Ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Modano
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 23:26

Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Modano »

Terve!
Kyse on siis tämännäköisestä http://www.aijaa.com/v.php?i=6701660.jpg härvelistä.

Ja tässä linkki tonne rakennus- topicciin: http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... 922&page=1

Ongelma on nyt käyntiin lähtemisessä. Oma ymmärrys ei enää riitä. Autossa on siis 8 venttiilinen turbo mylly. Viime talvena pelasi moitteetta, lämpimänä käyntiinlähdön kanssa oli ongelmia. Kylmänä tosi hyvin käyntiin. Keväällä pitkän seisonnan jälkeen lähti käyntiin ekalla kerralla. Toisella kokeillul kerralla ei sitten millään. Pari päivää tappelin auton kanssa, ja kun viimein sain käytiin kävi kolmella :? En vaihtanut mitään, putsailin tulppia ja poistin hapettuamia.
Tunti lisää putsailua yms ja viimein toimi normaalisti. Hyppäsi itsekseen käymään neljällä pytyllä. Parina päivänä tuli kesällä ajettua ja toimi siis hyvin.

Mutta nyt sama homma, ei oikeestaan yritäkkään. Mitään ei ole oikeestaan vaihdettu viime talven jäljiltä. Silloin tällön pitkän hinuttamisen jälkeen tupsahtaa.

- Bensaa on tankissa ja uuttakin kaikenlisäksi
- Kipinä tulee joka pytylle, ja kipinät näyttäs olevan ok tehoiset.
- Suuttimet on katottu, samanlainen sumu tulee jokaisesta.
- Virranjakajan kansi ja pyörijä on vielä kuin uudet

Virrajakajan kyljessä oleva alipainesysteemi? Mikä liekkään. Sen sisällä oleva kalvo tuntuis ehjältä kun sinne puhaltaa.

Mitenkä testaan kylmäkäynnistyssuuttimen toiminnan? Vaikka olisi rikki niin luulisi että lähtis pitkän hankaamisen tuloksena käyntiin? Auto on lämpimässä tallissa.

Siitä sitten ehdottelemaan... Kiitos ja kumarrus.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Kylmäkäynnistyssuuttimelle pitäisi tulla virta kun startti pyörii, lämpöaikakytkimen näkemä lämpötila on alle 45 astetta, ja käynnistysyritykset on kestäneet yhteensä max ~9 sekuntia. Kylmäkäynnistyssuuttimen pitäisi antaa bensaa kun suuttimelle tulee jännite. Bensaa ei saisi tulla kun ei tule jännitettä. Jännitettä ei saisi tulla kun kone on lämmin tai on käynnistetty yli 9 sekuntia.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruisku99.gif

Oletko mittaillut ruiskun ohjauspaineet tai kokeillut toisella ohjauspaineventtiilillä?

Liikkuuko ilmamäärämittarin lautanen vapaasti, takeltelematta kartion reunaan? Liikkuuko määräjakajan mäntä kun lautanen liikkuu (irrota suuttimet imusarjasta, kytke pumppu pyörimään, tuleeko suuttimista bensaa kun nostaa lautasta)? Tämän kai olit jo testannutkin kun kerroit sumun olevan hyvä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tutki myös kaikki koneen maadoitus pisteet etteivät ne Vettuile.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko sulla kovin vanhaa pensaa tankissa. voi aiheuttaa tulppien kastumista noissa 8v ruiskuissa varsinkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Modano
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 23:26

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Modano »

Jaaha annettiin saabille vetoapua reilu kilometri. Ei mihinkään. Tallille putsailemaan tulpat ja taas kokeilin kipinän, eipä nyt tullukkaan. Vääntelin tulpanjohtoja virranjakassa -> jo löyty taas kipinä.

Kappas kummaa lupaili ihan erimalliin ja lopulta lähtikin. monena päivänä oon koittanu käynnistella niin nyt viimeinkin.

Ahtaessa röpöttää, ei kierrä puhtaasti. Tuo halppis seossuhdemittari näyttää että laihalle vetäis. Seosta rikastaessa rupee kuitenkin tyhjäkäynnillä ampumaan putkessa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli tulpan johdot paskana ... = osta bougicord merkkiset uudet.. vanhat tulpan johdot lyö "läpi" jolloin kone luulee että nakuttaa --laskee ahtoja ym ym ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Modano kirjoitti: Ahtaessa röpöttää, ei kierrä puhtaasti. Tuo halppis seossuhdemittari näyttää että laihalle vetäis. Seosta rikastaessa rupee kuitenkin tyhjäkäynnillä ampumaan putkessa?
Seosmittari näyttää helposti laihaa jos ei sytytyshäiriön takia polta = täytös palamattomana läpi.

Lisäksi k-jetille tyypillistä on vanhemmiten kuluneena rikkaalla käynti tyhjäkäynnillä ja laihalla käynti ahdoilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Modano
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 23:26

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Modano »

Kiitoksia vinkeistä, täytyy uusia nuo tulpat ja tulpanjohdot ja kokeilla säätää sitten uudestaan seosta.
Vastaa Viestiin