900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Samanlaista ryyppynappia ajattelin itsekkin. Voisi olla jopa parempi kuin auton oma systeemi :mrgreen:
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Purin äsken ohjauspaineensäätimen ja kaikki näytti olevan silmämääräisesti ok. Samalla vaihdoin lisäilmaventtiilin takaisin vanhaan. Nyt lähti käyntiin suht nopeasti ja ilman lämmitystä. Jouduin kuitenkin sahaamaan vähän aikaa (ei varmaan ollut bensaa tai painetta tarpeeksi putkissa). Huomenna saa testattua taas uudestaan...

Kysäisenpähän nyt samalla tähän aiheeseen liittymättömänä, että minkälainen homma on vaihtaa kampiakselin stefa hihnapyörän taakse? pitääkö aukaista iso mutteri ensin vai lähteekö isompi osa irti kun aukaisee pienemmät (10mm) pultit siitä ympäriltä juuresta? Stefa on jo ostettu. On aika pahasti öljynnyt moottorin päädyn...
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jouduin kuitenkin sahaamaan vähän aikaa
Tästä tulikin mieleen, omassa ex satkussa oli sellainen ilmiö.
Jos starttasi yhtäsoittoa,niin saattoi starttuuttaa vaikka kuinka kauan, mutta
jos starttasi niin että, ensimmäisellä yrityksellä sen verran että moottori pyörähti.
Ja toisella yrityksellä heti käymään.
En tiedä mistä moinen oikein johtui.

Kyseessä oli siis 900i vm-88.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

samalla kun vaihdat sen kampiakselin stefan niin kannattaa vaihtaa öljypumpun o-rengas, sillä se vuotaa melko varmasti.

hihnapyörä irtoaa kun irroitat sen ison pultin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Nakuttaja79 kirjoitti:Purin äsken ohjauspaineensäätimen ja kaikki näytti olevan silmämääräisesti ok. Samalla vaihdoin lisäilmaventtiilin takaisin vanhaan. Nyt lähti käyntiin suht nopeasti ja ilman lämmitystä. Jouduin kuitenkin sahaamaan vähän aikaa (ei varmaan ollut bensaa tai painetta tarpeeksi putkissa). Huomenna saa testattua taas uudestaan...

Kysäisenpähän nyt samalla tähän aiheeseen liittymättömänä, että minkälainen homma on vaihtaa kampiakselin stefa hihnapyörän taakse? pitääkö aukaista iso mutteri ensin vai lähteekö isompi osa irti kun aukaisee pienemmät (10mm) pultit siitä ympäriltä juuresta? Stefa on jo ostettu. On aika pahasti öljynnyt moottorin päädyn...
Kyllä se hihnapyörän pultti pitää avata. Kiilaa ensin vauhtipyörä (startinkehä) vaikka ruuvarilla
jumiin voi olla pultti aika jumissa. Voi olla aika ahdas paikka ite tein vanhasta räikästä madalletun
mallin kun kyllästyin puljaamaan siinä kolossa. Ja niin kuin edellä sanottiin niin orengas vuotaa
satavarmasti kanssa että se samalla niin ei tarvi kahtakertaa avata.
900i -90
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Ok. Pitää lyhentää hylsyä ja ruveta hommiin, kunhan saan sen O-renkaankin ostettua. Ilmeisesti se ei ole mikään pieni rengas? Tallissa on kyllä lajitelma o-renkaita, muttei kovin isoja.
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Morphing »

O rengas on ehkä huono kuvaus. Se on siis sen kopan tiiviste pitkä kumirengas kopan urassa.
Motonetin tiiviste oli ihan surkea esitys liijan kapea. Kysy Saappilta jos ei maksa maltaita siellä
niin osta ei tarvi lisäillä silikooneja.
900i -90
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Jep, pitää käydä alkuperäinen. Ei se voi montaa sataa euroa maksaa :D
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspainesäätimellä ei ole mitään tekemistä kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksen kanssa, joten ohjauspainesäädintä remppaamalla ei ala tulla virtaa kylmäkäynnistyssuuttimelle. Toki viallinen säädin voi saada seoksen pieleen, mikä vaikuttaa käynnistyvyyteen, mutta se on eri vika. Ohjauspaineet mittaamalla saisi tietoa tilanteesta.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ohjauspaineensäädin - Tämä sijaitsee lämpimässä moottorin kohdassa, yleensä lohkon kyljessä tai sivulla. Paineensäätimen ollessa kylmä bi-metalliliuska pienentää ohjauspainetta, joka saa määräjakajan sisällä olevan männän liikkumaan helpommin, ja siten rikastamaan seosta. Käynnistyksen jälkeen paineensäädin lämpenee sekä moottorista siirtyvän lämmön että sähkövastuksen avulla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kuten "jus" kirjoitti, eli kylmäkäynnistyssuuttimella ja ohjauspainesäätimellä ei ole mitään yhteyttä. KK-suutin saa käskynsä starttimoottorilta ja lämpöaikakytkimeltä, yksinkertaistettuna starttimoottori antaa "plussaa" ja lämpöaikakytkin "miinusta" eli maadoituksen.

Itse ranetin nyttemmin jo paalattuun ruiskusatkuun kk-suuttimen plus-johtimen rosvolla startin herätejohtoon, kun se toinen napa startissa ei antanut jostain ihmeen syystä virtaa. Parani kyllä kylmä/haaleakäynnistys huomattavasti kun sai kk-suuttimen mukaan toimintaan.

Toki jos on ohjauspaineet ihan vidurallaan, ei kone tykkää lähteä käymään. KK-suutin on kyllä helpompi diagnosoida kuin ohjauspaineet. Ylipäänsä nuo ikäloput K-jetit osaa kyllä piruilla kaikilla mahdollisilla tavoilla, etenkin turboissa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

Juu, en arvellutkaan niillä olevan mitään yhteyttä. Tulipahan kurkattua sen sisälle jos vaikka olisi ollut jotakin näkyvää vikaa sielläkin.
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nakuttaja79 kirjoitti:Juu, en arvellutkaan niillä olevan mitään yhteyttä. Tulipahan kurkattua sen sisälle jos vaikka olisi ollut jotakin näkyvää vikaa sielläkin.
Mittasitko yleismittarilla...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Nakuttaja79
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
Paikkakunta: Kitee

Re: 900 8v kat kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Nakuttaja79 »

En mitannut. Epäilen että neula ei ollut paikallaan(?) kun auto toimii paremmin nyt tutkimisen jälkeen. Täytyypä mitata ohmit vielä kuitenkin.... Lisäilmaventtiili liikkuu herkästi ja kylmäkäynnistys on vieläkin nihkeää. Tänään etsin kadonneita kylmäkäynnistyssuuttimen virtoja jos vettä ei sada liikaa.
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Vastaa Viestiin