900 Jarruneste vuotaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

900 Jarruneste vuotaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Eli potilas 1990 vuosimallinen 900i 8 venttiilillä.

Jarrunestesäiliö kiinnittyy mustaan "putkeen", joka taas kiinnittyy laipalla ohjaamossa päin olevaan isompaan mustaan pyöreään osaan (ohjaustehostin?).
Vuotokohta on tuon mustan "putken" ja laipan "liitoskohdassa".

Uskaltaako autoa nyt siirtää periaatteella säiliö täyteen ja liikkeelle?


S Ä I L I Ö
..||..||
P U T K I--LAIPPA|TEHOSTIN?

vuotaa tuosta missä laippa kiinnittyy putkeen.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 900 Jarruneste vuotaa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voihan tuota siirtää, en kyllä sano, että kuinka kauas, mutta vaikka pois keskeltä tietä ja tiivisteen vaihtoon.

Elikäs putket auki, laipan mutterit auki, kytkinsylinterille menevä putki pois, sylinteri irti, muistaakseni sen sisällä on lukkorengas, jonka avaamalla saa männän ulos tai jotain sinnepäin. Tiivisteitä peliin ja menoksi.

Tai sitten simppelisti uusi (käytetty) sylinteri.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: 900 Jarruneste vuotaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Eipä ole ohjaustehostimella mitään tekemistä näiden osien kanssa.

Tuo iso musta lieriö on siis jarrutehostin. Ja ilmeisesti se musta putki, joka vuotaa, on jarrupääsylinteri.

Muistaakseni siihen saa kyllä tiivisteitä, mutta saa niitä varmaan kokonaan uusia sylintereitäkin (jos ei viitti/osaa purkaa tms.).

Samalla vaihtaa myös kaikki jarrunesteet.

Huom. Kytkinmen nesteet menevät samalla vaihtoon, taikka ainakin kytkin täyhtyy vähintään ilmata.

Toki jos on oikeen fiksu ja on aikaa ja laittelupaikka, niin samalla tarkastaa kaikki jarruletkut ja -putket.
SAAB
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: 900 Jarruneste vuotaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Kiitokset neuvoista. Ei sinänsä menettänyt jarruvoimaa, kun tankkasi jarruneet täyteen ennen siirtoa. Nestepinta kun ei käytännössä seisoessa päässyt laskemaan alle säiliön pohjassa olevien sylinteriin johtavien reikien.

Nyt pitäisi vain hakea varaosa-autosta hilppeet ja vaihtaa paikalleen + vaihtaa kytkimen nesteet (jarrunesteet vaihdettu 1v sitten).
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: 900 Jarruneste vuotaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Vielä ei ole päässyt saabikkaan kimppuun muiden menojen vuoksi, mutta viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa jarrupääsylinteri. Lienee helpompi vaihtaa sylinteri sisältöineen kuin ostaa tiiviste/korjaussarja ja vaihtaa se? Onko ilman tiivisteiden vaihtoa odotettavissa pian uusi vuoto? Korjaussarja 10e pintaan motonetissä (tiivisteet 5e), varaosa 0e.

Kytkimen nesteet saa foorumin ohjeiden perusteella ilmattua virittelemällä jarrunestesäiliön korkin yhteyteen polkupyörän sisäkumin ja venttiilin -> painetta pyöräpumpulla säiliöön?
Riittääkö tuolla tavoin saatu paine jarrujen ilmaukseen? Kun ei ole avustajaa käytettävissä poljinta painelemaan ja paineilmasarja on hieman tyyris... :roll:
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Vastaa Viestiin