Tankkaus täyteen
Tankkaus täyteen
Tankkaus OG900 tankkiin (ABC-asemilla) on epätarkkaa tankin täyden määrän arvioinnissa.
Aiemmassa autossani putki tankkiin on ollut pystymmässä asennossa, jolloin tankkauspistooli naksauttaa bensantulon poikki täsmällisemmin silloin kun tankki on täysi. Bensankulutuslaskuihin tulee tarkemmat lukemat.
Nyt Saab 900:n tankatessa bensapistooli naksahtelee jo ennen kuin tankki on täysi. Olen huomannut, että tietyssä asennossa naksahduskohta on suunnilleen sellainen, että tankissa on saman verran polttoainetta. Mutta jos pistoolin työntää niin pitkälle kuin voi, niin naksahteluja tulee jo silloin kun tankki ei ole läheskään täysi.
Onko vinkkejä ja niksejä tarkkoihin bensankulutuslaskelmiin tankatessa?
Aiemmassa autossani putki tankkiin on ollut pystymmässä asennossa, jolloin tankkauspistooli naksauttaa bensantulon poikki täsmällisemmin silloin kun tankki on täysi. Bensankulutuslaskuihin tulee tarkemmat lukemat.
Nyt Saab 900:n tankatessa bensapistooli naksahtelee jo ennen kuin tankki on täysi. Olen huomannut, että tietyssä asennossa naksahduskohta on suunnilleen sellainen, että tankissa on saman verran polttoainetta. Mutta jos pistoolin työntää niin pitkälle kuin voi, niin naksahteluja tulee jo silloin kun tankki ei ole läheskään täysi.
Onko vinkkejä ja niksejä tarkkoihin bensankulutuslaskelmiin tankatessa?
900i -90 #5170
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tankkaus täyteen
tuo ongelma on kaikilla asemilla.... liian korkean bensan paineen takia...
og sylkee takasin siksi pätkii tankkaus.. ei muuta ku liruttamalla.. pikkuhiljaa.
og sylkee takasin siksi pätkii tankkaus.. ei muuta ku liruttamalla.. pikkuhiljaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tankkaus täyteen
Ongelmaa on esiintynyt muillakin automerkeillä kuin Saabilla. Mitsuun tankatessa mulla on pistooli vähän vinossa ja joltain reunalta kiinni täyttöputkessa niin että kun bensa tulee paineella se toivon mukaan lähtis kiertämään täyttöputken reunoja alaspäin. Siihenkin jos normaalisti tunkee pistoolin kunnolla sisään, on tankkaaminen ärsyttävän töksähtelevää.
Re: Tankkaus täyteen
Mulla on sama ongelma omassa OG:ssa. Olen kuitenkin oppinut tankkaamaan siten, että käännän tankkauspistoolia noin 65° myötäpäivään jolloin pistoolin pää osoittaa alas takaviistoon. Tankki ottaa bensat vastaan lähes täydellä virtauksella ilman turhia katkoja.
Re: Tankkaus täyteen
eikös tuosta vasta ollu keskustelua eri topicissa?
Re: Tankkaus täyteen
Kiitos tuosta linkistä aiempaan keskusteluun. Sieltä sainkin hyödyllisiä käytännön vinkkejä tankkaukseen. Olen uusi täällä foorumilla. Ensimmäisenä iltana tai parin päivän vanhana foorumilaisena en ole ehtinyt jokaista viestiä lukea valtavasta tietopakkauksesta nimeltä Foorumi.
900i -90 #5170
Re: Tankkaus täyteen
Nyt mitattuina kulutuksina on tullut:
- Nopeus noin 100 km/h, 4 henkeä kyydissä, kulutus 7,87 l/100km, matka 464 km
- Nopeus noin 100 km/h, 1 henkilö kyydissä, kulutus 7,97 l/100km, matka 333 km
Sanoisin, että hiukan epätarkkaa. Vai onko tuo sitten totta, että matkustajien määrä ei vaikuta menoveden kulutukseen paljoa? Pienet mittausvirheet on ok. Mutta siis onko sama, ajaako yksin vai 3 kaveria mukana?
No jaa. Voi tuo 1 henkilön kulutus olla totta. Oli hiukka kiire kylään syömään vadelmakakkua. Taisi nopeus hetkellisesti hipaista 120 km/h.
- Nopeus noin 100 km/h, 4 henkeä kyydissä, kulutus 7,87 l/100km, matka 464 km
- Nopeus noin 100 km/h, 1 henkilö kyydissä, kulutus 7,97 l/100km, matka 333 km
Sanoisin, että hiukan epätarkkaa. Vai onko tuo sitten totta, että matkustajien määrä ei vaikuta menoveden kulutukseen paljoa? Pienet mittausvirheet on ok. Mutta siis onko sama, ajaako yksin vai 3 kaveria mukana?
No jaa. Voi tuo 1 henkilön kulutus olla totta. Oli hiukka kiire kylään syömään vadelmakakkua. Taisi nopeus hetkellisesti hipaista 120 km/h.
900i -90 #5170
Re: Tankkaus täyteen
Painohan vaikuttaa lähinnä vierinvastukseen, joka yhdessä ilmanvastuksen kanssa muodostaa ne voimat, jotka pitää voittaa että auto liikkuu. Ilmanvastus lisääntyy nopeuden kasvaessa (muistaakseni nopeuden neliössä*), vierinvastus puolestaan ei. Nämä kohtaavat henkilöautolla karkeasti heitettynä jossain 80km/h tienoossa (+-jotain, riippuen autosta, renkaista ja n+1 muusta muuttujasta)*. Satku painaa lonkkaheitolla 1200kg (AV272 T8A ilmastoinnilla 1280kg), kuski puolestaan speksin mukaan 75kg (+5kg matkatavaraa) ja matkustajat saman verran/kpl. Pohdintatehtävä: kuinka suuren eron 80km/h maantiekulutukseen suurinpiirtein tekee se, että setti painaa 1280kg vs 1520kg.ilkant kirjoitti:Sanoisin, että hiukan epätarkkaa. Vai onko tuo sitten totta, että matkustajien määrä ei vaikuta menoveden kulutukseen paljoa? Pienet mittausvirheet on ok. Mutta siis onko sama, ajaako yksin vai 3 kaveria mukana?
...eli joo, melko pieni kulutusero on mahdollinen - etenkin, jos kevyemmällä kuormalla liikkuessa on tullut liikuttua vauhdikkaammin.
*) Joku kaavat muistava fyysikko saa puolestani laskea nämä auki ja tarkemmiksi, kyseessä on lonkka-arviota auttavien perusheittojen muistelu muutaman vuoden takaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tankkaus täyteen
tuulikin vaikuttaa helposti ja sitä ei ainakaan itte tule niin helposti aina huomioitua saabeilla kun kulkevat kohtuullisella tuulellakin kiemurtelematta (toisin kuin esim talon 2. kulkine eli corolla).
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Tankkaus täyteen
Ei tuo pahalta kulutukselta kuulosta, kun exällä tuli ajettua aina se vakio n. 8.5litraa/100km, kesät talvet. Se oli siis M1992 900T16, kattiversio 160 kaakia. Eikä hommaan vaikuttanut melko kattava huolto-osien vaihtokaan
p.s. Ehkä pahin matka-ajon kulutuksen muuttaja on muu liikenne. Eli jos ei pääse ajamaan tasaista nopeutta pitkää matkaa (oli se sitten kesä- tai talvinopeus) niin väkisinkin kulutus nousee.
p.s. Ehkä pahin matka-ajon kulutuksen muuttaja on muu liikenne. Eli jos ei pääse ajamaan tasaista nopeutta pitkää matkaa (oli se sitten kesä- tai talvinopeus) niin väkisinkin kulutus nousee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tankkaus täyteen
On tuossa sitten tupsahtanut yksi 9,99 l/100km -tankkaus mutta toisekseen myös 7,42 l/100km -tankkaus (eli hiukka heittelehtii ilman tankkaustekniikkaa). Keskimäärin noin 8 l/100km. Tarkkaanottaen 6000 km ajon jälkeen 9,07 l/100km, mutta siihen sisältyy 25% asuntovaunun vetoa (n. 11 - 11,5 l/100km).
Moottorissa ilmeisesti noin 87 kW eli suunnilleen kai noin 110 hevosta.
Kesäyö on tosiaan parasta karavaanausaikaa. Voi ajaa vaikka 70 km/h. Ei ole kuuma ilman ilmastointia. Eikä ruuhkia, ei tuulenpuuskia. Nykyisin tarpeeksi usein 24H huoltoasemia, josta saa kahvia (bensaa ei tarvitse niinkään usein tankata). Purukumi on yksi parhaimmista hereilläpitäjistä. Pumppaa verta aivoihin. Olen todennut amerikkalaisen vinkin toimivaksi.
Moottorissa ilmeisesti noin 87 kW eli suunnilleen kai noin 110 hevosta.
Kesäyö on tosiaan parasta karavaanausaikaa. Voi ajaa vaikka 70 km/h. Ei ole kuuma ilman ilmastointia. Eikä ruuhkia, ei tuulenpuuskia. Nykyisin tarpeeksi usein 24H huoltoasemia, josta saa kahvia (bensaa ei tarvitse niinkään usein tankata). Purukumi on yksi parhaimmista hereilläpitäjistä. Pumppaa verta aivoihin. Olen todennut amerikkalaisen vinkin toimivaksi.
900i -90 #5170