Jarrulevyjen ja -palojen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Jarrulevyjen ja -palojen vaihto

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

tarvitaanko -92 mallisen 2,1 jarrulevyjen ja -palojen vaihdossa jotain erityistyökaluja, vai pärjääkö perustyökaluilla.

nim. ensi kertaa vaihtamassa

9-5 Nordic
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kyllä sitä ihan perustyökaluilla pärjää tuossa hommassa.
EDIT:Sylinterin painamiseen esim. isot pihdit, puristin tai jotain vastaavaa.
Myös Helevetan pitkä vääntövarsi on poikaa ja torxipäitä olisi hyvä olla olemassa.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mulla oli oikean etupään sylinteri NIIIIIN jumissa, että meinasi usko loppua! Laitoin siis uudet levyt ja palat, enkä meinannut saada pakettia kasaan, koska sylinteri ei meinannut mennä tarpeeksi sisään. Lopulta se meni kun rautakangella väänsi. Niitä kannattaa samalla hieman herkistellä kun moisen homman tekee.
Niin ja molemmat torxit jouduin poraamaan irti. Ne oli pikkuisen pehmeät..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Etupalat vaihtuu ihan perustyökaluilla ja jarrulaikan irroitus tossa jo selostettiinkin.
Etupalat tuli itse vaihdettua tossa alkukeväästä, hommaan meni alle tunti. Avaavat vaan ne liukutapit ja "käännät" satulan alas. Alemman tapin voi jättää paikoilleen.

Takapaloihin tarttet "erikoistyökalun" nimittäin 7mm kuusiokoloavaimen. Mielellään melko pitkävartisen, (biiilteeemassa on muuten myynnissä):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=19233
(Kyllä se työkalu yhden remontin kestää :wink: )


Tässä vielä kuvallinen ohje takajarruihin,
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html

(tonnarin ohje, mutta satulat on samat)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tässä vielä kuvatukset etujarruihin:

http://68.155.245.41/brake_folder/frontpad88900.htm

Linkki ei välttämättä aina toimi, kun tuntuu toi osoite vaihtuvan yhtenään.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:evil:
:mrgreen:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Kiitos taas arvokkaista ohjeista. Kaverin avustuksella vaihdetiin jarrut "runt om" ja homma kävi tosi hyvin.

2,1 imolared
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

multivalve kirjoitti:itellä ainaki -89 900:ssa oli takalevyjen ja palojen vaihto peace of cake.Hyvä kun kaikki avattavat pultit ovat suojassa hattujen alla.Ne jarrumännät ei sitten kyllä mee sisään enne kuin yhden hatun alta paljatuneesta käsijarrun säätöruuvista aukasee hieman,tässä tapauksessa sinne passas tasapäinen meisseli.Käsijarru pitää sitten säätää uudestaan kun homma on tehty.
Taitaa olla 4mm kuusiokoloavain se oikein valinta siihen takasatulan säätöruuviin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin