kaasaripystärin moottorin etutuennan vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

kaasaripystärin moottorin etutuennan vaihto

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Hei,

Tulipa eteen tällainen tapaus, että isän satkusta on moottorin etutuenta hajonnut (kiinnitysrauta poikki molemmin puolin pulttien vierestä) ja kone hyppii ikävästi jos käyttää varomattomasti kytkintä tai kaasua.

Kysymys kuuluu siis, ensinnä, että minkäslainen tuki tuohon sopii, eli voiko vaihto-osan hankkia tupliksesta tai esim. 16V satkusta? Motonet näyttää myyvän 16v-mallin hydraulista tukea, mutta onko se vaihtokelpoinen vakion kasivenaisen tuen tilalle? Laitoin tuonne osto-foorumille jo ilmoituksen, jossa tuota osaa myös kyselin... eli saa tarjota, jos on ylimääräisenä.

Toinen kysymys onkin sitten, että onnistuuko tuon vaihto konetta pois nostamatta? Runkoon kiinnittyvät pultit ovat hyvin käsillä ja koneen puolellakin ylempi, mutta alempi näyttää olevan hankalammassa kolossa. Tuo hajonnut kannake myöskin melko varmasti lähtee tuolta irti koneen ollessa paikallaan, kun on niin palasina, mutta saako uuden asennettua konetta nostamatta? Tunkillahan sitä tietysti joutuu joka tapauksessa hieman alta nostamaan, mutta tarviiko ottaa ulos konehuoneesta?
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: kaasaripystärin moottorin etutuennan vaihto

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

8-venttiilisissä omanlaisensa tukikumi, ainakaan 16v-mallisten ei käy.

Jäähdytimen kun ottaa pois, niin vaihto on helppoa. Onnistuu toki muutenkin.
Otat ensin kaksi "helppoa" pulttia pois ja nostat sitten konetta alhaalta
päin, niin saat irti sen vaikeimmankin pultin. Toki moottorin suojapanssari
täytyy irroittaa ensin.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: kaasaripystärin moottorin etutuennan vaihto

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Tupliksen tuki on erilainen, eli ei käy. Hydraulinen vaatii enskakopan vaihdon, mikäli alkuperäinen on tavallinen. Tavalliset käy kaikki.
Entinen jäsen#2331
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: kaasaripystärin moottorin etutuennan vaihto

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kiitoksia, eipä kuulosta pahalta hommalta ollenkaan, kunhan uuden osan vaan saa käsiin.
Ai että moottorin suojapanssari :roll: Niin, kai tuossa on voinut sellainen joskus ollakin...
Vastaa Viestiin