Jäähdytysnesteen vuoto.
Jäähdytysnesteen vuoto.
Alkoi 900 "kuluttamaan" jäähdytysnestettä pikkuhiljaa ja tällähetkellä sitä saa lisätä 1-2 litraa päivässä. Mistään ei löydy vuotokohtaa, eikä nestettä tipu myöskään parkkipaikalle. Saabi kyllä savuttaa välillä aikalailla kun sen käynnistää, mutta lämmetessä loppuu. Voisiko nestettä päästä jotenkin palotilaan?
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Voi päästä kansipahvista tai kannesta.. lähteekö käyntiin 3:llä seisomisen jälkeen?
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Hyvin lähtee käyntii, mutta seisomisen jälkeen on käynti kyllä tosi epätasaista ja kun kiihdyttämään lähtee niin taakse jää sankka sumuverho (hyvin ilmeisesti vesihöyryä)
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Tuntuu aivan siltä, että kannessa on yks tai useampi hiushalkeama venttiilien välisellä alueella jotka laajenevat kannen kuumenemisen myötä ja neste valuu sylinteriin sekä höyrystyy, se on varmaan sitä vesihöyryä ku näet sumuverhona.
Tai sitten yksinkertaisesti kansipahvi vuotaa, mutta luulisin, että silloin saisit myös paineet jäähdytys systeemin painesäiliöön.
Sitten kun sammutat moottorin niin se valuttaa vielä lämpimänä hiukan nestettä johonkin sylinteriin ja se vaikeuttaa käymistä hetken aikaa. Varo vain sen verran ettei nestettä tule liikaa eli niinpaljon, että mäntä lyö tavallaan kanteen startatessasi silloin voi seuraukset olla pahatkin.
Tai sitten yksinkertaisesti kansipahvi vuotaa, mutta luulisin, että silloin saisit myös paineet jäähdytys systeemin painesäiliöön.
Sitten kun sammutat moottorin niin se valuttaa vielä lämpimänä hiukan nestettä johonkin sylinteriin ja se vaikeuttaa käymistä hetken aikaa. Varo vain sen verran ettei nestettä tule liikaa eli niinpaljon, että mäntä lyö tavallaan kanteen startatessasi silloin voi seuraukset olla pahatkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Samanlaiset oireet oli mun 99:ssä muutama vuosi sitten. Lopussa meni siihen, että lähti käyntiin aina kolmella ja hetken ajon jälkeen heräsi viimeinenkin pytty. Mulla tais olla vesikanava halki kannesta, kun kannen tiiviste oli ehjä ja yhden pytyn venttiili oli valkoinen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Eihä tuo ny kovi paha pala oo nyppäst kantta pois ja vaihtaa uutta pahveeta ja tarkistaa kantta..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Jep ei ole pahahomma ei. Ja puhdistaa palotilat vaikka puhtaalla bensalla tai Etanolilla tai CRC:n puhdistusaine CRC Crick 110:llä.twirl kirjoitti:Eihä tuo ny kovi paha pala oo nyppäst kantta pois ja vaihtaa uutta pahveeta ja tarkistaa kantta..
Mutta tarvitset myös nestettä jolla näet ne halkeamat helposti jos niitä siinä kannessa on, CRC:ltä löytyy sitä nestettä jolla nämä halkeamat löytyy, CRC CRICK 120 ja CRC CRICK 130. Sitä ruiskutetaan palotiloihin ja vartin päästä kuivataan pois niin jos on halkeama niin sen kyllä näkee, näin se muistaakseni meni, no on niissä käyttöohjeet mukana.
Ps. näin saat näkyviin halkeamat jotka muuten vaativat joko microskoopin tai laser mittauksen. (valaisun)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Sain tänään remontin siihen vaiheeseen, missä pitää kannenpultit ottaa poies, mutta ne olikin jotain e16 "käänteistorkseja", eli homma jatkuu huomenna. Mites muute, voiko tossa 16 venasessa 2,1 motissa se nokkaketju tipahtaa sinne alas, ku jostain kuulin että OHC-moottoreissa voi mutta DOHC ei? Pitäiskö nuo kannenpultitki vaihtaa aina uusiin?
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
B-moottorissa laukeaa ketjunkiristin (ja siellä on peltiosa jakopäässä mihin ketjupyörä pultataan kiinni) mutta H-moottorisessa ei, eli käsittääkseni voi ketjun tiputtaa alas 8- ja 16-venttiilisissä H-moottoreissa. Viisaammat korjatkoon jos näin ei ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
siihen kannenpulttiin käy jokin kuusi kulmainen normi hylsykin. olisko 12 tai 13mm.
otitko ketjunkiristimen kokonaan irti, se kuuluun ottaa ennen kun irroitaa ketjun.
otitko ketjunkiristimen kokonaan irti, se kuuluun ottaa ennen kun irroitaa ketjun.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Juu irrotettu on. Tietääkö joku muuten espoo/pk-seudulta koneistajaa, jos sen kannen kävis hiomassa?
Re: Jäähdytysnesteen vuoto.
Kansipultit ovat uudelleenkäytettäviä, eivät lopullisesti venyviä. Kyllä se parin-kolmen €:n E-16 hylsy kannattaa hommata viimeistään kansipulttien kiristykseen, tavallinen hylsy vaikka tuntuisi sopivankin, ottaa kiinni torxin sakaroiden päihin ja viimeistään lopullisessa 90 asteen kulmakiristyksessä momenttia/asteita hukkuu suotta pultinkannan muodonmuutokseen.