OG900 ohjaustehostimen hihna..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
valkyrie77
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2011 06:47

OG900 ohjaustehostimen hihna..

Viesti Kirjoittaja valkyrie77 »

900i vm.88
Opastakaas hieman avutonta, että miten ohjaustehostimen hihna vaihdetaan näppärästi.Rupesin tuossa yhtenä päivänä sitä vaihtamaan, mutta jäi vain yritykseksi.

Pitääkö ko.projektissa irroittaa tehostimen säiliö kokonaan vai irrotetaanko hihnapyörä? Nyt löysäsin säiliön alta mutterit molemmin puolin (14mm ja 17mm), sekä otin kokonaan pois hihnan jä säiliön välissä olevan jonkinlaisen "säätöliuskan", joka oli kahdella pultilla (17mm ja 13mm). Näillä toimenpiteillä hihnaa voidaan jotenkuten kiristää, mutta ei sitä pois vielä saada.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 ohjaustehostimen hihna..

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä sen pitäisi sieltä tuolla irrottautua..... En tosin muista onko tehostajan remmi sisempi vai ulompi ku laturin remmi, kerta säätö irti ja purkkia pystyy liikuttamaan niin kyllä.
valkyrie77
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2011 06:47

Re: OG900 ohjaustehostimen hihna..

Viesti Kirjoittaja valkyrie77 »

Alapuolen 14mm mutteri taitaakin olla pultti, joka menee läpi ja jonka toisessa päässä on tuo 17mm mutteri.Mietin vain että jos tuon pultin ottaa pois, niin onko se kuinka hankala saada uuden hihnan kanssa takaisin. Ja jos en ihan väärin muista, niin tehostimen säiliössä on alhaalla kiinni jäykkiä putkia, ni mietin vain että miten ne kestävät ko.operaatiota?

Kiitän aikaisemmasta vastauksesta, mutta nyt kyllä auttaisi jos joku tietää miten toi homma hoidetaan, ettei nyt vaan mee pelkällä mutu-tuntumalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 ohjaustehostimen hihna..

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisikohan autoosi laitettu väkisin pienemmälle hihnapyörälle tarkoitettu hihna? Jos hihna on laitettu irrottamalla pumppu, pitää varmaan hihnaa irrottaessa tehdä samoin. Jos uusi hihna on pidempi = oikean pituinen, vanhan voinee katkaista. Näkyykö vanhassa hihnassa missään kohdassa pituuden ilmoittavia merkintöjä?

Kuva

Gatesin luettelot tarjoaa 1194 mm hihnaa, Motonetin luettelo 1175 mm.

Hihnapyörää ei ole tarkoitettu irrotettavaksi pumpun akselilta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabinpunainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36

Re: OG900 ohjaustehostimen hihna..

Viesti Kirjoittaja Saabinpunainen »

Minusta ei sinulle apua ole, mutta se selvisi minulle, ettei laturin remmejä saanut vaihdettua, vaikka laturi oli irrallaan eli kädessä. Siinä oli esteenä se tehostimen remmi, joka on koko paketissa ulommaisena ! Eikä minulle selvinnyt siinä paikassa, miten ne remmit olisi saanut kätevästi vaihdettua eli löysättyä riittävästi ohjaustehostimen remmiä, että sen olisi saanut pois hihnapyörältä ja pois laturiremmien vaihdon tieltä. Eli vaihtamatta jäi.

Kun olet saanut ohjaustehostimen remmin vaihdettua, tavalla tai toisella, kerro siitä meille muille, ettei tarvitse arvailla ja ihmetellä. Tekemällä ja pakon edessä oppii kyllä itse, useimmiten kyllä kalliimman kautta ja sitten TIETÄÄ ja osaa asian varmasti.

Ja saisin minäkin laturin remmit vaihdettua .
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: OG900 ohjaustehostimen hihna..

Viesti Kirjoittaja eegas »

Pientä tai vähän suurempaakin väkivaltaa olen käyttänyt tuon remmin poistamisessa, ottaa kaikki ruuvit löysälle pumpusta, kyllä se säätövara riittää irrottamiseen, kun vääntää ruuvimensselillä sitä hihnaa hihnapyörästä tukien taaksepäin, eli urasta pois ja samalla pyörittää moottoria vaikka räikällä ja sopivalla hylsyllä kampuran päästä, onnistuu ilman apuvoimia? Takaisin laitto päinvastaisessa järjestyksessä, hihna vaan yläpuolelle uraan, painaa hihnaa uraa vasten, samalla moottoria pyörittäen.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin