Uusi forumilainen ja 900i
Uusi forumilainen ja 900i
Hei kaikille forumilaisille!
Ostin pari päivää sitten ensimmäisen Saabini (kyllä, olen innoissani) ja nyt kysyn etukäteen ettei tarvi myöhemmin tyhmäillä..
Autolla on ajettu hieman yli 310.000 km ja se tuntuisi olevan tekniikaltaan varsin hyvässä kunnossa. Kävin ostamassa tänään uudet tulpat, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen, siis vakiosetti. Viime vuodet on kulunut saksalaisen johtotähden ratissa ja muutenkin Saab on vielä hieman "outolintu" meikäläisen silmään. Siksipä kysyn teiltä viisaammilta Saab-guruilta: Mitä ysisatasessa kannattaa tarkistaa ennenkuin antaa sille vain kovaa ajoa? Vaihdelaatikko on uusittu, samaten pakoputki ja tottakai öljynvaihdot sun muut on vielä edessä, mutta onko jotain "saabismeja" josta olisi hyvä olla tietoinen? Tyyppivikoja?
Ensimmäisen 350 kilometrin jälkeen kokemukset on pelkästään positiivisia, lukuunottamatta ohjaustehostimen puutetta ja lompakossa tuntuvaa lovea aina tankkauksen jälkeen (edellinen auto oli siis diesel-MB).
P.S. Joko saabisteilla on oma irkkikanava mersuforumin malliin?
Ostin pari päivää sitten ensimmäisen Saabini (kyllä, olen innoissani) ja nyt kysyn etukäteen ettei tarvi myöhemmin tyhmäillä..
Autolla on ajettu hieman yli 310.000 km ja se tuntuisi olevan tekniikaltaan varsin hyvässä kunnossa. Kävin ostamassa tänään uudet tulpat, öljynsuodattimen ja ilmansuodattimen, siis vakiosetti. Viime vuodet on kulunut saksalaisen johtotähden ratissa ja muutenkin Saab on vielä hieman "outolintu" meikäläisen silmään. Siksipä kysyn teiltä viisaammilta Saab-guruilta: Mitä ysisatasessa kannattaa tarkistaa ennenkuin antaa sille vain kovaa ajoa? Vaihdelaatikko on uusittu, samaten pakoputki ja tottakai öljynvaihdot sun muut on vielä edessä, mutta onko jotain "saabismeja" josta olisi hyvä olla tietoinen? Tyyppivikoja?
Ensimmäisen 350 kilometrin jälkeen kokemukset on pelkästään positiivisia, lukuunottamatta ohjaustehostimen puutetta ja lompakossa tuntuvaa lovea aina tankkauksen jälkeen (edellinen auto oli siis diesel-MB).
P.S. Joko saabisteilla on oma irkkikanava mersuforumin malliin?
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Ruosteet on tietty ne vanhan ysisatasen pahin ongelma, eli vakiopaikat mm. ovien alareunat, pyöränkotelot, kontinpohja, takaroiskeläppien paikat ja vetaritunnelit.
Muita mitä olen itse omista ysisatasista katsonut on vaihteistoöljyt (Neste hypoidi MP75 tekee ihmeitä), jarrunesteet (usein mustaa kuraa) ja k-jet ruiskuista lisäilmaluistin avautuman koon jos kylmäkäynti meinaa olla liian matalalla, usein on ollut.
Noh, siinä nyt oli jotain. Ei ole tarkoitus pelotella tuolla listalla, kunhan on vähän semmoisia vakiojuttuja Onnea vaan ysisataselle, eiköhän sillä ole vielä monta kilometriä edessään. Itsekin vaihdoin reilu vuosi sitten bensamersun ratista 900i saabiin, enkä ole joutunut katumaan.
Ai niin, ja irkkikanavia löytyy peräti kaksi, ircnetistä #saab ja #saab.fi
Muita mitä olen itse omista ysisatasista katsonut on vaihteistoöljyt (Neste hypoidi MP75 tekee ihmeitä), jarrunesteet (usein mustaa kuraa) ja k-jet ruiskuista lisäilmaluistin avautuman koon jos kylmäkäynti meinaa olla liian matalalla, usein on ollut.
Noh, siinä nyt oli jotain. Ei ole tarkoitus pelotella tuolla listalla, kunhan on vähän semmoisia vakiojuttuja Onnea vaan ysisataselle, eiköhän sillä ole vielä monta kilometriä edessään. Itsekin vaihdoin reilu vuosi sitten bensamersun ratista 900i saabiin, enkä ole joutunut katumaan.
Ai niin, ja irkkikanavia löytyy peräti kaksi, ircnetistä #saab ja #saab.fi
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Uusi forumilainen ja 900i
#saab ainakin toimii.Peter A kirjoitti:P.S. Joko saabisteilla on oma irkkikanava mersuforumin malliin?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Hintaansa nähden vähäruosteinen yksilö, voisi sanoa tuosta minun -86 mallisesta ysisatkusta Kontinpohja on ehjä, pyöränkotelot ok kunnossa mutta ovien alareunat on aika järkyttävän näköiset, siis sisäpuolelta. Ulospäin ruosteettomat. Pari lommoa on siellä täällä ja ruosteita on paikattu ennenkin muutamasta paikasta mutta ei se ulkonäkö vaan asennejcarlson kirjoitti:Ruosteet on tietty ne vanhan ysisatasen pahin ongelma, eli vakiopaikat mm. ovien alareunat, pyöränkotelot, kontinpohja, takaroiskeläppien paikat ja vetaritunnelit.
En ole (vielä) ehtinyt perehtyä ruiskuun sen kummemmin, vuosimalli on tosiaan se -86, joten ilmeisesti k-jet on tuon ruiskun malli? Tyhjäkäynti tuntuu olevan tosiaan matalalla kylmällä koneella, siinä 1000rpm tienoilla. Aamulla käynnistin pienokaisen ensimmäistä kertaa pakkasesta ja sai siinä vähän kaasua painella. Mitä siis käytännössä pitää tehdä jos tyhjäkäyntikierrokset haluaa korkeammalle? Lasien runsas huurtuminen tuntuu myös olevan ongelmana, raitisilmasuodattimen vaihtoon?jcarlson kirjoitti:Muita mitä olen itse omista ysisatasista katsonut on vaihteistoöljyt (Neste hypoidi MP75 tekee ihmeitä), jarrunesteet (usein mustaa kuraa) ja k-jet ruiskuista lisäilmaluistin avautuman koon jos kylmäkäynti meinaa olla liian matalalla, usein on ollut.
Nickini irkissä on Mankula, tapaamisiin ;pjcarlson kirjoitti:Ai niin, ja irkkikanavia löytyy peräti kaksi, ircnetistä #saab ja #saab.fi
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Tyhjäkäynti
Enpä tiedä miten saa 1000 rpm:stä suuremmalle.
Mielestäni moottori on käynnissä ja pyörii hyvin, jos se käy 1000 rpm. Itselläni oli pitkään välissä japsiauto, jonka ns. kylmätyhjäkäynti oli säätöarvossaan, 2400-2800 rpm. Oli siinä kestämistä.
Sain lopulta neuvon, jolla sai tiputettua aina tuonne 1000 rpm tienoille.
Itselläni käy kylmänä 1000 rpm hetken aikaa ja laskee sitten 700-800 tienoille.
Mielestäni moottori on käynnissä ja pyörii hyvin, jos se käy 1000 rpm. Itselläni oli pitkään välissä japsiauto, jonka ns. kylmätyhjäkäynti oli säätöarvossaan, 2400-2800 rpm. Oli siinä kestämistä.
Sain lopulta neuvon, jolla sai tiputettua aina tuonne 1000 rpm tienoille.
Itselläni käy kylmänä 1000 rpm hetken aikaa ja laskee sitten 700-800 tienoille.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Tööt. Tarkoitin tietysti tyhjäkäyntiä kylmänä, että pysyttelee siinä tuhannessa kierroksessa, mutta jos se on Saabuskalle normaalia niin mikäs siinä sitten Kun kone lämpenee niin tippuu hieman alemmaksi.Turbo900 kirjoitti:Oikea joutokäyntikierrosluku taisi olla 900rpm/min, että eipä sitä kannata alkaa ainakaan nostamaan
Eilen tein toisen (tällä kertaa hauskan) havainnon, oli pimeää ja olin lähdössä täydentämään perjantai-illan ostoksia kauppaan. Ihmettelin miten kuskin oven lukko aukesi hieman tahmeammin kuin aikaisemmin ja autoon istuessani huomasin, ovi aukesi hieman yli sekunnissa Mersun avaimella. Onko 900:n lukot aina noin hepposia tekeleitä vai onko "hieman" kulumaa kuskin ovessa, todennäköisesti eniten käytettynä lukkopesänä? Apukuskin puolelle kokeilin piruuttani avainta vielä tänä aamuna, sinne ei mersun tiirikka tepsinyt.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Mie en oikein ymmärrä tota raskasta keulaa... Saabin painojakaumahan on erittäin esimerkillinen. Kuormattuna 51/49 ja ilman kuormaa 60/40. Yksinkertaisuudessaan nivelongelmat tulevat rakenteesta ja halpis pallonivelistä. Huonoimmillaan pallot menevät rikki sen takia, että niiden suojakumit eivät kestä puolta vuotta pidempään meikäläisten pakkasissa. (Omakohtaista kokemusta Scantech:n tekeleistä.)
Toinen syy lienee voitelun pettäminen. Itse olen porannut rasvanipat niveliin. Tarkoituksena on jatkaa nivelien kestoikää voitelulla. Kokeilun tuloksista lisää, kun nivelet menevät vaihtoon. (Saabiilta ostetut TRW:t ovat nyt olleet vuoden paikoillaan, joten kyllä tässä varmaan kolme vuotta menee, ennenkuin voin näyttää toteen voitelun vaikutuksen kestoikään.)
http://www.saab-900.com/features/saab_9 ... on_rh3.htm
Toinen syy lienee voitelun pettäminen. Itse olen porannut rasvanipat niveliin. Tarkoituksena on jatkaa nivelien kestoikää voitelulla. Kokeilun tuloksista lisää, kun nivelet menevät vaihtoon. (Saabiilta ostetut TRW:t ovat nyt olleet vuoden paikoillaan, joten kyllä tässä varmaan kolme vuotta menee, ennenkuin voin näyttää toteen voitelun vaikutuksen kestoikään.)
http://www.saab-900.com/features/saab_9 ... on_rh3.htm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01