Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Olikohan se n. 9/87 jälkeen tehdyt satkut vuoteen -93 ja Tonnarit kaikki -85-98, eli 4*108 jakoiset.
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Automaattisäätö alkoi pelittää huolellisella putsauksella, osissa oli hieman jotain pinttynyttä töhkää.
Mainitsemani säätöruuvin jäykkyys johtui hajonneesta käsijarrunkäyttövivun tiivisteestä joka oli päästänyt mekanismin "kuivalle" puolelle vettä ja korroosio oli raiskannut säätöruuvin ja pääruuvin hampaat (vaihdoin kuvissa näkyvät osat tilalle).
Joitain huomioita:
Pääruuvin irroitus vaatii tolkuttoman pitkät lukkorengaspihdit (tein pitkistä kärkipihdeistä).
Käsijarrumekanismin onkaloiden puhdistukseen kätevä väline oli kiväärin puhdistukseen käytettävä pronssiharja.
Ylimääräinen pääruuvi toimii kätevasti ulosvetäjänä poistettaessa säätöholkkia männästä.
Ylimääräisiä ilmausnippoja pitäisi olla aina jemmassa, vanhat ovat usein enemmän tai vähemmän nylpätty piloille.
Mainitsemani säätöruuvin jäykkyys johtui hajonneesta käsijarrunkäyttövivun tiivisteestä joka oli päästänyt mekanismin "kuivalle" puolelle vettä ja korroosio oli raiskannut säätöruuvin ja pääruuvin hampaat (vaihdoin kuvissa näkyvät osat tilalle).
Joitain huomioita:
Pääruuvin irroitus vaatii tolkuttoman pitkät lukkorengaspihdit (tein pitkistä kärkipihdeistä).
Käsijarrumekanismin onkaloiden puhdistukseen kätevä väline oli kiväärin puhdistukseen käytettävä pronssiharja.
Ylimääräinen pääruuvi toimii kätevasti ulosvetäjänä poistettaessa säätöholkkia männästä.
Ylimääräisiä ilmausnippoja pitäisi olla aina jemmassa, vanhat ovat usein enemmän tai vähemmän nylpätty piloille.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Pääsinpä minäkin purkamaan yhtä jumiutunutta satulaa, säätöruuvista ei enää tapahtunut mitään ja käsijarru jumitti päälle. Sain kaikki muut osat irti, mutta tuo vipu, jossa on se epäkesko ei lähde millään irti. Säätöruuvista oli 2 hammasta kadonnut ja 2 vääntynyt sivuille, ihmekös tuo, jos ei säätö enää toimi. Mietin, voiko nuo irronneet palat jumittaa jossain ja miten tuo vipu/epäkeskotanko on ylipäätään kiinni tuolla satulassa. Olen yrittänyt tutkailla nuo tässäkin ketjussa linkitetyt ohjeet, mutta koska vipu on edelleen kiinni satulassa ei homma ole vielä ihan paketissa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Satkun käsijarrullisen takajarrusatulan sielunelämä
Vipu on kiinni lukkorenkaalla jonka peitoksi on lyöty pyöreä lätkä, mielenkiintoiseksi asian tekee se ettei lätkää saa fiksusti pois kuin sisäkautta lyömällä ja siellä taas on tuo vipu joka pitäisi saada pois.
Minä tein tällä tavalla:
-satula tukevasti ruuvipenkkiin (sisuskalut purettuna luonnollisesti).
-iso talttameisseli, tuurna, akselinpätkä yms. tuetaan mahdollisimman lähelle vivun akselia.
-napakka isku isollavasaralla, vipu muljahtaa lukitusrenkaan ohi ja sen voi poistaa.
-napauta sopivalla tuurnalla peitelätkä ulos ja ota lukkorengas talteen.
Vipu saattaa hieman taipua mutta lähtee ulos kyllä muuten ehjänä.
Kasatessa lukkorengas normaalisti pihdeillä paikkaansa ja viimeisenä naputellaan peitelätkä paikoilleen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Minä tein tällä tavalla:
-satula tukevasti ruuvipenkkiin (sisuskalut purettuna luonnollisesti).
-iso talttameisseli, tuurna, akselinpätkä yms. tuetaan mahdollisimman lähelle vivun akselia.
-napakka isku isollavasaralla, vipu muljahtaa lukitusrenkaan ohi ja sen voi poistaa.
-napauta sopivalla tuurnalla peitelätkä ulos ja ota lukkorengas talteen.
Vipu saattaa hieman taipua mutta lähtee ulos kyllä muuten ehjänä.
Kasatessa lukkorengas normaalisti pihdeillä paikkaansa ja viimeisenä naputellaan peitelätkä paikoilleen.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91