Vectran vaihto vanhaan saappiin?
Vectran vaihto vanhaan saappiin?
Lueskelin tuossa autobildiä ja siinä oli löytänä 900saabbi, vai oliko jopa 99. Siks heräsikin kiinnostus, että jos löytäisi tommosen saabin, vähän ajettuna. Niin onkohan mitään järkeä vaihella moiseen 96vuoden vectraa.. Aikasempaa saabismi taustaa ei ole. Mitenkäs noissa talvella tarkenee? Siis 88-91vuoden ysisatkuissa? Rupesi oikeesti kiinnostamaa, kun tuntuu olevan ihan kohtuu kuntosia ja hintasia.. Eihän sitä tiiä vaikka kesän aikana kun kahtelee nettiautoa, niin tulee käytyä jotakin katsomassa. Mitäs tyyppivikoja noissa on? Ja onko nämä niitä aitoja saabbeja vai opelin pohjalevyllä?
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
Kyseessä aito saab. Jos vaan mahdollista nii ota turbo malli. Jos termostaatti/lämmityslaite kunnossa niin et ainakaan palele. Omat oikkunsa vanhassa saabissa mutta niin on myös ooppelissa. Onhan tuo 900 "muotoilu" joillekkin aivan hirveätä. Oli myös itselle aikoinaan kun 9000 oli ensimmäinen auto. Sitten ensimmäisen 900 omistuksen jälkeen on kyseinen malli "uponnut" todella hyvin. Näin saab silmälasien läpi katsoen et parempaa autoa saa päläpälä... Kun otat lasit pois niin joutuu vaan toistamaan saman tekstin.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
vanha 900 saab on hyvä ajaa ja helppo/halpa pitää kunnossa.
korin ruostumiseen kannattaa kiinnittää huomiata erityisesti kun saabia etsii.
kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa. niin tiedät millainen auto kyseessä.
jos käyttöautoa haet, niin 16v moottorilla ehdottomasti käytännöllisin.
korin ruostumiseen kannattaa kiinnittää huomiata erityisesti kun saabia etsii.
kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa. niin tiedät millainen auto kyseessä.
jos käyttöautoa haet, niin 16v moottorilla ehdottomasti käytännöllisin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
Kannattaa tosiaan tutustua malleihin tarkemmin, esim 900 mallistossa on ääripäillä eroa kuin yöllä ja päivällä, päällepäin näyttävät kaikki jotakuinkin samanlaisilta, varsinkin ei-saabistin silmissä.
99 on autona vanhanaikaisempi ja sitä valmistettiin vain vuoteen 84 asti. Sitten on vielä Saab 90 jossa on ysiysin keula ja ysisatasen takapää. Sitä valmistettiin vain 87 vuoteen asti ja senkin on suht vanhanaikainen (esim. kaasutinmoottori).
Tässä jotain merkkipaaluja, korjatkaa muut:
1988 tuli uudemmat ja tehokkaammat jarrut/pyörännavat ja pulttijako
1990 tuli katalysaattori, ja kaasutinversiot poistui, kaikissa malleissa ohjaustehostin(?)
1991 poistui 8-venttiiliset koneet
hyvä tietää myös:
-automaattivaihteiset on aina kolmipykäläisiä eikä kovinkaan taloudellisia
-16 venttiiliset taloudellisempia ja selvästi enemmän vääntöä
-turbot on parhaiten varusteltuja ja hyviä ajaa, mutta ehkä enemmän vikoja + ahtojen käyttö verottaa bensalaskua
-vaikea enää löytää pohjastaan vähäruosteisia yksilöitä
-ongelmallisia ruostepaikkoja: taka-akseli, takapyörän kotelot, takakontin pohja, vetoakselin tunneli, ovien alareunat, tunkin nostokohdat
-900 malli on talvella aina lämmin, uudemmissa tosin jäähdytysjärjestelmään lisätty ohitusventtiili saattaa olla epäkunnossa ja silloin ei tule lämpöä kabiiniin. vika on helppo ohittaa kun sen tietää.
-ajettavuus etenkin talvella riippuu ihan siitä miten vanhaa autoa on pidetty. Esim väljät pallonivelet tekevät ajamisesta painajaismaista liukkaalla kelillä.
99 on autona vanhanaikaisempi ja sitä valmistettiin vain vuoteen 84 asti. Sitten on vielä Saab 90 jossa on ysiysin keula ja ysisatasen takapää. Sitä valmistettiin vain 87 vuoteen asti ja senkin on suht vanhanaikainen (esim. kaasutinmoottori).
Tässä jotain merkkipaaluja, korjatkaa muut:
1988 tuli uudemmat ja tehokkaammat jarrut/pyörännavat ja pulttijako
1990 tuli katalysaattori, ja kaasutinversiot poistui, kaikissa malleissa ohjaustehostin(?)
1991 poistui 8-venttiiliset koneet
hyvä tietää myös:
-automaattivaihteiset on aina kolmipykäläisiä eikä kovinkaan taloudellisia
-16 venttiiliset taloudellisempia ja selvästi enemmän vääntöä
-turbot on parhaiten varusteltuja ja hyviä ajaa, mutta ehkä enemmän vikoja + ahtojen käyttö verottaa bensalaskua
-vaikea enää löytää pohjastaan vähäruosteisia yksilöitä
-ongelmallisia ruostepaikkoja: taka-akseli, takapyörän kotelot, takakontin pohja, vetoakselin tunneli, ovien alareunat, tunkin nostokohdat
-900 malli on talvella aina lämmin, uudemmissa tosin jäähdytysjärjestelmään lisätty ohitusventtiili saattaa olla epäkunnossa ja silloin ei tule lämpöä kabiiniin. vika on helppo ohittaa kun sen tietää.
-ajettavuus etenkin talvella riippuu ihan siitä miten vanhaa autoa on pidetty. Esim väljät pallonivelet tekevät ajamisesta painajaismaista liukkaalla kelillä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
lucaf laittoikin paljon fakta asiaa, mutta yhdestä asiasta olen hiukan toista mieltä,
sillä noista yli 1500 maksavista voi löytää kyllä lähes ruosteettomiakin yksilöitä.
jos sellaisen löytää, niin se kannattaa ruostesuojata hyvin.
kunnossa oleva 900 on hyvä ajaa kelillä kuin kelillä.
sillä noista yli 1500 maksavista voi löytää kyllä lähes ruosteettomiakin yksilöitä.
jos sellaisen löytää, niin se kannattaa ruostesuojata hyvin.
kunnossa oleva 900 on hyvä ajaa kelillä kuin kelillä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
ja jos sattuu saamaan hyvän kaasari saabin niin konehuoneessa ei ole käytännössä kuin yksi kuluva osa eli kaasarin kalvo (10 mk) ja jos se on jo vaihdettu niin voi vaikka naapuri kerrostalon saabistin (i) kanssa hitsata konepeitot kiinni ja kahtoo veto kumpi ajaa pitemmälle.
viimeiset kaasarimalleja on nähty ohjautehostimella ja keskuslukituksella.
itsellä oli aikoinaan semmonen ja naapurilla ruisku, naapuri möi sen kun ei pelannut. minä vaan ajoin.

viimeiset kaasarimalleja on nähty ohjautehostimella ja keskuslukituksella.
itsellä oli aikoinaan semmonen ja naapurilla ruisku, naapuri möi sen kun ei pelannut. minä vaan ajoin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
Kiitoksia asiallisista kommenteista ja neuvoista. Täytyy alkaa seuraaileen nettiautoa enempi ja voi täälläkin joku vihjasta, jos löytys tommonen vähän ajettu 900saabi. Vielä kun sais vectran menemään vaihdossa, niin helpottais kummasti.. Kummiskin sillä on jo niin paljon tunne arvoa, kun ollu neljävuotta. Ja yrittäny pitää hyvänä. Mut jos tommosen saabin löytäs, niin vois hommata melkein heti. Kun autobildin yksilö oli jyväskylästä ja 88tkm ajettu 900. Niin sillon heräsi sisäinen saabismi, jos ois tienny tommosen olevan, oisin maksanu siitä vaikka tuplat.. Täytyypäs alkaa tällä foorumilla vieraileen useemmin. Taitaa vaan sabatit rueta kiinnostaan.



-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
Ehdottomasti kannattaa käyttöautoksi hommata vähintään 16 venttiilinen kattikone ja uusimmat vuosimallit parhaita, lastentaudit karsittu reilun 10 vuoden valmistuksen aikana. Turbot mukavimpia ajaa, voimaa jo keskikierrosalueella, 2.1 on myös mukava moottori, ja hyväkuntoisena eniten tarjolla. Turbot alkavat olla harvinaisia ns, räpeltämättöminä ja hyväkuntoisina, ja hintakin on huomattavasti kalliimpi mutta jos hyvän löytää, kannattaa sijoittaa, arvo kyllä säilyy...
Turbolla pärjää täysin nykyautoille ja nykyliikenteessä, joten omasta mielestä paras vaihtoehto.
Turbolla pärjää täysin nykyautoille ja nykyliikenteessä, joten omasta mielestä paras vaihtoehto.

900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Vectran vaihto vanhaan saappiin?
pieni kulutuksisiin 900 on 88-89 vuoden katiton 900i 16v.
Tälläisellä menee sekaajossa 8-8,5l/100km ja maantiellä olen päässy jopa 7,4 l/100km kulutus lukemiin.
Tälläisellä menee sekaajossa 8-8,5l/100km ja maantiellä olen päässy jopa 7,4 l/100km kulutus lukemiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918