Todistus og900 -93 ilman airbagia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2008 14:58
Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Tervehdys,
olisi muutoskatsastusta (katsastusmiestä) varten tarvis hankkia todistus, jossa todettaisiin, että tuota satkua on olemassa myös ilman airbagia. Löytyykö keneltäkään valmiina? (Maahantuojan putiikki ei huvikseen vastaa puhelimeen.)
Ensisijainen vaihtoehtoni oli korjata vilkkuvan SRS-valon takana oleva vika, mutta Mikkelissä aiemmin Saabeja myynyt firma ei onnistunut vuoden aikana saamaan SRS-lukulaitetta käsiinsä. Heikko esitys.
Ratista tulee katsastushenkilön mukaan poistaa SRS-maininta - onko jäsenistöllä kokemuksia tästä? Toisaalla sanotaan, että teippi tekstin päälle riittää, toisaalla tehdään enemmän käsityötä. Kaikkein paras olisi jos löytyisi hyvin säilynyt ajanmukainen ratti tilalle, tuo on melko möykyn näköinen kokonaisuus.
olisi muutoskatsastusta (katsastusmiestä) varten tarvis hankkia todistus, jossa todettaisiin, että tuota satkua on olemassa myös ilman airbagia. Löytyykö keneltäkään valmiina? (Maahantuojan putiikki ei huvikseen vastaa puhelimeen.)
Ensisijainen vaihtoehtoni oli korjata vilkkuvan SRS-valon takana oleva vika, mutta Mikkelissä aiemmin Saabeja myynyt firma ei onnistunut vuoden aikana saamaan SRS-lukulaitetta käsiinsä. Heikko esitys.
Ratista tulee katsastushenkilön mukaan poistaa SRS-maininta - onko jäsenistöllä kokemuksia tästä? Toisaalla sanotaan, että teippi tekstin päälle riittää, toisaalla tehdään enemmän käsityötä. Kaikkein paras olisi jos löytyisi hyvin säilynyt ajanmukainen ratti tilalle, tuo on melko möykyn näköinen kokonaisuus.
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Onko sulla rekisteriotteessa maininta airbagista?
Mulla ei '91-tonnarissa ollut joten ihan itsekseni sitten vain vaihdoin bagiratin tavalliseen ja se homma oli sitä myöten siinä.
Mulla ei '91-tonnarissa ollut joten ihan itsekseni sitten vain vaihdoin bagiratin tavalliseen ja se homma oli sitä myöten siinä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2008 14:58
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Eipä ole mainintaa rekisteröintitodistuksessa. Ihan kelpo vaihtoehto tuo ratin vaihtaminen ja vaikeneminen - se maksaneekin suurin piirtein saman verran kuin muutoskatsastus. Jos vain ratti löytyy. SRS-valo sammui lamppu poistamalla. Kyllä kai tääkin voidaan laskea tuunaamiseksi tavallaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
vanhemmista og 900 saabeista käy ratti tuon airbagratin tilalle, tosin itse kyllä laittaisin vian kuntoon.
on aikas harvinainen varuste tuo airbag og900:sessa.
oletko mitannut ratin kiertokytkimen, että ei ole katki? melko yleinen vika airbag autoissa.
on aikas harvinainen varuste tuo airbag og900:sessa.
oletko mitannut ratin kiertokytkimen, että ei ole katki? melko yleinen vika airbag autoissa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Ei siinä välttämättä edes vikaa ole...
PKS-seudulla oli jossain liikkessä olla se harvinainen SRS-testeri (ei Tech). Soita ja kysy (tampereella saattaa olla toinen). Vikakoodin luku/nollaus ei ollut niin kallista, nyt järjestelmä toiminut 2vuotta ilman vikoja, turvallisuudella ei ole hintaa!
PKS-seudulla oli jossain liikkessä olla se harvinainen SRS-testeri (ei Tech). Soita ja kysy (tampereella saattaa olla toinen). Vikakoodin luku/nollaus ei ollut niin kallista, nyt järjestelmä toiminut 2vuotta ilman vikoja, turvallisuudella ei ole hintaa!
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2008 14:58
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Ratin vaihtaminen alkoi tuntumaan työläältä. Kävin paikallisessa (Mikkeli) ex-merkkiliikkeessä varaosatiskillä kyselemässä, että minkä vuosimallin ratti kävisi tuohon airbagillisen tilalle. Aikansa ihmeteltiin ja lopputulema oli se, että tuossa airbagillisessa on mm. ohjausakseli erilainen pituudeltaan kuin tavallisen ratin kyseessä ollen. Ja muutkin ratin kiinnitykseen liittyvät asiat ovat jotenkin erilaisia. Että ei oikein suoraan heittämällä mene mikään.
Eli nyt alkoi taas suunnitelma A eli auton muutoskatsastaminen tuntumaan paremmalta vaihtoehdolta. Ja pysyyhän siinä samalla auto ainakin ulkoisesti alkuperäisempänä, pitää jotenkin tuo SRS-teksti nyt häivyttää. Ja on reilua auton mahdollisesti seuraavalle omistajallekin, että asiasta mainitaan rekisteröintitodistuksessakin.
Olen useimpien kanssa samaa mieltä siitä, että vika tulisi ensisijaisesti korjata. Uutta rattia ei varaosatiskiltä saa, samoin uusi spiraali maksaa toista sataa euroa. Ja kun pelkkä vikakoodin luenta aiheuttaisi satojen kilometrien ajelua sinne ja takaisin, ilman takuuta että asia korjaantuu, niin taidan menetellä näin.
Nyt sitten vain haasteena se, että pitää todistaa itsestäänselvä asia, eli se että on noita ilmankin airbagia olemassa, sille katsastushenkilölle. Taitaa maahantuontifirmassa olla kiireistä kun eivät puhelimeen vastaa...
Eli nyt alkoi taas suunnitelma A eli auton muutoskatsastaminen tuntumaan paremmalta vaihtoehdolta. Ja pysyyhän siinä samalla auto ainakin ulkoisesti alkuperäisempänä, pitää jotenkin tuo SRS-teksti nyt häivyttää. Ja on reilua auton mahdollisesti seuraavalle omistajallekin, että asiasta mainitaan rekisteröintitodistuksessakin.
Olen useimpien kanssa samaa mieltä siitä, että vika tulisi ensisijaisesti korjata. Uutta rattia ei varaosatiskiltä saa, samoin uusi spiraali maksaa toista sataa euroa. Ja kun pelkkä vikakoodin luenta aiheuttaisi satojen kilometrien ajelua sinne ja takaisin, ilman takuuta että asia korjaantuu, niin taidan menetellä näin.
Nyt sitten vain haasteena se, että pitää todistaa itsestäänselvä asia, eli se että on noita ilmankin airbagia olemassa, sille katsastushenkilölle. Taitaa maahantuontifirmassa olla kiireistä kun eivät puhelimeen vastaa...
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
eikö voisi napata se vilkkuvan "merkkilamppun" pois, koska ei kait tuon ikäisissä vielä muita konkeloita ollut kiusana. lisäbonuksena toimiva bägi?? jos piiri tarvitsee sitä lamppua välissä, niin tinailee spesiaalilampun...
tähä...
tähä...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Bagit ja vyönkiristimethän ei toimi/laukea jos vikavalo palaa.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, To Maalis 10, 2011 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Mielestäni tuon ikäisessa satkussa ei ole vyönkiristimiä, ei ainakaan ole tullut vastaan.
Ratin yms. vaihto ei ole kovin suuri urakka.
-kojelaudan alaosan irroitus helpottaa työskentelyä, myös tietysti keskikonsoli jne.
-rattiakselin yläosa menee vaihtoon, lienee kaikissa uudemmissa satkuissa samanlainen, todella helppo löytää, kiinni neljällä pultilla plus rattiakseli
-ratti jostakin, omassa classicin nahkaratti v. 93 luulisin
-hiukan sähkötöitä, valitaan oikea maajohto töötille
-kannattaa irroittaa ne tunnistimet sisälokasuojista ettei katsuri ihmettele turhaan
Tässä pääpiirten homma, kysy jos on kysyttävää.
Jaa, mistäkö tiedän tämän, on tullut tehtyä...
sattuneesta syystä.
Ratin yms. vaihto ei ole kovin suuri urakka.
-kojelaudan alaosan irroitus helpottaa työskentelyä, myös tietysti keskikonsoli jne.
-rattiakselin yläosa menee vaihtoon, lienee kaikissa uudemmissa satkuissa samanlainen, todella helppo löytää, kiinni neljällä pultilla plus rattiakseli
-ratti jostakin, omassa classicin nahkaratti v. 93 luulisin
-hiukan sähkötöitä, valitaan oikea maajohto töötille
-kannattaa irroittaa ne tunnistimet sisälokasuojista ettei katsuri ihmettele turhaan
Tässä pääpiirten homma, kysy jos on kysyttävää.
Jaa, mistäkö tiedän tämän, on tullut tehtyä...
sattuneesta syystä.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2008 14:58
Re: Todistus og900 -93 ilman airbagia?
Hieman dokumentointia tulevan varalle seuraavassa:
- nykyisen (2011) maahantuojan palvelu osoittautui erinomaiseksi, piti vain osata lähettää sähköpostia saabin nettisivujen kautta. Netin hakupalvelujen kautta löytää helposti toimimattomia puhelinnumeroita. Todistus siitä, että maahantuojalla ei ole mitään sitä vastaan, että autostani poistetaan airbag, tuli postissa parissa päivässä pyynnöstä.
- muutoskatsastukseen vaadittiin myös todistus siitä, että airbag-järjestelmä on asianmukaisesti deaktivoitu. No se onnistui siten, että irrotin ratin keskeltä airbagin sisältävän paketin. (2 x torx) Paketin purku onnistui siten, että reunoilla olevat kiinnikeruuvit rälläkällä pois (ne kun ovat epäystävällisesti viistetty siten, ettei niitä oikein saa auki). Sitten kansi veks ja varsinainen deaktivointi - eli sähköpiuhat kiinni ja turvalliseen paikkaan pamauttamaan. Jahka metalliosat ovat aikansa jäähtyneet, niin ehjä kansi kansi uusilla ruuveilla kiinni metalliosaan ja paketti takaisin kiinni rattiin. Toki on muistettava poistaa srs-logo siitä ratista.
- Käytin auton muutoskatsastuksessa siinä vaiheessa kun tuo räjäytetty airbag oli paketteineen vielä irti ratista - ei siinä sen suurempaa todistelua tarvittu. Ja muutoskatsastus tuli hoidettua - lapussa lukee että airbag on poistettu.
- Nyt sitten samaan syssyyn vedetty määräaikaiskatsastus vaatii vielä hieman vetarintunnelin osalta toimenpiteitä, mutta näyttää siltä, että tällä autolla saa ajella hymyssäsuin vielä useita vuosia.
- nykyisen (2011) maahantuojan palvelu osoittautui erinomaiseksi, piti vain osata lähettää sähköpostia saabin nettisivujen kautta. Netin hakupalvelujen kautta löytää helposti toimimattomia puhelinnumeroita. Todistus siitä, että maahantuojalla ei ole mitään sitä vastaan, että autostani poistetaan airbag, tuli postissa parissa päivässä pyynnöstä.
- muutoskatsastukseen vaadittiin myös todistus siitä, että airbag-järjestelmä on asianmukaisesti deaktivoitu. No se onnistui siten, että irrotin ratin keskeltä airbagin sisältävän paketin. (2 x torx) Paketin purku onnistui siten, että reunoilla olevat kiinnikeruuvit rälläkällä pois (ne kun ovat epäystävällisesti viistetty siten, ettei niitä oikein saa auki). Sitten kansi veks ja varsinainen deaktivointi - eli sähköpiuhat kiinni ja turvalliseen paikkaan pamauttamaan. Jahka metalliosat ovat aikansa jäähtyneet, niin ehjä kansi kansi uusilla ruuveilla kiinni metalliosaan ja paketti takaisin kiinni rattiin. Toki on muistettava poistaa srs-logo siitä ratista.
- Käytin auton muutoskatsastuksessa siinä vaiheessa kun tuo räjäytetty airbag oli paketteineen vielä irti ratista - ei siinä sen suurempaa todistelua tarvittu. Ja muutoskatsastus tuli hoidettua - lapussa lukee että airbag on poistettu.
- Nyt sitten samaan syssyyn vedetty määräaikaiskatsastus vaatii vielä hieman vetarintunnelin osalta toimenpiteitä, mutta näyttää siltä, että tällä autolla saa ajella hymyssäsuin vielä useita vuosia.