Ylätukivarren puslat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Touhottaja
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Syys 01, 2007 19:39
Paikkakunta: Kangasala

Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja Touhottaja »

Hei

Saakohan tuohon 900 Saabin etuylätukivarteen sisemmänpuoleisia puslia uusittua ilman koko tukivarren vaihtoa?? Eli niitä jotka näkyvät konehuoneen puolelta.

Kiitosta.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

saa, mutta tukivarsi pitää kyllä irroittaa autosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuskin puoleinen tukivarsi vaatii muutakin purkamista että saa irti autosta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tampereella hepo-autossa ovat kuulemma vaihtaneet kuskinpuoleisen tukivarren ilman moottorin irroittamista, näin kehuivat kun kyselin ylätukivarren vaihtomahdollisuutta allekirjoituksen ex-satkuun. Tosin omalla kohdalla kyse oli repsikan puoleisesta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi kysyn miksi puslat pitäisi vaihtaa?
No itse olen vanha "herrasmies" Joten puslien kanssa ei ole ollut ongelmia kun rauhallisesti
ajelee kun ei ole tehojakaan joilla brassailla.

Katsastuksessa puslista tuskin huomautetaan? Eli huomaako ajossa?
900i -90
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja aero »

Alustan väljyydet saattavat yllättää ikävästi esim. väistötilanteessa, joita ei valitettavasti kaikkia pysty välttämään ajamalla normaalisti rauhallisesti. Parempi pitää se auto kunnossa kuin rukoilla siinä vaiheessa, kun niitä ajo-ominaisuuksia tarvitsisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Touhottaja
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Syys 01, 2007 19:39
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja Touhottaja »

Kiitoksi porukoille vastauksista. Kyse on naapurini autosta ja sain itse ensin hieman väärää informaatiota viasta joka onkin tukivarren sisemmän pinnapultin katkeaminen. Puslat on ilmeisesti ok.

Naapurilla on varaosa auto hommattuna josta saa vaikka kokonaan ehjän tukivarren. Mikäli joku viitsii vielä vastata niin kysyisin että saako sen koko tukivarren vaihdettua mitenkään ilman moottorin irroittamista tai saako sen pinnapultin vaihdettua sinne erikseen vai onko yhtä puuta tukivarren kanssa?


Kiitoksia taas :?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pinnapultti on yhtä puuta tukivarren kanssa. jos se vaihdettava on oikean puoleinen niin onnistuu ilman moottorin nostoa.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Pe Kesä 03, 2011 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Laikkakone käteen ja tekee tilaa niin ei tarvi konetta irrottaa.
Kannattaa hitsata palat takasin ennen seuraavaa katsastusta.
900i -90
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ylätukivarren puslat

Viesti Kirjoittaja stara »

kun noin 5--6 vuotta sitten -89 mallia purin, niin 1--2 pulttia katkesi auettuaan osan kierrettä, kun ilman mitään herkistelyjä pulttikoneella nuo ylätukivarren pultit paukutin auki ( motti oli pois tieltä).
Kun on pultit katkonut, niin on vitsit vähissä, ne pitäisi pitää hyvässä rasvassa/ massassa sieltä kotelon puolelta, jotta kierteet eivät ruostu. Varsinkaan kuskin puolella ei oikein mitään sovi tekemään mottia poistamatta kyseisellä kohdalla ahtauden suhteen. Melkein sanoisin, jotta motti pois ja samalla sitten keksii muutakin askartelua motin suhteen.
Jos se pultti on liikkunut ennen katkeamistaan, niin voisi yrittää porata pyöräkotelosta reiän siihen pultin kohtaan, sitten esim pitkä pultti ( älä käytä kierretankoa, koska yleensä ne ovat huonompaa rautaa kuin 8.8 ja siis katkeavat ekana tuossa leikissä) pitkän mutterin ja kontramutterin avulla siihen katkenneeseen pulttiin ( tai hitsaamalla) ja sitten kaikenlaista herkistelyä. tavoitteena siis kiertää jämä sinne kotelon puolelle, jolloin kierre jää ehjäksi. varmaan joutuu avaamaan sen kierteen, eli kierrepakka heftillä sopivaan hylsyyn ja samasta reiästä räikän jatkovarsi läpi ja siten pyrkii avaamaan kierteen.
räikän jatkovarsi kandee varata sellainen pallopäinen, joka sallii kulmanmuutosta, jos vaikka porattu reikä ei oikein linjaan osu :lol:
jousi on tietenkin poistettava tieltä.
---------------------
ehkä jotain tuollaista pinnapultin irroitustyökalua voisi soveltaa, jos vain mahtuu sinne koteloon, nopeuttaisi yritystä.....
ei ole minulla kokemusta miten nuo toimivat.......
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/804036/0
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin