takajarrulevyjen vaihto og900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi pitkästä aikaa :wink:
Unelma viimeinkin toteen ja haen sunnuntaina kotiin orkkis -91 og900s 5d 145hv ja kotikylältä vielä sopivasti löytyi.

Saamieni tietojen mukaan ennen leimaa pitäisi ainakin vaihtaa takajarrulevyt ja kilvet.
Onko nuo levyt irrallaan vai napa irrotettava ennenkuin saa pois? Saako muuten kilpiä tarvikkeena?
Vien talliin ja tammikuuksi asti projektina on aikaa muuta tutkiskella ja laitella tarvittessa, leima kun loppunut 4/11. En vie konttorille heti kun olisi taas viimeistään 4/12 kuitenkin vietävä uudelleen.

t.Ari
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

levyt on kiinni navassa kahdella ruuvilla eli napaa ei tarvitse irroittaa levyn vaihdossa. kilpeä ei saa suomesta muuta kuin saabilta ja pcs:ltä.

kilven vaihdossa on napa taas irroitettava akselista, mutta se on vain yhdellä mutterilla kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarrukilpi on kiinni kolmella M6 ruuvilla, kaksi jarrusatulan kannakerautaan, yksi taka-akselin lipareeseen. Nämä ruuvit on todennäköisesti aika tiukassa, saattavat katketa avattaessa jos sattuu saamaan pitävän otteen. Satulan kannakerautaa ei tarvitse irrottaa levyn vaihdon takia, noiden ruuvien aukityöstämisen takia ehkä kannattaa irrottaa. Ainakin jos haluaa että kilpi on edelleen kolmella ruuvilla kiinni.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Suuret kiitokset vastauksista ja vinkeistä.
Levyt hyvä ettei purata kun nykyisessä gd masassa piti purkaa takanapa irti ja laakerikin uusia pelkän levyn vaihdon takia.

Tarkoitus on pitää ässä täysin alkuperäiskunnossa.

Ps. Tietysti jos jollain ylimääräiset ehjät kovapeltiset takajarrukilvet niin voi tarjota, tietenkin korvausta vastaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

isot onnittelut saab:in saamisesta taloon.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitos :lol:
Näkemättä koko autoa vielä tein tarjouksen joka hyväksyttiin. Masas leimaa helmikuun loppuun ja kimppatallipaikka ässälle joten aikaa rempata mitä ilmenee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka

Autosi on hieno! Oli meillä "ykkös" autona vuosina 1999-2004. Meillä mittarilukema kasvoi 278-->355tkm.

Terveisin Heikki.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: takajarrulevyjen vaihto og900

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Heikki kirjoitti:Moikka

Autosi on hieno! Oli meillä "ykkös" autona vuosina 1999-2004. Meillä mittarilukema kasvoi 278-->355tkm.

Terveisin Heikki.
Kivaa että entisiä omistajia löytyy lisää täältä clubilta.
Tosi positiivinen yllätys kunnoltaan ja olemukseltaan on ässä ja yli 450tkm mittarissa.

Ajoin noin 5km siirtoa enkä muuta huomannut ajaessa kuin kytkinpoljin irrottaa jo pari senttiä lattiasta joten sitä tutkittava onko väljää jossain vai työsylinteri temppuilee ja putki tai lämpöpelti resonoi lähtiessä takapäässä.
Muuten oli aikaa sunnuntaina vain vartti tutkia kotona, kuiva kone, laatikko hyvä, ei väljää eli menee kuin juna, jousitus+iskarit jämäkät, sisusta siisti, kori suorapeltinen, maalipinta ok jne.
Tasasesti jarrut kuitenkin ottaa huomioiden kierot takalevyt.

Hakemaan tunnin päästä konttorilta uusi oma ote kun ei nukutakaan jostain syystä.

Ps. näin klo 9.15 on kiva ajella leimatulla ässällä, vein samalla näytille kun ote kuitenkin piti hakea. Rekisterikilven toinen ja vasen etuparkkipolttimo pimeät eikä muuta löytynyt. Oli kiva, asiallinen mutta tiukka sekä tarkka katsastusmies ja rahalle sai kunnolla vastinetta.kun oikeasti kunnolla ässä läpikäyty.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin