Satku pitää ulinaa kytkintä painaessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Satku pitää ulinaa kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Eli tuommoinen vika ollut jo ehkä kuukauden ja nyt kysyisinkin että mikähän mahtaisi olla kyseessä..?
Myös painelaakeri (mitä luultavammin) pitää ääntä silloin tällöin kun kytkintä ei paina. Kytkimellä ei ole kauhean paljoo vielä ajettu, noin 20tkm. Missä vika? Työsylinteri? Pitääkö huolestua pahasti?
|#4178
|Saab 95L -76
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Satku pitää ulinaa kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Jos ulina pahenee kytkintä painettaessa, niin satavarmasti painelaakeri tiensä päässä.
Työsylinteri on todennäköisesti hiukan jumissa, eikä palauta painelaakeria kunnolla,
jolloin hinkkaa kokoajan asetelmaa vasten ja on siksi kulahtanut.

Kannattaa remontoida heti, niin käy helpommin ennenkuin laakeri tuhoutuu lopullisesti!
Homma on helpompi tehdä, kun voi kytkinpoljinta painamalla sujauttaa teräslangan
asetelman runojen väliin ja vapauttaa työsylinterin jännityksestä.

Painelaakeri ja työsylinteri eivät montaa kymppiä maksa ja homma onnistuu jos
nyt joskus on autoa itse korjannut.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Satku pitää ulinaa kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Niin siis välillä pitää semmosta ulinaa kun painaa kytkintä. Ei todellakaan kokoajan ja sama juttu kytkinpoljin ylhäällä niin välillä vaan inisee, eikä yleensä pahene kun kytkintä painaa vaan ääni häviää. Kummatkin äänet kuitenkin viittaavat siihen painelaakeriin?

Eilen kun ajeli niin yhdessä vaiheessa kytkinpoljin meni melko löysäksi. Sitä sai painaa reilu ~5cm ennen kun siihen tuli vastusta. Osaankohan tämän nyt edes selittää..?
Eli pystyi ihan pikkurillillä painamaan sitä poljinta vähän matkaa, just se reilu ~5cm. Ajelin reilu 15km ja alkoi kytkinpoljin tuntumaan taas normaalilta ja se löysävaihe hävisi.

Huomatkaa vielä se että eilen kun tämä poljin alkoi tuntumaan oudolta se ei pitänyt mitään ääntä, oli kytkin ylhäällä tai ei.

Mitähän pitäisi sitten ostaa tuohon että saisi toimimaan? Ostaisiko suoraan kokonaan uuden kytkinsarjan, painelaakerin ja sitten työsylinterinkö?
Ostaisin luultavasti sen Tonnarin 228mm asetelman+levyn kun tuohon Ässäänhän nämä olisi menossa. Tulevaisuuden tehoja ja vääntöjä ajatellessa.
|#4178
|Saab 95L -76
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Satku pitää ulinaa kytkintä painaessa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Voihan se olla vauhtipyörän silmälaakerikin. Joka tapauksessa kannattaa purkaa
kytkin ainakin tarkistusta varten ja vaihtaa (tai korjata) työsylinteri. Silmälaakerin
voi vaihtaa siinä samalla, muutaman euron kun maksaa. Vauhtipyörä vain pitää
irrottaa koneesta ellei vanha laakeri lähde helposti irti, mitä se tuskin tekee.
Muista asennettaessa laittaa lukitusliimaa vauhtipyörän ja asetelman pultteihin,
niin pysyvät varmasti kiinni.

Minulla oireili painelaakeri juuri niin, että inisi poljin ylhäällä ja kun kevyesti painoi, niin
kitinä hävisi. Ajelin sillä muutaman viikon kunnes ääni oli jo sen sortin rahinaa, ettei
sitä jaksanut kuunnella. Uudella kytkimellä on nyt niiiiin kiva ajella :D

Mulla oli (ja on) Ässässä 215mm kytkin ja samalle vauhtipyörälle menee max.228mm
setti. Näyttäisi löytyvän Vantaan Motonetista hintaan 149eur. Siitä sitten.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Vastaa Viestiin