Puhaltimen moottori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jii-pee
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 04, 2004 09:00
Paikkakunta: Lahti

Puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja jii-pee »

Sisäpuhaltimen moottori pitää suht. kovaa siritystä ja polttaa sulakkeen vähän väliä, eli mahtaisiko vika olla kuluneet laakerit vaiko kulunut moottori (hiilisilta). Lehtiä ym. roskaa siellä ei ole.

Auttaako muu kuin vaihtaa koko puhallin, ja onko iso homma? Auto on siis vuoden -89 900c. Kiitoksia vastauksista.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Siinä 10 topiccia alempana asiaa jo kerran sivuttiin ja tässä forumissa muutenkin noin 100 kertaa...."Haku" on kova juttu...
Sisäpuhaltimen irroittaminen vaatii poikkeuksetta koko kojelaudan purkamisen (noin 1,5tuntia / suunta...) .
Jos vikisee JA polttaa sulakkeita voit varautua ostamaan uuden, sillä työn määrä huomioiden kannattaa ehkö jo investoida uuteen....riippuu tietenkin askarteluhaluista :wink: Vinkkinä: poista apukuskin puoleinen kaiutin jotta pääset kurkkaamaan ja kopioimaan puhaltimen koodin. 88 /89 on ilmeisesti useampaa (tai väh kahta?) puhallin mallia. Kaverin 900OG ´88:ssa on MagnetiMarelli ja vaimon ´89:ssa on Saabin "oma". Poikkeavat kiinnitystavasta ja kytkentätavasta. Hetken helpotusta saa ruikkaamalla puhaltimen akselille WD40 tai vastaavaa, mutta tuo on vain ja ainoastaan ensiapu! Nonnihh-...tuli sittenkin perattua tuo aihe uusiksi :lol:
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Saabsick kirjoitti:Sisäpuhaltimen irroittaminen vaatii poikkeuksetta koko kojelaudan purkamisen (noin 1,5tuntia / suunta...)
Eipäs :!: Kojelautaa ei tarvitse purkaa kokonaan. Puhaltimen saa vaihdettua raottamalla kojelautaa. Tosin toki ratti ja kaikki kojelaudan kiinnitysruuvit täytyy olla irti.

Itse suosittelisin heti vaihtamaan toimivan moottorin. Ei kannata alkaa säästelemään, pian menee tosi paikan tullen :? rikki esim. kovat pakkaset :)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Makuasia....mielestäni kojelauta tulee purettua "kokonaan" kun joutuu ottamaan irti pinnapultit, ratin, lammityksen yms. säätönamiskat, radion, kaiuttimet.....ei silloin paljoakaan jää paikoilleen :lol: Mutta jos tarkkoja ollaan termilogiassa niin ei sitä lautaa tartte tallin lattialle asti kiikuttaa :wink: uusi puhallin todellakin pelastaa talven vitsauksilta...Motonetissä jonkun 64 - 84.- Eur riippuu mallista. Vielä yksi asia, jos et jiipee ole ennen purkanut OGsatkun kojelautaa (tai raottanut :D ) niin kiinnitä huomiota lämmönsäätönamiskan takana kulkevaan akseliin, se kun jää laittamatta tai sitten tippuu vastakappaleesta loppumetreillä kuitenkin. On "helppo" asettaa paikoilleen vaikka kuskin puoleisen kaiutinaukon kautta.
Tuntuu että tästä täytyy tehdä kuvasarja kun purkaa seuraavan kerran kojelaudan,....
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jii-pee
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Marras 04, 2004 09:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jii-pee »

Kiitoksia neuvoista ja varsinkin erinomaisita linkeistä, eiköhän tuo noilla ohjeilla onnistu tällaiselta tavan nakkisormeltakin.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Ja vielä lisäys, eli lämpösäätimistä ei tarvitsi irroittaa muuta kuin ne letkut jotka tulee siihen kytkimeen jolla säädetään mistä sitä ilmaa puhalletaan :D Eli niitä letkuja on iso kasa, lähetee helposti irti siitä kytkimestä, onnistuu mankan reiästä.
Itellä sit lähti sieltä hanskalokeron takaa piuhat irti, nämä piuhat on siis lokeren valon johdot. Oli muuten aika kettumainen laittaa ne takas 8O
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

hene on työn sankari :D Kiitos myös täältä linkeistä...vaikka kuin on tullut haettua juuri noita kuvatietoja niin ei ole löytynyt. Dängjuu!
Silti katoavaista tavaraa noi linkit...jos tiedot saisi pysyvään muotoon kerhon kotisivujen serverille....olisi Saab askartelu pelkkää iloa.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Saabsick kirjoitti:hene on työn sankari :D
Heheh, no on noita tullu tuossa auottua pari kertaa 8)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Vastaa Viestiin