Pulttijaot OG900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Pulttijaot OG900

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Aattakee...plarasin haku-optiolla vanhoja viestejä ja sieltä löytyikin muutama hyvä vihje (otan nyt tähän copy+pastella)...
Turbo900 kirjoitti:
Eikös se ollut helpoin tapa varmistaa kumpaan päähän käkkäri ottaa.
Jos taakse niin jako on 4x108 ja jos eteen niin 4x114.3
Saabi C900 kirjoitti:
Näinhän se on joo, tai jos pultit niin 4x108, jos mutterit 4x114,3
Nonnih. hyvät on ohjeet (oikeasti) mutta jos ei ole autoa nenän edessä vaan pelkät vanteet eikä ole tajuakaan mihin kotteroon ne kuuluvat 8O
Olen menossa ostamaan rengassettiä ja olisi mukava ostaa oikeanlaiset..myjiinhän ei ole luottaminen :wink:
Lukeeko missään kohtaa vanteissa selvästi mikä pulttijako niissä on,vai onko pultin reikä erilainen jos on pultti- tai mutterimalli?
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ainakin Saabin alkup. vanteissa lukee. Ja jos ei lue, niin ainahan sen voi mitata. Kyllä tuon eron äkkiä mittaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Jep....nooh katotaan sitten syysimeässä tuleeko hankittua oikeat :lol: Jos on väärät vanteet niin pian on myytävänä forumissa, renkaita tässä metsästänkin...
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ota taskulamppu mukaan, niin kyllä 6.3millin ero pitäis näkyy.
Eli toi mitataan kahden vastakkaisen pultin reiän keskeltä toiseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

AC kirjoitti:Ainakin Saabin alkup. vanteissa lukee. Ja jos ei lue, niin ainahan sen voi mitata. Kyllä tuon eron äkkiä mittaa.
Kymmeniä satkun vanteita on tullut nähtyä niin uutta kuin vanhaakin jakoa enkä ole kyllä huomannut että yhdessäkään olisi lukenut pulttijakoa.

Halkaisija, leveys ja offset niissä kyllä lukee. Jos offset (ET) on 33 niin voi olla varma että ovat uudemman jaon vanteet, ovat nimittäin tonnarista.

Myös vanteen malli kertoo paljon, käsittääkseni uuden jaon peltivanteita ei ole kuin pyöreillä rei'illä. Jos vanteissa on nelikulmiot, kolmiot tai kapeat "viivat" reikinä niin aika varmuudella ovat vanhalla jaolla. Sellainen lisähuomautus että pyöreät reiät eivät kerro jakoa, koska niitä on molemmissa.

Mutta kaikkein varmintahan tosiaan on mitata, pulttijako "4x108" tarkoittaa 4 pulttia, pulttikehän halkaisija 108mm eli kuten Teemu sanoi, vastakkaisten reikien keskeltä mitattuna.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Muisteloa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Epäonnistuneista vannekaupoista olisi jäänyt mieleen sellainen muistikuva, että uudemmissa 4 x 108mm vanteissa olisi ollut kohdistustapillekin reikä; vanhoissa ei? Eli, jos näkyy ylim. pienempiä reikiä, on se vanhempi. Tai uudempi..:)
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ja sellaisen olen itse huomannut kun omistan molempien pulttijaolla olevat autot että uudemmassa 4x108 vanteessa keskireijässä ei ole sellasta taitos huulta vaan ihan suora reikä.
Saabiton saabisti
#1470
Vastaa Viestiin