Uusi forumilainen ja 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Uusi forumilainen ja 900i

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Hei kaikille forumilaisille!

Ostin pari päivää sitten ensimmäisen Saabini (kyllä, olen innoissani) ja nyt kysyn etukäteen ettei tarvi myöhemmin tyhmäillä.. :)

Autolla on ajettu hieman yli 310.000 km ja se tuntuisi olevan tekniikaltaan varsin hyvässä kunnossa. Kävin ostamassa tänään uudet tulpat, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen, siis vakiosetti. Viime vuodet on kulunut saksalaisen johtotähden ratissa ja muutenkin Saab on vielä hieman "outolintu" meikäläisen silmään. Siksipä kysyn teiltä viisaammilta Saab-guruilta: Mitä ysisatasessa kannattaa tarkistaa ennenkuin antaa sille vain kovaa ajoa? Vaihdelaatikko on uusittu, samaten pakoputki ja tottakai öljynvaihdot sun muut on vielä edessä, mutta onko jotain "saabismeja" josta olisi hyvä olla tietoinen? Tyyppivikoja?

Ensimmäisen 350 kilometrin jälkeen kokemukset on pelkästään positiivisia, lukuunottamatta ohjaustehostimen puutetta ja lompakossa tuntuvaa lovea aina tankkauksen jälkeen (edellinen auto oli siis diesel-MB).

P.S. Joko saabisteilla on oma irkkikanava mersuforumin malliin? :)
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saha
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Heinä 22, 2004 14:26

Viesti Kirjoittaja Saha »

Tervetuloa vaan mukaan :) Kun ekan ostaa niin ei niistä enää irti pääse :)Mä olen huomannut että jos tarkistaa jotain, niin tulee kymmenen uutta korjattavaa osaa :D Mutta fiksummat vastatkoon tarkemmin:)

Onnellisia ajokilometrejä kuitenkin toivotan!!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ruosteet on tietty ne vanhan ysisatasen pahin ongelma, eli vakiopaikat mm. ovien alareunat, pyöränkotelot, kontinpohja, takaroiskeläppien paikat ja vetaritunnelit.

Muita mitä olen itse omista ysisatasista katsonut on vaihteistoöljyt (Neste hypoidi MP75 tekee ihmeitä), jarrunesteet (usein mustaa kuraa) ja k-jet ruiskuista lisäilmaluistin avautuman koon jos kylmäkäynti meinaa olla liian matalalla, usein on ollut.

Noh, siinä nyt oli jotain. Ei ole tarkoitus pelotella tuolla listalla, kunhan on vähän semmoisia vakiojuttuja :) Onnea vaan ysisataselle, eiköhän sillä ole vielä monta kilometriä edessään. Itsekin vaihdoin reilu vuosi sitten bensamersun ratista 900i saabiin, enkä ole joutunut katumaan. :wink:

Ai niin, ja irkkikanavia löytyy peräti kaksi, ircnetistä #saab ja #saab.fi
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Tervetuloa! og-saabisteja ei ole ikinä liikaa :D
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi forumilainen ja 900i

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Peter A kirjoitti:P.S. Joko saabisteilla on oma irkkikanava mersuforumin malliin? :)
#saab ainakin toimii.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja karimylly »

Tervetuloa olen samaa mieltä Saban kanssa Kun sille antaa pikkusormen
se vie koko kätösen
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

jcarlson kirjoitti:Ruosteet on tietty ne vanhan ysisatasen pahin ongelma, eli vakiopaikat mm. ovien alareunat, pyöränkotelot, kontinpohja, takaroiskeläppien paikat ja vetaritunnelit.
Hintaansa nähden vähäruosteinen yksilö, voisi sanoa tuosta minun -86 mallisesta ysisatkusta :) Kontinpohja on ehjä, pyöränkotelot ok kunnossa mutta ovien alareunat on aika järkyttävän näköiset, siis sisäpuolelta. Ulospäin ruosteettomat. Pari lommoa on siellä täällä ja ruosteita on paikattu ennenkin muutamasta paikasta mutta ei se ulkonäkö vaan asenne :twisted:
jcarlson kirjoitti:Muita mitä olen itse omista ysisatasista katsonut on vaihteistoöljyt (Neste hypoidi MP75 tekee ihmeitä), jarrunesteet (usein mustaa kuraa) ja k-jet ruiskuista lisäilmaluistin avautuman koon jos kylmäkäynti meinaa olla liian matalalla, usein on ollut.
En ole (vielä) ehtinyt perehtyä ruiskuun sen kummemmin, vuosimalli on tosiaan se -86, joten ilmeisesti k-jet on tuon ruiskun malli? Tyhjäkäynti tuntuu olevan tosiaan matalalla kylmällä koneella, siinä 1000rpm tienoilla. Aamulla käynnistin pienokaisen ensimmäistä kertaa pakkasesta ja sai siinä vähän kaasua painella. Mitä siis käytännössä pitää tehdä jos tyhjäkäyntikierrokset haluaa korkeammalle? Lasien runsas huurtuminen tuntuu myös olevan ongelmana, raitisilmasuodattimen vaihtoon?
jcarlson kirjoitti:Ai niin, ja irkkikanavia löytyy peräti kaksi, ircnetistä #saab ja #saab.fi
Nickini irkissä on Mankula, tapaamisiin ;p
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Suap »

Enpä tiedä miten saa 1000 rpm:stä suuremmalle.
Mielestäni moottori on käynnissä ja pyörii hyvin, jos se käy 1000 rpm. Itselläni oli pitkään välissä japsiauto, jonka ns. kylmätyhjäkäynti oli säätöarvossaan, 2400-2800 rpm. Oli siinä kestämistä.
Sain lopulta neuvon, jolla sai tiputettua aina tuonne 1000 rpm tienoille.

Itselläni käy kylmänä 1000 rpm hetken aikaa ja laskee sitten 700-800 tienoille.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Oikea joutokäyntikierrosluku taisi olla 900rpm/min, että eipä sitä kannata alkaa ainakaan nostamaan :wink:
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Turbo900 kirjoitti:Oikea joutokäyntikierrosluku taisi olla 900rpm/min, että eipä sitä kannata alkaa ainakaan nostamaan :wink:
Tööt. Tarkoitin tietysti tyhjäkäyntiä kylmänä, että pysyttelee siinä tuhannessa kierroksessa, mutta jos se on Saabuskalle normaalia niin mikäs siinä sitten :) Kun kone lämpenee niin tippuu hieman alemmaksi.

Eilen tein toisen (tällä kertaa hauskan) havainnon, oli pimeää ja olin lähdössä täydentämään perjantai-illan ostoksia kauppaan. Ihmettelin miten kuskin oven lukko aukesi hieman tahmeammin kuin aikaisemmin ja autoon istuessani huomasin, ovi aukesi hieman yli sekunnissa Mersun avaimella. Onko 900:n lukot aina noin hepposia tekeleitä vai onko "hieman" kulumaa kuskin ovessa, todennäköisesti eniten käytettynä lukkopesänä? Apukuskin puolelle kokeilin piruuttani avainta vielä tänä aamuna, sinne ei mersun tiirikka tepsinyt.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lukotkin ovat kuluva osa. Virtalukko kanssa vanhemmiten alkaa hyväksymään vääriä avaimia valitettavasti...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ne haitat tahtovat jumittua tiettyyn asentoon, lukko kaipaa aseöljyä hiukan.
Niin ne pallonivelet on syytä joskus tarkastaa ( raskaskeulainen auto ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie en oikein ymmärrä tota raskasta keulaa... Saabin painojakaumahan on erittäin esimerkillinen. Kuormattuna 51/49 ja ilman kuormaa 60/40. Yksinkertaisuudessaan nivelongelmat tulevat rakenteesta ja halpis pallonivelistä. Huonoimmillaan pallot menevät rikki sen takia, että niiden suojakumit eivät kestä puolta vuotta pidempään meikäläisten pakkasissa. (Omakohtaista kokemusta Scantech:n tekeleistä.)

Toinen syy lienee voitelun pettäminen. Itse olen porannut rasvanipat niveliin. Tarkoituksena on jatkaa nivelien kestoikää voitelulla. Kokeilun tuloksista lisää, kun nivelet menevät vaihtoon. (Saabiilta ostetut TRW:t ovat nyt olleet vuoden paikoillaan, joten kyllä tässä varmaan kolme vuotta menee, ennenkuin voin näyttää toteen voitelun vaikutuksen kestoikään.)

http://www.saab-900.com/features/saab_9 ... on_rh3.htm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin