itse olen yleensä lukkopihdeillä nitkuttanut jarrunipat auki. jos pääset käsiksi pilliin niin kannattaa koittaa ensin lämmitellä niitä nippoja. varovasti pihdeillä liikuttelet eteen ja taakse kunnes alkaa löyhtymään.
Hyvän otteen ehjästä nipasta saa 7 mm pitkällä kuusikulmaisella hylsyllä.
Ruosteenirrotusöljyllä uittamista kerran-pari päivässä muutaman päivän ajan, tositoimiin ryhtyessä parin tunnin välein, lämpöä, enemmän lämpöä, lisää uittamista, taas lämpöä ja välillä varovainen kääntämisyritys hylsyllä. Voimaa ei tarvita, siitä on vaan haittaa.
Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Onneksi minä en tiennyt satkun jarruremonttia tehdessäni (-84 auto, alkuperäiset satulat) että nipat ovat hankala avata, kaikista neljästä satulasta ne lähtivät vaivattomasti siirtoleukapihdeillä. Irroitusöljyt laitoin kyllä muhimaan edellispäivänä.
Eivät ole kalliita uusittavia nuo ruuvit, esim. Motonetistä 1.35/kpl, joten kannattanee vaihtaa melkein aina niitä rassattaessa.
1.lian yms poisto ennen irroitusöljyä, saattaa parantaa oikeaan kohtaan imeytymistä.
2. käytän aina PITKÄÄ hylsyä, jos on liian kulunut avainväli ( JOTTA LYÖ YLI) mätkin seuraavaksi pienemmän hylsyn väkisin vaan, samalla kierrekin saa vähän elähdyttävää gutaa
3. jeesus- yms moniote- pihtejä en käytä, koska ovat tunnottomat ja pilaavat avainvälin
4. lämpö auttaa aina TOSIHYVIN kriittisissä paikoissa, mutta jos sitä ei ole (TAI USEIN EI VIITSI HETI KÄYTTÄÄ) niin vasaroin nippaa raakasti ( siis tietenkin suoraan päähän). Joku sanoi vasaroivansa satulaa siitä vierestä menestyksellä, mutta sen tehoon en oikein jaksa uskoa. Satulat ovat valua, eli kuulemma sen saa hajallekin kovalla hakkaamisella!
5. ÄLÄ KIRISTÄ LIIKAA, NE ON JOSKUS AVATTAVAKIN
6. Olen joskus viitsinyt panna kuparitahnaakin kierteen juureen, ettei ruostu niin nopeesti jumiin
7. kantseis vähän elvytellä joka vuosi renkaanvaihdon yhteydessä niin eivät ehdi pahoin jumittua
terv stara
Oikean kokoisella kiintoavaimella. Edessä 11mm ja takana 7mm, en ole täysin varma avainten koosta. Pitkävartinen kiintoavain on parempi kuin lyhyt. Nippa olis hyvä aukaista heti oikeaan suuntaan, nimim. monesti pikku osia rikkonut
Jos ei siis ole hitsipilliä käytettävissä (aika yleistä, ehkä )
7mm kiintoavaimella kevyt vääntö päälle ja sitten esim. vasaralla napakoita lyöntejä nipan päähän. Konstilla lähtee hurjankin näköiset nipat auki. Sen jälkeen, kun liikahtaa, niin nitkuttelemalla auki. Eli varovasti edes takaisin.
Jos nippa on ruostunut muodottomaksi, niin kiintoavaimen tilalle pienet lukkopihdit.
Minä olen avannut noita poikenneita ilmausnippoja hitsaamalla mutteri jäljelle jääneeseen nysään. Ja jos on ihan juuresta poikki niin ensin pieni nökö ja siihen sitten hitsaten mutteri.
Ja varoituksena että jarruneste tahtoo olla herkästi syttyvää, ainakin hitsauspillillä olen saanut jarruletkuja räjähtelemään.
Suosittelisin ainetta nimeltä Rost Off Ice. Jäähdyttää (=kutistaa) osia, jolloin aine tunkeutuu paremmin osien väliin. Ammattimiestenkin käyttämä spray. Wurthin tuotteita, muistaakseni.
VOI olla hyvä juuri tuollaisissa paikoissa, jossa ei voimalla tee muuta kuin vahinkoa.
terv. jt
P.S. tuossa topicissa (sytytystulpan jumi) haukutaan kyseinen aine, ja muutama muu vinkki annetaan tilalle:
Onhan tuota ice ihmeainetta tullut käytettyy mut en ole huomannu siitä olevan vielä mitään apua.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jos nippa on LIIAN tiukkaan joskus ammoisna aikoina vedetty ja miesmuistiin ei oo siellä käyty niin saattaa olla että ilman asetyleeniä tai muuta sellaasta terävää lämpöä ei aukee.
yhdet on sellaset osunu kohdalle jotta en uskaltanu vääntää poikki vaan odotin kun tuli kaasupilleille asiaa. silloinkin tarvi 2 kertaa lämmöt.
noista bilteman yms pikkukaasuvehkeistä ei oo kokemusta.
Jos yleensä pelkää jotta lämpö tuhoo jotain esim työkalun karkaisun tai pintakäsittelyy jne niin voi kokeilla panna ko. osan osittain veteen.
muuten en ole muistanukkaan kokeilla sitä, jotta kun lämmittää niin ruiskupullolla sit nopeesti jäähdyttää, se voi vielä korostaa irroitusvaikutusta ainakin jos nippa jäähtyy nopeammin kuin se maisema.
Se jäähdytys on terveellistä muutenkin, jotta kuumat ei pääse niin hevin mitään turmelemaan. tai sit et väännä sitä nippaa liian kuumana solmuun tai polta näppejäs.
jos satula on autossa kiinni, niin avaa mieluusti samassa piirissä oleva toinen ilmanippa tms...jotta paineet pääsee ulos jarrunesteen mahdollisesti alkaessa kiehua. älytön paine voi vioittaa jotain. ?
mulla roiskahti kerran jarruletku irti kun se kumi pehmeni ja litku vielä oli tulikuumaa ja sytty palamaan. Oli vähän aikaa Se poissa miälestä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00