Jäähdytysnesteen vuoto.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Oksa90
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 13:18

Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja Oksa90 »

Alkoi 900 "kuluttamaan" jäähdytysnestettä pikkuhiljaa ja tällähetkellä sitä saa lisätä 1-2 litraa päivässä. Mistään ei löydy vuotokohtaa, eikä nestettä tipu myöskään parkkipaikalle. Saabi kyllä savuttaa välillä aikalailla kun sen käynnistää, mutta lämmetessä loppuu. Voisiko nestettä päästä jotenkin palotilaan?
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja twirl »

Voi päästä kansipahvista tai kannesta.. lähteekö käyntiin 3:llä seisomisen jälkeen?
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Oksa90
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 13:18

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja Oksa90 »

Hyvin lähtee käyntii, mutta seisomisen jälkeen on käynti kyllä tosi epätasaista ja kun kiihdyttämään lähtee niin taakse jää sankka sumuverho (hyvin ilmeisesti vesihöyryä)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuntuu aivan siltä, että kannessa on yks tai useampi hiushalkeama venttiilien välisellä alueella jotka laajenevat kannen kuumenemisen myötä ja neste valuu sylinteriin sekä höyrystyy, se on varmaan sitä vesihöyryä ku näet sumuverhona.
Tai sitten yksinkertaisesti kansipahvi vuotaa, mutta luulisin, että silloin saisit myös paineet jäähdytys systeemin painesäiliöön.

Sitten kun sammutat moottorin niin se valuttaa vielä lämpimänä hiukan nestettä johonkin sylinteriin ja se vaikeuttaa käymistä hetken aikaa. Varo vain sen verran ettei nestettä tule liikaa eli niinpaljon, että mäntä lyö tavallaan kanteen startatessasi silloin voi seuraukset olla pahatkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Samanlaiset oireet oli mun 99:ssä muutama vuosi sitten. Lopussa meni siihen, että lähti käyntiin aina kolmella ja hetken ajon jälkeen heräsi viimeinenkin pytty. Mulla tais olla vesikanava halki kannesta, kun kannen tiiviste oli ehjä ja yhden pytyn venttiili oli valkoinen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja twirl »

Eihä tuo ny kovi paha pala oo nyppäst kantta pois ja vaihtaa uutta pahveeta ja tarkistaa kantta..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja core2 »

twirl kirjoitti:Eihä tuo ny kovi paha pala oo nyppäst kantta pois ja vaihtaa uutta pahveeta ja tarkistaa kantta..
Jep ei ole pahahomma ei. Ja puhdistaa palotilat vaikka puhtaalla bensalla tai Etanolilla tai CRC:n puhdistusaine CRC Crick 110:llä.
Mutta tarvitset myös nestettä jolla näet ne halkeamat helposti jos niitä siinä kannessa on, CRC:ltä löytyy sitä nestettä jolla nämä halkeamat löytyy, CRC CRICK 120 ja CRC CRICK 130. Sitä ruiskutetaan palotiloihin ja vartin päästä kuivataan pois niin jos on halkeama niin sen kyllä näkee, näin se muistaakseni meni, no on niissä käyttöohjeet mukana.
Ps. näin saat näkyviin halkeamat jotka muuten vaativat joko microskoopin tai laser mittauksen. (valaisun)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Oksa90
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 13:18

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja Oksa90 »

Sain tänään remontin siihen vaiheeseen, missä pitää kannenpultit ottaa poies, mutta ne olikin jotain e16 "käänteistorkseja", eli homma jatkuu huomenna. Mites muute, voiko tossa 16 venasessa 2,1 motissa se nokkaketju tipahtaa sinne alas, ku jostain kuulin että OHC-moottoreissa voi mutta DOHC ei? Pitäiskö nuo kannenpultitki vaihtaa aina uusiin?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

B-moottorissa laukeaa ketjunkiristin (ja siellä on peltiosa jakopäässä mihin ketjupyörä pultataan kiinni) mutta H-moottorisessa ei, eli käsittääkseni voi ketjun tiputtaa alas 8- ja 16-venttiilisissä H-moottoreissa. Viisaammat korjatkoon jos näin ei ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

siihen kannenpulttiin käy jokin kuusi kulmainen normi hylsykin. olisko 12 tai 13mm.

otitko ketjunkiristimen kokonaan irti, se kuuluun ottaa ennen kun irroitaa ketjun.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Oksa90
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 13:18

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja Oksa90 »

Juu irrotettu on. Tietääkö joku muuten espoo/pk-seudulta koneistajaa, jos sen kannen kävis hiomassa?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jäähdytysnesteen vuoto.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kansipultit ovat uudelleenkäytettäviä, eivät lopullisesti venyviä. Kyllä se parin-kolmen €:n E-16 hylsy kannattaa hommata viimeistään kansipulttien kiristykseen, tavallinen hylsy vaikka tuntuisi sopivankin, ottaa kiinni torxin sakaroiden päihin ja viimeistään lopullisessa 90 asteen kulmakiristyksessä momenttia/asteita hukkuu suotta pultinkannan muodonmuutokseen.
Vastaa Viestiin