99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Tänä kesänä tullut 99illä ajettua "normaalia" enemmän, hyvä fiilis sinänsä, mutta ajossa on kytkimen liikerata/kytkin nyt muuttunut.
Kun polkaisee kytkintä; ensin paljon tyhjää (saako säädettyä "ilmat" pois?)
sitten ottaa melko lyhyeltä alueelta ennen kuin pohjaa. Ajaa voi toistaiseksi ihan nätisti, mutta olisi hyvä saada säädettyä kuntoon.
Kysyn pikavinkkejä:
* Mitä voisi tarkistaa ennen mahdollisia suurempia korjaamokäyntejä?
* Mitä säätömahdollisuuksia on purkamatta sen enempää?
Kiitollinen vastauksista, tarkopitus olisi turvallisesti ko. autolla osallistua intlSAAB2011 meetinkiin.
Anders/ 0407155701
Kun polkaisee kytkintä; ensin paljon tyhjää (saako säädettyä "ilmat" pois?)
sitten ottaa melko lyhyeltä alueelta ennen kuin pohjaa. Ajaa voi toistaiseksi ihan nätisti, mutta olisi hyvä saada säädettyä kuntoon.
Kysyn pikavinkkejä:
* Mitä voisi tarkistaa ennen mahdollisia suurempia korjaamokäyntejä?
* Mitä säätömahdollisuuksia on purkamatta sen enempää?
Kiitollinen vastauksista, tarkopitus olisi turvallisesti ko. autolla osallistua intlSAAB2011 meetinkiin.
Anders/ 0407155701
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
eiköhän vika oo siel polkimen luona sylinterissä..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Säätöä ei ole, kun se on nestekytkin. Löysäksi veikkaisin kuten nallekin tuota poljinta, ja vielä pääsylinterin haarukkaa eli niiden reiät on kuluneet soikeaksi.
Sinänsä helppo homma korjata, varaa käsiisi pääsylinterin korjaussarja ja jostain varaosapirssistä/hajottamolta ehjä sylinterin jousi (ei muistaakseni ole korjaussarjassa mukana). Eli;
- litistä jarrunestesäiliön kytkimen pääsylinterin välinen letku
- irroita em. letku pääsylinteristä
- irroita kytkinputki pääsylinteristä
- irroita polkimen ja haarukan tappi, vaatii kuskinpuolen alaverhoilun irroituksen
- irroita pääsylinteri, muistaakseni sisäkautta lähtee
- irroita kytkinpoljin
- pura pääsylinteri
- hitsaa haarukan ja polkimen reiät umpeen, tässä välissä kannattaa hipaista hitsit sileiksi ennen porausta, hionnan jälkeen kannattaa sovittaa poljin ja haarukkaa keskenään
- poraa uudet rei'ät, aloita ensin pienemmällä terällä, pylväsporakone olisi asiaa tässä
- lopuksi kasaus
- kytkimen ilmaus, avaa kytkimen työsylinterin ilmausruuvi (helpoiten saa, kun ottaa kytkimen kopan irti ==> imuilman esilämmityksen haitariputki irti ==> 3 kuusiokolopulttia pitää koppaa kiinni) ja poista litistys jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välisestä letkusta, laita siihen ilmausruuviin kirkasletku joka menee johonkin astiaan ja, kun letkussa ei näy enää kuplia niin ilmausruuvi kiinni. Aluksi letkuun tulee nestettä, välissä pelkkää ilmaa ja lopuksi nestettä. Pumppaa kytkimeen paine ja toista ilmaus.
Ja sit vaan ajoa
p.s. On hyvin todennäköistä, että jossain vaiheessa joudut vaihtamaan kytkinpaketin niin osta silloin paketin ja painelaakerin lisäksi kytkimen työsylinterin korjaussarja tai uusi työsylinteri. Se, kun vaihtunee siinä kytkinpaketin laitossa samalla
Sinänsä helppo homma korjata, varaa käsiisi pääsylinterin korjaussarja ja jostain varaosapirssistä/hajottamolta ehjä sylinterin jousi (ei muistaakseni ole korjaussarjassa mukana). Eli;
- litistä jarrunestesäiliön kytkimen pääsylinterin välinen letku
- irroita em. letku pääsylinteristä
- irroita kytkinputki pääsylinteristä
- irroita polkimen ja haarukan tappi, vaatii kuskinpuolen alaverhoilun irroituksen
- irroita pääsylinteri, muistaakseni sisäkautta lähtee
- irroita kytkinpoljin
- pura pääsylinteri
- hitsaa haarukan ja polkimen reiät umpeen, tässä välissä kannattaa hipaista hitsit sileiksi ennen porausta, hionnan jälkeen kannattaa sovittaa poljin ja haarukkaa keskenään
- poraa uudet rei'ät, aloita ensin pienemmällä terällä, pylväsporakone olisi asiaa tässä
- lopuksi kasaus
- kytkimen ilmaus, avaa kytkimen työsylinterin ilmausruuvi (helpoiten saa, kun ottaa kytkimen kopan irti ==> imuilman esilämmityksen haitariputki irti ==> 3 kuusiokolopulttia pitää koppaa kiinni) ja poista litistys jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välisestä letkusta, laita siihen ilmausruuviin kirkasletku joka menee johonkin astiaan ja, kun letkussa ei näy enää kuplia niin ilmausruuvi kiinni. Aluksi letkuun tulee nestettä, välissä pelkkää ilmaa ja lopuksi nestettä. Pumppaa kytkimeen paine ja toista ilmaus.
Ja sit vaan ajoa
p.s. On hyvin todennäköistä, että jossain vaiheessa joudut vaihtamaan kytkinpaketin niin osta silloin paketin ja painelaakerin lisäksi kytkimen työsylinterin korjaussarja tai uusi työsylinteri. Se, kun vaihtunee siinä kytkinpaketin laitossa samalla
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Voi olla myös vaan pääsylinterin jousi poikki. Pääsylinterin kiinnitysmutterit on jalkatilassa polkimien yläpuolella mutta itse sylinteri tulee pois konehuoneen puolelle laturin ja jarrutehostimen alle. Vähän ahtaanpuoleinen paikka, siksi vaihtoehtona voi pitää sylinterinkumien vaihtoa jalkatilasta käsin sylinteriä irrottamatta.
Kytkimen koppaa on turha irrottaa ilmaamista varten.
Jos kytkinletkuputki pääsylinterin ja työsylinterin välillä on alkuperäinen, ilmaamisen onnistuminen ihan vaan painovoimalla on epätodennäköistä. Painetta jarrunestesäiliöön tai jotkut tykkää laittaa nestettä työsylinteriltä säiliölle päin.
Pääsylinteri on samanlainen 99/90/900 paitsi työntöhaarukka on 900:ssa sentin pidempi, siihen käy tilalle autosi oma työtöhaarukka.
Kytkimen koppaa on turha irrottaa ilmaamista varten.
Jos kytkinletkuputki pääsylinterin ja työsylinterin välillä on alkuperäinen, ilmaamisen onnistuminen ihan vaan painovoimalla on epätodennäköistä. Painetta jarrunestesäiliöön tai jotkut tykkää laittaa nestettä työsylinteriltä säiliölle päin.
Pääsylinteri on samanlainen 99/90/900 paitsi työntöhaarukka on 900:ssa sentin pidempi, siihen käy tilalle autosi oma työtöhaarukka.
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Tuota mie arvoin, että onnistuuko ilmaaminen ilman kopan irroitusta. Muutama vuosi jo kytkinpaketin laitosta niin en muista. Se kuiten pyöri mielessä, että pari päivää vaihdosta ilmasin kytkimen uudestaan mutta et otinko kopan pois niin ei tullu mieleenjus kirjoitti:Kytkimen koppaa on turha irrottaa ilmaamista varten.
Mulla oli molemmat eli jousi poikki ja sekä haarukka että poljin kuluneet.jus kirjoitti:Voi olla myös vaan pääsylinterin jousi poikki.
Sellainen vaihtoehto tietenkin on, että hommaa ehjät osat eli fiksattu pääsylinteri ja trimmattu poljin, ja vaihtaa sitten ne
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Jarrunesteethän vaihdetaan parin vuoden välein ja samalla kytkimestä myös. Ei siihen kytkinkopan irrotusta tarvita, imuilman esilämmitystorvi sivuun auttaa jo tarpeeeksi.dimebak kirjoitti:pari päivää vaihdosta ilmasin kytkimen uudestaan mutta et otinko kopan pois niin ei tullu mieleen
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Omasta 99:stä meni taannoin juurikin polkimen sylinteristä jousi poikki. Kun ottaa kuskin penkin takimpaan pykälään tai kokonaan pois, niin vetreäselkäinen kaveri tekee rempan jalkatilasta käsin. Ite suljin jarrunestesäiliöltä tulevan letkun lukkopihdeillä operaation ajaksi.
Kyllä kytkimen voi ilmata ilman kytkinkopan avausta.
Polkimen ja siihen kiinnittyvän haarukan välykset tekevät polkimen liikkeen alkumatkasta juuri sellaisen lörpön tuntuisen. Pahimmillaan sitten kytkin ei irroita vaikka polkee pohjaan. Toisaalta vian tunnistamisen tekee hankalaksi se että sylinterin palautusjousen katkeaminen oireilee samalla tavalla... Merkittävin ero noissa onkin se että jousen katkeaminen tule yhtäkkiä ja taasen välykset kasvaa vähitellen.
Kyllä kytkimen voi ilmata ilman kytkinkopan avausta.
Polkimen ja siihen kiinnittyvän haarukan välykset tekevät polkimen liikkeen alkumatkasta juuri sellaisen lörpön tuntuisen. Pahimmillaan sitten kytkin ei irroita vaikka polkee pohjaan. Toisaalta vian tunnistamisen tekee hankalaksi se että sylinterin palautusjousen katkeaminen oireilee samalla tavalla... Merkittävin ero noissa onkin se että jousen katkeaminen tule yhtäkkiä ja taasen välykset kasvaa vähitellen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 vm82 kytkimen säätömahdollisuudet
Auton kytkin jälleen iskussa Vaati tosin hieman apua ja asiantuntemusta, thanks JUS.
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4