Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Jotakin sieltä on rikki koska säädöistä huolimatta käsijarrun käyttövipu menee vaijeri irroitettuna pohjaan peukalolla ja etusormella painaen ja pyörää pystyy silti pyörittämään käsin.
löytyisikö jostain hajoituskuvia satulasta tai tietäisikö joku mikä sieltä on hajonnut?
Välittyykö voima tuosta vivusta jarrunmännälle mekaanisesti vaiko hydraulisesti?
löytyisikö jostain hajoituskuvia satulasta tai tietäisikö joku mikä sieltä on hajonnut?
Välittyykö voima tuosta vivusta jarrunmännälle mekaanisesti vaiko hydraulisesti?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
säädit varmaan siitä tulpan alla olevasta kuusiokoloruuvista?
Eikö silloinkaan mennyt jarru lukkoon?
Säätöhän taisi olla niin, että säädetään kiinni ja sitten avataan 1/4 kierrosta.
Eikö silloinkaan mennyt jarru lukkoon?
Säätöhän taisi olla niin, että säädetään kiinni ja sitten avataan 1/4 kierrosta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Siitä juuri, säätöruuvilla jarrut kyllä menivät lukkoon ja käyttöjarru toimii myös täydellisesti.
Kiinnitin huomiota siihen että nimenomaan tässä satulassa säätöruuvi oli hieman jäykähkö?
Kiinnitin huomiota siihen että nimenomaan tässä satulassa säätöruuvi oli hieman jäykähkö?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Onkohan samaa kuin allekirjoittaneen exässä eli se satula on vaan kirjaimellisesti kulunut/ruostunut loppuun. Mulla meni siis siihen, että säädettiin katsastukseen, kun käsijarru oli aavistuksen löysähkö ja toimi päälle viikon. Uusi säätö ja taas sama homma.
Homma korjaantui toimivalla satulalla.
p.s. Sitä käsijarrua kannattaa käyttää vaikka satkussa meneekin alusta loppuun kuoren sisällä vaijeri mutta kyllä se vetreämpänä pysyy, kun sitä käyttää.
Homma korjaantui toimivalla satulalla.
p.s. Sitä käsijarrua kannattaa käyttää vaikka satkussa meneekin alusta loppuun kuoren sisällä vaijeri mutta kyllä se vetreämpänä pysyy, kun sitä käyttää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Päästelin eräästä raato satkusta umpiruosteisen jarrusatulan ja suoritin sille ruumiin avauksen, kiitokset teesalamalle hyvästä linkistä jonka sain YV:llä (sama jonka jus näköjään äsken laittoi tuohon yläpuolelle ).
Käsijarru toimii näköjään kokonaan mekaanisesti, vivun akselissa on epäkeskopinta joka pienen tapin välityksellä painaa automaattisäätö mekanismiä joka sijaitsee männässä.
Arvelin että vian voi aiheuttaa joko A: tuon pienen tapin tai epäkeskopinnan kuluneisuus tai hajoaminen tai B: toimimaton automaattisäätö.
Pumppasin käsijarrun käyttövipua ääriasennosta toiseen useaan kertaan, ei vaikutusta.
Sitten säädin jarrun tuosta 4mm kuusiokolosta uudestaan (edellisestä säädöstä alle 300km), toimii, vika on siis automaattisäädössä.
Pitää tilata huomenna uudet tiivisteet ja avata satula huoltoa varten.
Olen koettanut käyttää käsijarrua aina silloin tällöin vaikkei sitä oikein tarvitsekaan kuin mäkilähdöissä.
Käsijarru toimii näköjään kokonaan mekaanisesti, vivun akselissa on epäkeskopinta joka pienen tapin välityksellä painaa automaattisäätö mekanismiä joka sijaitsee männässä.
Arvelin että vian voi aiheuttaa joko A: tuon pienen tapin tai epäkeskopinnan kuluneisuus tai hajoaminen tai B: toimimaton automaattisäätö.
Pumppasin käsijarrun käyttövipua ääriasennosta toiseen useaan kertaan, ei vaikutusta.
Sitten säädin jarrun tuosta 4mm kuusiokolosta uudestaan (edellisestä säädöstä alle 300km), toimii, vika on siis automaattisäädössä.
Pitää tilata huomenna uudet tiivisteet ja avata satula huoltoa varten.
Olen koettanut käyttää käsijarrua aina silloin tällöin vaikkei sitä oikein tarvitsekaan kuin mäkilähdöissä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
siinä uudemmassa taakse ottavassa käsijarrussa ei ilmeisesti ole mitään automaatti säätöä, vai onko? olen itse siinä käsityksessä että ainut säätö on se ruuvi ja vaijerin säätö, johon ei juurikaan ole ollut tarvetta kajota, mikäli sitä ei ole joku säätänyt väärin.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ma Elo 01, 2011 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Korjaamokirjan mukaan takakäsijarrullisessa satulassa on automaattisäätö: "Seisontajarrujärjestelmä on itsesäätyvä ja jarrupalojen kuluessa säätyy jarrupalan ja jarrulevyn välys automaattisesti, niin että se aina pysyy vakiona. Säätömekanismin muodostavat säätöruuvi ja kierrehylsy. Kun välys tulee tarpeeksi suureksi, kiertyy säätöruuvi ulospäin. Itsesäätö tapahtuu vähän kerrallaan."
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
On siellä automaattisäätö, tämän näköinen apparatus.
Tuo laitimmainen akselinpätkä on se kaikille tuttu 4mm kuusiokololla varustettu säätö, käsijarrun käyttövipu vaikuttaa pienen pinnin kautta tuon pitkän ruuvimaisen osan päähän joka taas painaa mäntää kierreholkin välityksellä.
Itse "varsinainen" on tämännäköinen holkki joka kiertyy ulospäin käsijarrua käytettäessä.
Tuo laitimmainen akselinpätkä on se kaikille tuttu 4mm kuusiokololla varustettu säätö, käsijarrun käyttövipu vaikuttaa pienen pinnin kautta tuon pitkän ruuvimaisen osan päähän joka taas painaa mäntää kierreholkin välityksellä.
Itse "varsinainen" on tämännäköinen holkki joka kiertyy ulospäin käsijarrua käytettäessä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
kiitos valaisevista kuvista. aina oppii jotain uutta.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ti Elo 02, 2011 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Oppimistahan tämä autojen kanssa turaaminen on itse kullekin, kiva että kuvista oli iloa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Tuossa olikin jo hyvät valokuvat, mutta kun sattumalta löysin tämän sivun niin laitan linkin tänne. Räjäytyskuva jarruista:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=409656
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=409656
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Juu EPC:ssä on sama kuva josta tottakai puuttuu tuon "varsinaisen" yksityiskohdat. Anthuanille täältäkin iso tassu tutkimustyöstä ja hyvistä kuvista!
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Typerähkö kysymys, onko kaikissa satkuissa samanlainen kuin tonnarissa vai vain loppupään satkuissa? (en siis laske näitä ng:tä mukaan)
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Kaikissa joissa käsijarru ottaa taakse ja vanteet on uudemmalla jaolla, eli onko se nyt vuodesta -87 uudemmat joitain poikkeuksia lukuunottamatta?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91