Vaihtelin alle suvigummit ja huomasin, että kuskin puolen etunen oli kulahtanut ulkoreunastaan melkein sileäksi. Myös toisella puolella etunakki oli saanut samanlaista kulumaa, eli nimenomaan ulkoreuna oli silahtanut.
Pyöränkulmathan ne tällaista aiheuttaa, mutta onko tarkempaa analyysia siitä, mikä paikka nyt on kulunut loppuun? Onko tuennassa jotain tiettyä ongelmakohtaa, johon kannattaisi paneutua? Mitä kantsii uusia, ennen kuin käyn säädättämässä kulmat kohdilleen?
Kiits.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*- Saab 900 2,1i-16 1992 - OE Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Lisäksi samanlaista ilmiöta on havaittu aiheuttavan ainakin liian leveiden renkaiden kapeilla vanteilla, vanteiden väärä offset ja auton asento -siis perse viistää maata ja keula pystyssä. Näissä tapauksissa yleensä kuluu molemmat etukumit ulkoreunalta, eikä vain toinen...
205/55R15 renkaat ottivat itsellä og:n takana kiinni kaariin 15x7 vanteilla, ET25. Nyt on vääränkokoiset renkaat SuperAerojen (16x6.5) päällä, eli 205/55R16. Ottavat erittäin paljon kiinni kaariin edessä ja takana suuremmissa epätasaisuuksissa. 205/50 on toki tulossa ja toivottavasti omalla kohdalla vähenee nuo kiinni ottamiset, tai sitten pitää muokata kaaria. Toki olisi vakaajat vaikka asennusta varastossa.
Renkaiden pitäisi olla ihan vakiokokoa, eli 195/65 - 15. Jännää (noin pasilamaisesti) oli se, että vain toinen rengas oli kulahtanut ihan loppuun ulkoreunasta. Toisessa pintaa oli vielä jonkin verran jäljellä.
Ainakaan mitään sellaista vikaa, minkä katsastusmies olisi hoksannut, ei ollut. Tänään tuli leima paperiin, että läpsähti. Kehujen kera.
Pitänee seurata, miten oikeat paineet vaikuttavat asiaan. Pyöränkulmien säätö taitaa kuitenkin olla se viksuin veto jatkossa.
Thönx.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*- Saab 900 2,1i-16 1992 - OE Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
haffu kirjoitti:205/55R15 renkaat ottivat itsellä og:n takana kiinni kaariin 15x7 vanteilla, ET25. Nyt on vääränkokoiset renkaat SuperAerojen (16x6.5) päällä, eli 205/55R16. Ottavat erittäin paljon kiinni kaariin edessä ja takana suuremmissa epätasaisuuksissa. 205/50 on toki tulossa ja toivottavasti omalla kohdalla vähenee nuo kiinni ottamiset, tai sitten pitää muokata kaaria. Toki olisi vakaajat vaikka asennusta varastossa.
pitkittäis tukitankojen pidentäminen takana on oikeastaan ainoa lääke tuohon vakio alustalla jos on vähänkään väärät vanteet, esim juuri nuo super aerot tai 16" aerot joissa et25, rengas kun liikkuu kaaren sisällä tuennasta johtuen niin paljon.
ja alalavettien etupuslan alurungot toisinpäin samalla nii askeli siirtyy eteenpäin....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Henke kirjoitti:Renkaiden pitäisi olla ihan vakiokokoa, eli 195/65 - 15.
Ainakaan mitään sellaista vikaa, minkä katsastusmies olisi hoksannut, ei ollut. Tänään tuli leima paperiin, että läpsähti. Kehujen kera.
Vakiokoko on 185/65-15 tai 195/60-15.
Pyöränkulmien tarkastukseen/säätöön ensitöiksi, ja samalla kun auto on pukilla niin sen verran säätäjää häiritsemään että koputtelet kunnolla ne vetaritunnelien ympäristöt vielä kertaalleen. Voivat olla pehmeitä, leima ei tätänykyä ole mikään tae auton kunnosta, ikävä kyllä. Alkavat katsastajatkin pikkuhiljaa olla niin nuoria etteivät tiedä vanhemman Saabin tyyppivioista tai hoksaa tietokannoistaan niistä varoituksia lukea.
Pyöränkulmien tarkastukseen/säätöön ensitöiksi, ja samalla kun auto on pukilla niin sen verran säätäjää häiritsemään että koputtelet kunnolla ne vetaritunnelien ympäristöt vielä kertaalleen. Voivat olla pehmeitä, leima ei tätänykyä ole mikään tae auton kunnosta, ikävä kyllä. Alkavat katsastajatkin pikkuhiljaa olla niin nuoria etteivät tiedä vanhemman Saabin tyyppivioista tai hoksaa tietokannoistaan niistä varoituksia lukea.
Kyllä tämä katsastusmies oli jonkin sortin saabbimies. Tunsi (ainakin yleisimmät) vikapaikat ja koputteli, komensi vieläpä putsaamaan hiekat siitä palkin päältä, ettei tartte jatkossakaan ruosteista moittia...
Pitääpä tosiaan tarkistaa tuo rengaskoko, en ole profiilin korkeudesta ihan satavarma.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*- Saab 900 2,1i-16 1992 - OE Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
haffu kirjoitti:205/55R15 renkaat ottivat itsellä og:n takana kiinni kaariin 15x7 vanteilla, ET25. Nyt on vääränkokoiset renkaat SuperAerojen (16x6.5) päällä, eli 205/55R16. Ottavat erittäin paljon kiinni kaariin edessä ja takana suuremmissa epätasaisuuksissa. 205/50 on toki tulossa ja toivottavasti omalla kohdalla vähenee nuo kiinni ottamiset, tai sitten pitää muokata kaaria. Toki olisi vakaajat vaikka asennusta varastossa.
pitkittäis tukitankojen pidentäminen takana on oikeastaan ainoa lääke tuohon vakio alustalla jos on vähänkään väärät vanteet, esim juuri nuo super aerot tai 16" aerot joissa et25, rengas kun liikkuu kaaren sisällä tuennasta johtuen niin paljon.
Alustana on lesjöt (tai vastaavat) ja jonkin verran käytetyt Gas-A-Just -iskarit. Varastossa makaisi kyllä vakaajat eteen ja taakse, joten voisi tuosta hieman jäykemmän vielä tehdä. Ei vaan millään viitsisi heittää näitä suht hyväpintaisia renkaita pois. Yllättävän hiljaisetkin ovat, vaikka og ja hiljainen ei oikein sovi yhteen. Ja merkki näissä oli jokin Champiro tjsp.
pyörän kulmat saa helposti katsottua myös tee-se itsemäisesti , käännät kuskin renkaan lokarien mukaan suoraan ja käyt katsomassa apparin rengasta. jos näissä vika niin toinen rengas harittaa ja ratti on vinossa luultavammin