T8 ahtopaine probleema

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

T8 ahtopaine probleema

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Ongelma on todella mielenkiintoinen. Paineet nousee normaalisti punaisen rajalle, mutta karkaa sitten helposti yli punaisen puolenvälin hieman ennen 5000rpm (kakkosella, isommilla vaihteilla jo hieman aikasemmin). Tästä voisi päätellä, että vika on modatussa apc boksissa. Ei pidä paikkaansa, ahdot nousee punaisen puolelle jopa silloin kun hukkaportin tangon ottaa hukkiksesta irti! Otin tuon ahtimen jälkeisen mutkan pois ja katsoin, että hukkaportti aukeaa kokonaan ja liikkuu ihan verkkaisesti.

Auto on siis 900 t8 vuosimallia -89, ahdin vakio vesijäähdytteinen garretin kolmonen.

Kaiken näköiset vinkit ja omat kokemukset ovat tervetulleita.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Samaa vikaa oli kaverin ekkeri-projektin garretissa. Hukkaportti liikkui äkkiseltään kokeiltuna normaalisi, mutta kun tangon laittoi kiinni, niin se hukkiksen läppä pääsi vastaamaan pakopesän reunaan ja avautui vain hieman. Syynä väljäksi kulunut hukkaportin akseli/pusla. Korjattiin purkamalla portti ja asentamalla prikka siten, että lautanen ei enää ylety pesän reunaan. Nyt pelaa.

Ja siis, tuo yläkierroksilla paineiden karkaaminen on klassinen oire siittä, että hukkaportti ei joko aukea tarpeeksi tai sen virtauskapasiteetti on riittämätön.
Aki Peltola #1132
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

No siis kun ajoin tanko irti ja silti nousi paineet. Tässä kuva että hukkis kyllä aukeaa http://www.sunpoint.net/~cruor/hukkis.jpg
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Just just. Jostain kumman syystä turbiinipyörälle pääsee kuitenkin liikaa pakokaasua. En ymmärrä. :roll:
Aki Peltola #1132
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

Mun vanhassa ahtimessa oli kanssa hukkaportin akseli/akselin reikä kulunut niin väljäksi, että kun heilutti sitä kohdasta, mihin tanko tulee kiinni, niin hukkaportin akseli kanitti välillä jumiin. Silloin paineet meni miten sattu.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Minun tapauksessa tämä ongelma ei ole mikään satunnainen, vaan jatkuva. Aina pääsee paineet korkeelle kun vedättää korkeille kierroksille.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Vielä kaivattaisiin vinkkejä.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Eihä siinä mitää vikaa oo, paineita vaan lisää :wink:

joko avasit sen purkin ?

Kato ettei siellä ole niitä hyppylankapatentteja... :roll:
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Avasin viime viikonloppuna hukkaportin joka näytti olevan täysin kunnossa ja turbon kanavatkin oli auki. Vieläkin on tilanne siis auki :roll:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Vastaa Viestiin