Vielä jäähdytinnesteestä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Paina ylävesiletkun pää alemmas niin se muuttuu alavesiletkuksi.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

e0000333 kirjoitti:Paina ylävesiletkun pää alemmas niin se muuttuu alavesiletkuksi.... :lol:
Saattaa muuttuakkin, mutta vedet ovat edelleen syylärissä :)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Satkustahan ei tule kaikki nesteet ulos, ellei iroita myös koneen kyljestä tyhjennystulppaa. Tavallisesti tässä kohdassa on moottorinlämmitin.

Olen murheellisena katsellut cabin konetta kannen irroituksen jälkeen ja todennut että ison veden takana on ilmeisesti ajeltu pelkällä vedellä. Niinpä sitten otin myös lohkon pois ja purin sen tyhjäksi jotta kanavat pystyy lasikuulapuhaltamaan sekä kannen tiivistepinnan hiomaan.
Kaikki rautaiset osat joissa vesi on kulkenut sisällä, ovat todella huonossa kunnossa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jaahas, tuli eilen vaihdettua nesteet, ainakin suurin osa niistä.

En saanut millään ilveellä kaikkia vanhoja nesteitä pois. Tyhjentämällä ulos tuli vain 6-7 litraa. Tiedän tarkan määrän, koska valuttelin nesteet kanistereihin asianmukaista hävitystä varten. :)

Avasin jäähdyttäjän tyhjennyspropun ja otin alavesiletkun irti. Lämppärin hanakin oli "täysillä". Silti lohkoon varmaan jäi vielä nestettä.
Käsittääkseni järjestelmän tilavuus on jotain 10 litraa.

Noh, ainakin suurin osa nestettä on uutta, joten on se varmaan nyt parempi. :?:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Ei tule kaikki nesteet pois, siksi itse olenkin antanut kasteluletkusta vettä joka koloon, aika törkyisen näköistä tavaraa tuli esimerkiksi lämppärin kennosta pitkän aikaa. Sitten täytän systeemin pelkällä vedellä, käytän hetken ja valutan pois. Systeemin täytän sitten vaikka 60% glykolilla kompensoimaan järjestelmässä lilluvaa vettä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, pitääpä sitten vaihtaa kohta uudestaan niin sais sitten sillälailla "huuhdeltua" järjestelmän. Kellään tietoa miten tekevät ton homman korjaamolla? Siellä vaihto maksais 50 euroa, onko niillä joku laite tohon?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

mcfeast kirjoitti:Ei tule kaikki nesteet pois, siksi itse olenkin antanut kasteluletkusta vettä joka koloon, aika törkyisen näköistä tavaraa tuli esimerkiksi lämppärin kennosta pitkän aikaa.

Joo, puutarha letku on pop! Sama tein itsekkin kesällä kun vaihdoin nesteytystä satkuun.... Kaikkea jännää lähtee liikkeelle varsinkin vastakarvaan tuutatessa....

Tuota glygolia ei tosiaan kannata säästellä tuon tempun jälkeen(paljon kanssa pärjää)...
Ja lisäksi kannattaa ajella heti vaihdon jälkeen jonkin aikaa....



Itse en ainakaan korjaamoissa ole nähnyt mitään sydän/keuhkokonetta...
Kai ne löröttää vanhat pois ja rokottaa huimasti uusista "merkkikohtaisista"....

Jos asiakas ei ole paikalla niin remppaajaa kiinnostaa aivan he***sti joku lohkonsisällä oleva vanha neste.... ja jos taas asiakas vaatii pakkaspropuista tyhjentämistä niin pääsee varmasti pitkäksi aikaa rasvasormien kahvipöytäkeskusteluihin.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma tyhjennys

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Kun kesällä oli kuuma, niin pystyi tekemään nesteenvaihdon ulkotöinä. Ensin tietenkin mahd. tyhjäksi valuttamalla jäähdyttimestä (nestettä riitti!). Sitten Townsendin sivustojen mukaan huolellisesti eri kohdista sohien puutarhaletkulla, ja varovasti paineellakin. Sitten letkut kiinni, hellä ote paisuntasäiliön täyttöaukkoon ja..PUHALLUSTA.

Jep, puhkutaan pusuhuulilla niin hirmuisesti. Sisätilan lämmityskennot yms. auki, ja jokin ajan kuluttua ei mistään poistunut enää kovin montaa pisaraa. Ei välttämättä paras keino, mutta kun ei siihen hätään muutakaan kestänyt. Kieltämättä hiukan päässä heitti tuon "ilmaamisen" jälkeen; kaikkea sitä autonsa eteen tekee.. :lol:
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Eikös juuri VAG-kalustossa ole tuota punaista ensiasennusnesteenä? Ja sitä sinistä Bilsteinin nestettä BMW/MB-vehkeissä? Tietääkseni noissa nesteiden sekoittamisessa ei ole muuta haittaa kuin, että jäätymispistettä ei enää voi mitata. "tavalliselle" ja muille nesteille kun on omat mittarit. Meidän tuonti baijerilaiseen vaihdoin kyllä "orkkis" Bilstein siniset (Motonet 7.50E / 1.5L), kun monella, varsinkin jenkkisaiteilla varoitellaan laittamasta mitään tavallista hapettumisen takia. Toisaalta meidän Peugeot 206:n manuskassa käsketään laittaa ainoastaan jotain Procol / Revkogel -kamaa, joka on "erityisesti Ranskan autoteollisuudelle valmistettu". Merkkihuollosta saa kuitenkin Zero-kannun käteen...Eli loppupeleissä taitaa olla aika sama mitä sinne laittaa?
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Heh, tuota puhallustekniikkaa itseasiassa itsekkin ajattelin eilen, mutten "kehdannut" tehdä :)

Täytyy varmaan vaihtaa piakkoin uudestaan ja samalla sitten sohia puutarhaletkulla vettä systeemin läpi. Muutaman litran laskin nytkin kannulla paisuntasäiliön ja termostaattikotelon kautta läpi, mutta kyllä sitä sinne silti jäi.

Myös pakkaskoetoisuus epäilyttää, koska en tiedä paljonko sinne jäi pelkkää vettä huuhtelun pohjilta. Täytynee kotimatkalla hakea semmonen mittari.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Teemu kirjoitti:Täytynee kotimatkalla hakea semmonen mittari.

Huoltsikoilla saattaa olla asiakas käyttöön akun ominaispainomittari ja jnesteen pakkaskestävyyden mittari.... Ite oon muutaman kerran tankkauksen yhteydessä mittaillut.....

Kannattaa ainakin kysyä jos on tiskillä maksavaa tyyppiä.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Jaape kirjoitti:Tietääkseni noissa nesteiden sekoittamisessa ei ole muuta haittaa kuin, että jäätymispistettä ei enää voi mitata.
Kyllä ne sen verran eri kamaa ovat, että ajan mittaan saostuvat ja tukkivat paikkoja. Ainakin pahasti olivat syyläri ja lämppäri tukossa moisen tempun jäljiltä.
96 V4 -75
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos kaikille ketjuun vastanneille.

Kävin tossa lähihuoltamolla ja niillä oli tosiaan lainaksi tommonen mittari. Asteikko (etyleeni) näytti -29 astetta, joten kyllä siinä voltteja piisaa näillä leveysasteilla. :)
Senverran sinne kuitenkin näköjään jäi sitä huuhteluvettä, koska laitoin 50/50 liuosta (-39C)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Oletteko käyttäneet/laittaneet ensin syylärin puhdistusnestettä ennen kuin olette tyhjentäneet vedet pois, kuulin vain tutulta että sitä kannattaa laittaa.

Katsoin muutamat huoltamot läpi ja Shellistä löytyis, en muista nyt merkkiä mutta siinä puhuttiin jotain paremmasta virtauksesta yms.

Hintaa purkilla oli 7.60e ja se oli aika pieni purkki.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Itse pistin motonetistä ostamaani "puhdistusainetta" kuupan järjestelmään ja aika kuraahan sieltä tuli.. hintaa putelilla oli about 5€
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Vastaa Viestiin