Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Terve.
Olis kolmisen kappaletta ongelmia tuon vm. -91 combi automaatti satkun kanssa. Käsijarru ei ota vasemmalle puolelle yhtään. Vaijerit on vaihdettu uusiin. Satulan ''käsijarruvaijerinvipuvarsi'' liikkuu erittäin nahkeasti ja saa käyttää aika paljon voimaa sen liikutteluun toisin kuin terveeltä vaikuttavassa satulassa. Vipuvarsi ei myöskään palaudu sille kuuluvalle paikalle käsijarrun ollessa pois päältä. Ilmeisesti satulan tiivisteiden vaihto voisi riittää, mutta pystyykö satulaa irroittamaan kotikonstein ilman jarrunesteputousta.
Äänimerkki ei ole minun omistusaikanani toiminut ikinä. Uuden töötin vaihdoin keulille, mutta ei muutosta. Mikähän mahtaa olla vikana?
Viimeisenä on kuskinpuolen pyyhkijän toimimattomuus. Eli sieltä on lähtenyt jonkinnäkönen vaijeri uriltaan ja konetilasta löytyi osa jonka ympärillä vaijeri ilmeisesti oli(?). Jos Tampereen seudulla jollain olisi myydä ehjä pyyhkijäkoneisto niin olisin todella kiinnostunut.
Mitäs öljyä tuonne automaattilootaan kannattaa laittaa??
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Pitäisi tuo rotjake meinaan katsastaa ja ite olen vielä nuori ja kokematon näissä asioissa... Eka auto ja kaikkee.
Olis kolmisen kappaletta ongelmia tuon vm. -91 combi automaatti satkun kanssa. Käsijarru ei ota vasemmalle puolelle yhtään. Vaijerit on vaihdettu uusiin. Satulan ''käsijarruvaijerinvipuvarsi'' liikkuu erittäin nahkeasti ja saa käyttää aika paljon voimaa sen liikutteluun toisin kuin terveeltä vaikuttavassa satulassa. Vipuvarsi ei myöskään palaudu sille kuuluvalle paikalle käsijarrun ollessa pois päältä. Ilmeisesti satulan tiivisteiden vaihto voisi riittää, mutta pystyykö satulaa irroittamaan kotikonstein ilman jarrunesteputousta.
Äänimerkki ei ole minun omistusaikanani toiminut ikinä. Uuden töötin vaihdoin keulille, mutta ei muutosta. Mikähän mahtaa olla vikana?
Viimeisenä on kuskinpuolen pyyhkijän toimimattomuus. Eli sieltä on lähtenyt jonkinnäkönen vaijeri uriltaan ja konetilasta löytyi osa jonka ympärillä vaijeri ilmeisesti oli(?). Jos Tampereen seudulla jollain olisi myydä ehjä pyyhkijäkoneisto niin olisin todella kiinnostunut.
Mitäs öljyä tuonne automaattilootaan kannattaa laittaa??
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Pitäisi tuo rotjake meinaan katsastaa ja ite olen vielä nuori ja kokematon näissä asioissa... Eka auto ja kaikkee.
Viimeksi muokannut Saab?, To Elo 04, 2011 17:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pyyhkijäkoneisto, käsijarru ym.)
Uusi olen itsekin. Tarkistaisin mahdollisen sulakkeen ensin. Sitten testaisin tuleeko töötätessä virta töötille asti (vaatinee apumiehen painamaan tööttinappulaa). Sitten jos vika ei ole löytynyt, ratin tööttinappuloissa voi olla kosketushäiriöitä. Ja johdotusta sitten testailisin sen jälkeen aina akkuun asti.Saab? kirjoitti:Äänimerkki ei ole minun omistusaikanani toiminut ikinä. Uuden töötin vaihdoin keulille, mutta ei muutosta. Mikähän mahtaa olla vikana?
900i -90 #5170
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pyyhkijäkoneisto, käsijarru ym.)
Äänimerkin toimimattomuus voi olla ihan kiinni siitä ohjauspylvään "kiekosta", johon tuo ratin kontaktitappi laahaa. Piuha poikki tms..
Automaattilodjuun automaattiöljyä (joku osaava kertokoon ihan tarkan laadun). Pyyhkijämekanismi löytyy toimiva multa, laitoin yv:tä.
Jarrusatulan tiivisteiden vaihto ei onnistu ilman pientä nestejhukkaa, ja vaatii ilmauksen. Jos halvalla saat, eivät uudet satulatkaan huono sijoitus ole.
Automaattilodjuun automaattiöljyä (joku osaava kertokoon ihan tarkan laadun). Pyyhkijämekanismi löytyy toimiva multa, laitoin yv:tä.
Jarrusatulan tiivisteiden vaihto ei onnistu ilman pientä nestejhukkaa, ja vaatii ilmauksen. Jos halvalla saat, eivät uudet satulatkaan huono sijoitus ole.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pyyhkijäkoneisto, käsijarru ym.)
Takajarrun voi saada pitämään säätämällä se ensin kohdalleen. Eli avaa satulassa oleva mutteri
jonka alla on kuusiokoloruuvi. Säädät sen niin että pyörä ei enään pyöri ja 1/4 kierrosta takasin
Ei saa jäädä laahaamaan.
Ihan turhaa duunia on alkaa korjailemaan satulaa. Satulat saa Biltemasta jotai 60€ kpl.
Molemmat kannattaa vaihtaa samalla.
jonka alla on kuusiokoloruuvi. Säädät sen niin että pyörä ei enään pyöri ja 1/4 kierrosta takasin
Ei saa jäädä laahaamaan.
Ihan turhaa duunia on alkaa korjailemaan satulaa. Satulat saa Biltemasta jotai 60€ kpl.
Molemmat kannattaa vaihtaa samalla.
900i -90
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pyyhkijäkoneisto, käsijarru ym.)
Kiitoksia vastauksista ja eräälle foorumilaiselle avusta. Nyt on pyyhkimet, jarrut ja tööttikin kunnossa.
Tuo töötti on kyllä vieläkin mysteeri, kun ei sitä saanut kuntoon ennen kuin teki napin ohjauspylvään muoviin. Toimi ihan hyvin releeltä ja ratin ja ohjauspylvään väliseltä liittimeltä, mutta ei kuulemma saanut maata tarpeeksi, jotta olisi toiminut ratin nappien kautta. Liukupinnat näytti oikein hyvältä ja kokeiltiin myös toisella ratilla, mutta ei vaan toiminut. Nyt on sitten ruma pieni punainen nappi töötin laukaisimena...
Myös pakoputki vuosi alkupäästä. Vaihtelin samalla myös etu- ja väliputken, mutta en loppuosaa, kun edellinen omistaja oli ne jo vaihtanut. Ei vuoda enää, mutta silti ilmeni ongelma.
Päätin maalata pakosarjan ja vaihdella samalla tiivisteet ylä- ja alapäähän. Käytin Dinitrol Thermolac 8050 (99,5% alumiinia) nimistä maalia, jonka pitäisi purkin mukaan kestää 800 celsiusta. Levitin myös tiivistettäville pinnoille motonetin pakoputkentiivistysainetta. Motonetista ostin myös tivisteet. Noin parinkymmenen sekunnin käyttämisen jälkeen alkaa pakosarja käryämään siihen malliin, että en viitsi käyttää enempää. Eli mikä sielä käryää, maali vai tuo tiivistysaine? Voiko maali tai tiivistysaine syttyä palamaan vai käryävätkö ne vain pois pakosarjan pinnasta? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Harmittaa suunnattomasti, kun piti mennä nyt tiistaina katsastamaan satku puolen vuoden seisonnan jälkeen...
Tuo töötti on kyllä vieläkin mysteeri, kun ei sitä saanut kuntoon ennen kuin teki napin ohjauspylvään muoviin. Toimi ihan hyvin releeltä ja ratin ja ohjauspylvään väliseltä liittimeltä, mutta ei kuulemma saanut maata tarpeeksi, jotta olisi toiminut ratin nappien kautta. Liukupinnat näytti oikein hyvältä ja kokeiltiin myös toisella ratilla, mutta ei vaan toiminut. Nyt on sitten ruma pieni punainen nappi töötin laukaisimena...
Myös pakoputki vuosi alkupäästä. Vaihtelin samalla myös etu- ja väliputken, mutta en loppuosaa, kun edellinen omistaja oli ne jo vaihtanut. Ei vuoda enää, mutta silti ilmeni ongelma.
Päätin maalata pakosarjan ja vaihdella samalla tiivisteet ylä- ja alapäähän. Käytin Dinitrol Thermolac 8050 (99,5% alumiinia) nimistä maalia, jonka pitäisi purkin mukaan kestää 800 celsiusta. Levitin myös tiivistettäville pinnoille motonetin pakoputkentiivistysainetta. Motonetista ostin myös tivisteet. Noin parinkymmenen sekunnin käyttämisen jälkeen alkaa pakosarja käryämään siihen malliin, että en viitsi käyttää enempää. Eli mikä sielä käryää, maali vai tuo tiivistysaine? Voiko maali tai tiivistysaine syttyä palamaan vai käryävätkö ne vain pois pakosarjan pinnasta? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?
Harmittaa suunnattomasti, kun piti mennä nyt tiistaina katsastamaan satku puolen vuoden seisonnan jälkeen...
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pakosarja käryää)
Ajat nyt vaan sillä, aina nuo pakosarjaan levitettävät maalit noin tekee. Mitä enemmän ajat ja kuivatat sitä niin sitä nopeammin kärytys lakkaa. Ja se tiivisteaine käryää tosiaan myös vähän.
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pakosarja käryää)
Kyllä nyt helpotti. Kiitoksia paljon. Ehkä sittenki pääsen tänään katsastamaan. Lähempä tästä käyttelemään autoa...
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(pakosarja käryää)
Terveppä taas.
Autohan meni heittämällä katsastuksesta läpi, mutta murheet jatkuu. Jo pitkään jatkunut ongelma on muuttunut painajaiseksi. Auto on lähtenyt aika vaikeahkosti käyntiin muutaman tunnin seisoskelun jälkeen, mutta ei ole haitannut, koska on aina lähtenyt käyntiin. Mutta tänä aamuna, kun lähdin töihin niin ei pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan käynnissä ilman pientä kaasun antamista. Aina, kun pysähdyin, jouduin siis antamaan kaasua. Ja tämäkös ärsyttää paljon, kun on automaatista kyse. Joutuu vekslaamaan D:n ja N:n väliä koko ajan. Pakille vaihtessa sammuu joka kerta varmasti. Mutta 15 kilometrin matkan jälkeen ongelmaa ei enää olekaan. Kenties bensanpaineet vuotaa jostain?
Ja kaiken lisäksi tuo motonetin etuputki käryää nykyään suunnattomasti ja muuttunut osittain mustaksi ja täplikkääksi. Ei voi käyttääoikein ilmanvaihtoa, kun käry tulee sisään. Ei muuta kuin ikkuna auki siis... Kerää valoissa huvittuneiden ihmisten katseita...
Autohan meni heittämällä katsastuksesta läpi, mutta murheet jatkuu. Jo pitkään jatkunut ongelma on muuttunut painajaiseksi. Auto on lähtenyt aika vaikeahkosti käyntiin muutaman tunnin seisoskelun jälkeen, mutta ei ole haitannut, koska on aina lähtenyt käyntiin. Mutta tänä aamuna, kun lähdin töihin niin ei pysynyt tyhjäkäynnillä ollenkaan käynnissä ilman pientä kaasun antamista. Aina, kun pysähdyin, jouduin siis antamaan kaasua. Ja tämäkös ärsyttää paljon, kun on automaatista kyse. Joutuu vekslaamaan D:n ja N:n väliä koko ajan. Pakille vaihtessa sammuu joka kerta varmasti. Mutta 15 kilometrin matkan jälkeen ongelmaa ei enää olekaan. Kenties bensanpaineet vuotaa jostain?
Ja kaiken lisäksi tuo motonetin etuputki käryää nykyään suunnattomasti ja muuttunut osittain mustaksi ja täplikkääksi. Ei voi käyttääoikein ilmanvaihtoa, kun käry tulee sisään. Ei muuta kuin ikkuna auki siis... Kerää valoissa huvittuneiden ihmisten katseita...
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
tuliko remontissa elsmuttua selvinpäin konehuoneessa? joskus siellä työskennellessä vahingossa tullee irroitettua tuiki tärkeitä alipaine letkuja, tai ne repeää. tuliko vika heti remontin jälkeen vai päiviä sen jälkeen?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Kyllä ihan selvinpäin aina auton kanssa tulee puuhasteltua. Nuo käynnistymisongelmat ilmeni aikoinaan, kun olin vaihtanut jäähdytysnesteet. Mutta tuo käynnissä pysymättömyys tuli nyt pari päivää katsastuksen jälkeen, kun olin ajellut n. 200 kilometriä. Edellisenä päivänä oli pysynyt käynnissä, mutta aamulla seittemän aikoihin, kun starttasin, niin ei pysynyt. Tuolle siis täytyy antaa pikkasen kaasua, että käynnistyy, mutta kun käynnistää hetken päästä uudestaan niin lähtee normaalisti. Antaa seistä muutaman tunnin niin taas täytyy käynnistää kaasun kanssa. Ja huomasin muuten, että käynnistäminenkin muuttui entistä vaikeammaksi tuon uuden ongelman ilmenemisen jälkeen. Pakoputkiremontin yhteydessä irroitin tulpat ja putsasin niitä hieman.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
No tuohon tyhjäkäyntiin on varmaan tusina erilaista syytä.
Imuvuoto tuli ensimmäisenä mieleen, mutta tuo että vaiva lähtee ajon aikana pois
kumoaa tämän teorian.
Vaikuttaisiko lämpeäminen ja aika tuohon vikaan, silloin se ehkä voisi löytyä
sähköpuolelta tuo vika.
Onkohan tuossa autossa K-Jetronic...?
1.Lämpöaikakytkin ( haiseeko startatessa polttoaine..? )
2.Piiripaineen säädin...?
3.Puolan vikaan en usko.
4.Tulpan johdot, virranjakajan kansi, ( vika ilmenisi ehkä parhaiten kostealla kelillä )
"lähetyssaarnaaja" ( pyörijä ).
5.Ehkä kuitenkin kannattaisi tutkia niitä alipaineletkuja.
Venttiilikoppaan menevä liitos, jarrutehostimelle menevä letku, öljyntäyttökorkin tiiveys, lämmityslaitteen läppien säädölle menevät letkut, alipaine varaajalle menevät
letkut.
Imuvuoto tuli ensimmäisenä mieleen, mutta tuo että vaiva lähtee ajon aikana pois
kumoaa tämän teorian.
Vaikuttaisiko lämpeäminen ja aika tuohon vikaan, silloin se ehkä voisi löytyä
sähköpuolelta tuo vika.
Onkohan tuossa autossa K-Jetronic...?
1.Lämpöaikakytkin ( haiseeko startatessa polttoaine..? )
2.Piiripaineen säädin...?
3.Puolan vikaan en usko.
4.Tulpan johdot, virranjakajan kansi, ( vika ilmenisi ehkä parhaiten kostealla kelillä )
"lähetyssaarnaaja" ( pyörijä ).
5.Ehkä kuitenkin kannattaisi tutkia niitä alipaineletkuja.
Venttiilikoppaan menevä liitos, jarrutehostimelle menevä letku, öljyntäyttökorkin tiiveys, lämmityslaitteen läppien säädölle menevät letkut, alipaine varaajalle menevät
letkut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Kiitoksia. Nyt tuli näköjään taas tekemistä täksi päiväksi. Autohan on tosiaan 900i 8v kat. Keli oli aamulla kostea, mutta päivällä kuiva. Voiko tuolla savuttamisella olla osuutta asiaan, kun on kuitenkin neljä päivää käryyttänyt tuo pakoputki konehuoneeseen?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Tuleeko se savu pakoputken sisältä vai ulkopuolelta...?
Jos tulee sisäpuolelta, niin minkä väristä se on..?
Jos tulee ulkopuolelta.
Vuotaako siihen pakoputken päälle jotain...?
Jos tulee sisäpuolelta, niin minkä väristä se on..?
Jos tulee ulkopuolelta.
Vuotaako siihen pakoputken päälle jotain...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Alunperin savusi maalattu pakosarja, mutta se lakkasi. Nyt savuaa uusi etuputki lambdan paikkeilta, mutta savu näyttäisi tulevan pinnasta, koska pinta on muuttunut mustaksi. Pitää vielä tarkastella roiskuuko siihen jotain. Kuitenkin savuaminen kasvaa koneen lämmön mukana eli luulisi johtuvan putken pinnoittesta.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Onkhelmia -91 satkun kanssa(hermot menee)
Kyllä tuon savutuksen pitäisi loppua melko nopeasti.
Varsinkin jos heittää vähän pitemmän lenkin.
( tuli mieleen tuosta savutuksesta, aikoinani ostin uuden kiukaan, ja esilämmitys jäi tekemättä ulkona. Kiukaassa olevat suojarasvat kärysivät sitten toista viikkoa )
Se on taas sitten toinen juttu jos siihen putken päälle tulee esim öljyä.
Varsinkin jos heittää vähän pitemmän lenkin.
( tuli mieleen tuosta savutuksesta, aikoinani ostin uuden kiukaan, ja esilämmitys jäi tekemättä ulkona. Kiukaassa olevat suojarasvat kärysivät sitten toista viikkoa )
Se on taas sitten toinen juttu jos siihen putken päälle tulee esim öljyä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#