Tuplakaasareista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
-deuz-
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:51

Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja -deuz- »

Elikkäs, tuli hommattua saapin Zenith 150cd tuplakaasarit vm.77. Paikallisesta purkaamosta löytyisi uudemmat 80-luvulta olevat tuplat. Eroa nuilla on että tuosta vanhemmasta puuttuu "cold-start device" elikkäs siinä ryypyakselin vieressä sellainen motukka vähän ylempänä. Onko tuon puutteella minkälaista käytännön eroa käynnistäessä? Maksais 20€ purkaamosta ne uudemmat..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja lucaf »

-deuz- kirjoitti:Elikkäs, tuli hommattua saapin Zenith 150cd tuplakaasarit vm.77. Paikallisesta purkaamosta löytyisi uudemmat 80-luvulta olevat tuplat. Eroa nuilla on että tuosta vanhemmasta puuttuu "cold-start device" elikkäs siinä ryypyakselin vieressä sellainen motukka vähän ylempänä. Onko tuon puutteella minkälaista käytännön eroa käynnistäessä? Maksais 20€ purkaamosta ne uudemmat..
En ole asiantuntija mutta veikkaisin että ei eroa. Sekä 70 että 80-luvun kaasarisaabit on kyllä hyvin aina käynnistyneet minulla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-deuz-
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:51

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja -deuz- »

Joo mietin että olisikko kylmänänä käynti jotenkin jouhevampaa vai tms.
Mikä lie sen ryyppykalvon tehtävä, nuissa vanhemissa sitä ei ainakaan ole..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja lucaf »

-deuz- kirjoitti:Joo mietin että olisikko kylmänänä käynti jotenkin jouhevampaa vai tms.
Mikä lie sen ryyppykalvon tehtävä, nuissa vanhemissa sitä ei ainakaan ole..
tällaisen keskustelun löysin jossa olen itsekin näköjään jotain säätänyt
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... vo#p392182

ja lisää voi "googlettaa":

http://foorumi.saabclub.fi/search.php
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Oisko se motukka jonkunsorttinen vastus joka esilämmittäis kaasaria?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tarkoitatko sitä mihin kaasuttimessa menee yksi sähköjohto?

se on nimittäin jälkikäynninestoventtiili.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja jus »

Ryypyn (cold start device) kalvosysteemin pitäisi auttaa ryyppy päällä ajaessa seoksen mukautumisessa kuormitustilanteeseen. PDF:n sivut 8-9: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf

Jos vanhemmassa tuplakaasareissa ryyppy on jotenkin yksinkertaisempi, voi niillä ajettavuus olla kylmänä vähän kulmikkaampi tai epätaloudellisempi. Joku ryyppyhän niissäkin kuitekin on. Tätä ryyppylaitteen eroa merkittävämpi tekijä voi kuitenkin olla kaasarien yleiskunto ja oikeat säädöt.

Kaasaridokumenttien sisällysluettelosivu: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/list.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-deuz-
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:51

Re: Tuplakaasareista

Viesti Kirjoittaja -deuz- »

jus kirjoitti:Ryypyn (cold start device) kalvosysteemin pitäisi auttaa ryyppy päällä ajaessa seoksen mukautumisessa kuormitustilanteeseen. PDF:n sivut 8-9: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf

Jos vanhemmassa tuplakaasareissa ryyppy on jotenkin yksinkertaisempi, voi niillä ajettavuus olla kylmänä vähän kulmikkaampi tai epätaloudellisempi. Joku ryyppyhän niissäkin kuitekin on. Tätä ryyppylaitteen eroa merkittävämpi tekijä voi kuitenkin olla kaasarien yleiskunto ja oikeat säädöt.
Juuri tälläistä vastausta halusinkin, kiitos!
Ompi kerennyt tuo vanhojen kaasareitten kunnostus niin pitkälle, että saa jäädä sinne purkaamoon ne paremmat..
Vastaa Viestiin