koittaa putsata..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Sprident kirjoitti:Täysikuu on kuulemma nyt suurimmillaan liki kahteenkymmeneen vuoteen joten siksi varmaan nämä liki parikymppiset kakspilikkuykköset temppuilevat näinä aikoina...

Oma laitokseni on menneen viikon aikana sammunut kesken ajon useamman kerran, joskus käynnistynyt heti, joskus on pitänyt odotella tovi tien laidassa tai parkkipaikalla, joskus on mennyt tunteja, ennen kuin vaunu on taas startannut. Syypääksi epäilin ensin joko puuttuvaa kipinää tai bensan saantia, mutta eräs temppu sitten kuitenkin heitti vahvan epäilyn bensapumpun releelle. Foorumin ja foorumilaisen (kiitos Teemu) avustuksella sainkin kaiveltua ko. releen esille ja pääsin vertaamaan sitä Motonetin myymään versioon. Molemmathan ovat viisinapaisia, mutta napojen merkinnöissä ja kytkentäkaaviossa oli sen verran eroja, etten tohtinut vielä tökätä tuota uudempaa paikoilleen. Oletteko kukaan käyttäneet tuota Motonetin myymää relettä Saabin 8536401 releen tilalla ja onko siitä kokemuksia?
Mulla teki joskus 8-venttiilinen turbosatku tuota että sammuili kesken ajon (ensin alkoi nykimään), ja tovin odottelun jälkeen suostui taas käynnistymään. Uusin sytkäohjausyksikön joka ei poistanut ongelmaa, seuraavaksi korvasin bensapumpun releen jonka jälkeen ongelma poistui. (motonetistä ostin)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: '92 OG900 2.1 nuupahti

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Tilannekatsaus: Kakspilikkuykkönen jatkaa satunnaista sammuiluaan aivan kuten menneiden viikkojen aikana ennenkin. Aamuisin kylmällä tai viileällä kelillä pääsee työmatkat useimmiten normaalisti ilman sammumisia, mutta paluumatka iltapäivällä saattaa vaatia pahimmillaan kuusi äkillistä moottorin sammumista reilun 15 km matkalla. Laitos joko käynnistyy heti tai vähän ajan kuluttua, tai sitten tuntien päästä, satunnaisotannalla tietenkin.

Epäillyt vian aiheuttajat:
- polttoainepuolelta pumppu ja/tai releet: releet (pa-pumppu ja ruiskun ohjausboksi) vaihdettu vastaaviin käytettyihin eikä toivottua parannusta. Motonetin releellä testatessani ainoa näkyvä seuraus oli CE-valon katoaminen kokonaan mittaristosta. Pumppu toimii eikä tankin takominen auta.
- sytytys: sytytysyksikkö vaihdettu Boschin tekeleeseen, ei vaikutusta. Sytytyksen mustan boksin liitokset kunnossa eikä hapettumia yms. kuten ei muissakaan moottorin johtosarjan liitoskappaleissa. Maadoituskohdat putsattu ja suojattu. Tulpanjohdot uusittu alkuvuodesta kuten jakajan kansi ja pyörijäkin.

Viimeisimmät pohdinnat:
- jostain syystä kuitenkin vaikuttaisi sähköosaston vialta ja liittyy lämpöön/lämpölaajenemiseen, koska kylmällä säällä ja koneella ei sammahtele juurikaan..
- polttoainepuolella ainoastaan tukkeutunut suodatin tai jumiutuva paineensäädin voisivat aiheuttaa moisen, mutta mikä laukaisee sitten tilanteen ja sallii käynnistymisen?
- mikä anturi tai rele lämmetessään katkaisee sytytys- ja sitä myöten bensapumpun signaalin ja estää käynnistymisen? Ruiskutuksen lämpötila-anturi antoi mielestäni turhan suurta vastuslukemaa koneen lämpötilaan verrattuna, mutta voiko se halvaannuttaa koko toiminnan? Senhän pitäisi vain säätää seosta, loppupelissä..
- latausjännitteen riittävyys, vaikka moottorin käydessä laturi tuottaa reilun 13 voltin jännitteen akun navoille.
- lambda
- virranjakajan Hall-anturi

Ideoita, neuvoja, kokemuksia? Kettuilusta olen saanut jo osani....
Vastaa Viestiin