Peräpää kolisee
Peräpää kolisee
Tuli vuoden -86 900:lla ajeltua viikonloppuna vähän huonommilla teillä ja nyt kuuluu perästä välillä kolahdus, kun töyssyyn ajaa. Mikä lie siellä, iskarit, koiranluut vai mitkä? Tulevana viikonloppuna pitäis taas muutama sata kilsaa ajella ympäri Suomea, vaan uskaltaako, vai pitäiskö viedä heti korjaamolle?
Re: Peräpää kolisee
saattaa olla jommankumman takaiskarin yläkiinnitys korkannut.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Peräpää kolisee
Voi myös pakoputki ottaa kiinni johonkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Peräpää kolisee
Katselin auton alle, eikä siellä mikään näkynyt roikkuvan, eikä pakoputkikaan pahemmin heilu. Jos nyt siis on iskarin kiinnityksestä kysymys, niin tohtiiko autolla pitempiä matkoja ajella ennen korjausta?
Re: Peräpää kolisee
Takapyöräkotelosta näkee kyllä pyörän päältä kurkkimalla ja ainakin hieman tunkkaamalla jos iskari on tullut "hyllystään" eli yläkiinnityksestään läpi. Voi ajaa varovasti korjauspaikalle.
Kannattaa koetella erityisen huolellisesti myös taka-akselin takimmaisten reaktiotankojen korikiinnitykset, siinä on toinen murheenkryyni tuossa mallissa.
Kannattaa koetella erityisen huolellisesti myös taka-akselin takimmaisten reaktiotankojen korikiinnitykset, siinä on toinen murheenkryyni tuossa mallissa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Peräpää kolisee
Tämän ketjun innoittamana kävin ryömimässä oman satkun vieressä, sitä kun on vastaava kolina vaivannut jo pidemmän aikaa. Iskarin kiinnitykset olivat täysin kunnossa, samoin reaktiotankojen ympäristö. Pakoputkessakaan ei näkynyt tai tuntunut mitään omituista kunnes kokeilin takapyörän takapuolelta heilauttaa jolloin taaimmainen pönttö kolahti komeasti tavaratilan pohjaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Peräpää kolisee
Kiitos vastauksista ja vinkeistä! Tänään kävin taas vähän ajelemassa, enkä enää millään saanut kolketta toistumaan vaikka minkälaisiin töyssyihin ja kuoppiin tähtäilin. Tarkastin myös iskarin kiinnitykset, ja ihan asiallisilta näyttivät molemmin puolin.
Tuli mieleen, että sunnuntaina ennen kuin kolketta alkoi kuulua, kävin tankkaamassa aivan piripintaan niin, että menovettä ulottui ihan täyttöputkeen asti. Voisiko olla niin, että polttoaineen pinta olisi sopivalla tasolla velloessaan lyönyt sitten täyttöputken päähän, tai muuhun vastaavaan kohtaan tankissa saaden aikaan moisen "kolinan"?
Tuli mieleen, että sunnuntaina ennen kuin kolketta alkoi kuulua, kävin tankkaamassa aivan piripintaan niin, että menovettä ulottui ihan täyttöputkeen asti. Voisiko olla niin, että polttoaineen pinta olisi sopivalla tasolla velloessaan lyönyt sitten täyttöputken päähän, tai muuhun vastaavaan kohtaan tankissa saaden aikaan moisen "kolinan"?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Peräpää kolisee
Katsoppas ettei jousi ole poikki.
Onko pohjaanlyöntikumit minkälaisessa kunnossa...?
http://lh6.ggpht.com/paavo.pohjalainen/ ... imgmax=640
Ja tankin kiinnityspannat on myös kunnossa...?
Varapyörän kotelossa työkaluja...tms..?
Tässä kuva viallisesta iskarin yläpään kiinnityksestä.
http://i148.photobucket.com/albums/s33/ ... ing006.jpg
Onko pohjaanlyöntikumit minkälaisessa kunnossa...?
http://lh6.ggpht.com/paavo.pohjalainen/ ... imgmax=640
Ja tankin kiinnityspannat on myös kunnossa...?
Varapyörän kotelossa työkaluja...tms..?
Tässä kuva viallisesta iskarin yläpään kiinnityksestä.
http://i148.photobucket.com/albums/s33/ ... ing006.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Peräpää kolisee
Auton perää pitäisi painella alaspäin tai heiluttaa, jotta viallisen iskarinkiinnikkeen huomaa silmällä.
Ainoastaan kaasuiskari työntää itsensä reiästä läpi kokonaan kuten tuossa kuvassa, ja sekin vain siinä tapauksessa että reikä on tarpeeksi iso.
Ainoastaan kaasuiskari työntää itsensä reiästä läpi kokonaan kuten tuossa kuvassa, ja sekin vain siinä tapauksessa että reikä on tarpeeksi iso.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Peräpää kolisee
Tuossa kuvaa iskarin yläkiinnityksestä:
http://files.myopera.com/tmynttin/album ... iskari.JPG
Samalta näyttää molemmin puolin. Kolinaa ei ole nyt tosiaan sunnuntain jälkeen kuulunut päivittäisestä käytöstä huolimatta. Täytyy tarkkailla tilannetta ja palata asiaan, jos jotain ilmenee. Kiitos kaikille avusta!![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://files.myopera.com/tmynttin/album ... iskari.JPG
Samalta näyttää molemmin puolin. Kolinaa ei ole nyt tosiaan sunnuntain jälkeen kuulunut päivittäisestä käytöstä huolimatta. Täytyy tarkkailla tilannetta ja palata asiaan, jos jotain ilmenee. Kiitos kaikille avusta!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Peräpää kolisee
ristikkoavain takakontissa
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Peräpää kolisee
Mun silmään toi iskarin yläpää on ok kunnossa.
Kokeile kuinka paljon saat siirtymään pakoputkea sivusuunnassa. Mulla teki 99:ssä niin, että omatekelepakoputki ei ollut kunnolla linjassa ja se pääsi osumaan takajouseen. Ja korjausyritys sai sen osumaan panhard-tangon kiinnitykseen joten se piti sitten paremmin linjata alle.
Saman ilmiön olen huomannut jos äänenvaimentimen kannatinkumi on toisella puolen pönttöä huonompi kuin toisella puolen, puhutaan siis siitä auton alla olevasta litteästä pöntöstä taka-akselin etupuolella.
Yksi mikä tuli mieleen jos ei työkaluja ole irti takakontissa niin miten on tunkki ja vararengas kiinni? Eli tunkkihan pitää satkussa olla vararenkaan alla ja koko paketti pitkällä pultilla takakontin lattiassa kiinni.
Kokeile kuinka paljon saat siirtymään pakoputkea sivusuunnassa. Mulla teki 99:ssä niin, että omatekelepakoputki ei ollut kunnolla linjassa ja se pääsi osumaan takajouseen. Ja korjausyritys sai sen osumaan panhard-tangon kiinnitykseen joten se piti sitten paremmin linjata alle.
Saman ilmiön olen huomannut jos äänenvaimentimen kannatinkumi on toisella puolen pönttöä huonompi kuin toisella puolen, puhutaan siis siitä auton alla olevasta litteästä pöntöstä taka-akselin etupuolella.
Yksi mikä tuli mieleen jos ei työkaluja ole irti takakontissa niin miten on tunkki ja vararengas kiinni? Eli tunkkihan pitää satkussa olla vararenkaan alla ja koko paketti pitkällä pultilla takakontin lattiassa kiinni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Peräpää kolisee
Tuota mystistä kolinaa ei ole enää tuon yhden sunnuntain jälkeen kuulunut. Saattaapi tosiaan olla, että joku on päässy siellä takakontissa heilumaan. Kolinan kuuluessa vilkasin tosin sinnekin, ja vararenkaan pultti tosiaan olikin löysällä, mutta kolina jatkui vielä vähän aikaa vaikka sen kiristinkin. Noh, palataan asiaan jos ilmiö toistuu ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)