Erot 900 rateissa/ohjausakseleissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Erot 900 rateissa/ohjausakseleissa

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Meinasin kirjoitella tuohon Luisin keskiötä koskevaan ketjuun, mutta siinä vaiheessa otsikko olisi turhan harhaanjohtava.

Eli nyt kun tuo satkuprojekti alkaa olla kunnossa, niin huomasin ettei äänimerkki toimi. Syynä se, ettei töötin painikkeen muuhun systeemiin yhdistävä ratissa oleva tappi ylety rattiakselin päässää olevaan kosketuspintaan. Väliä on yli puoli senttiä, että rattimutteria kiristämällä tuota ei pysty kuromaan umpeen, joten aloin epäillä yhteensopimattomuutta: ratti on kolmipuolainen, tehostetusta systeemistä oleva, ja autossa taas oli nelipuolainen ja ohjaus on tehostamaton. Onko tehostetussa ohjausakseli hieman lyhyempi tai muuta eroa rakenteessa, joka tuon välin aiheuttaa, vai onko jossain joku käsittämätön välys tai ratissa/akselissa boorit rikki/sopimattomat?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Erot 900 rateissa/ohjausakseleissa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä tuon ikäisissä pitäisi olla sama rattiakseli.

koita painaa voimalla rattia alas päin jos vaikka se törmäys liuku on antanut periksi.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ma Syys 19, 2011 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Erot 900 rateissa/ohjausakseleissa

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Taitavat melkein kaikki ratit käydä ritiin. Mulla on ysikympissä 92-mallisen satkun ratti. On muuten pirun paljon orkkista parempi, koska kehä paksumpi ja sehän on tehostamattomassa plussaa.
Joskus mullakin yhdessä 87 t8:ssa ratti liikkui useita senttejä edestakasin. En korjannut kuitenkaan ja itteänikin jäi tuo ilmiö mietityttämään.
Sauli.M #1562
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: Erot 900 rateissa/ohjausakseleissa

Viesti Kirjoittaja Marko »

Itse kun vaihdoin -90 malliseen satkuun tonnarin ratin, jouduin vaihtamaan sähkösysteemit vanhasta ratista, juurikin noiden mittaerojen vuoksi.
Molemmat ovat ulospäin samannäköisiä kolmipuolaisia.
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Erot 900 rateissa/ohjausakseleissa

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Itsellä 900 ässässä vm.1990 tiettävästi 80-luvulta peräisin oleva alkujaan 99:n (?) momo. Sopi sellaisenaan, vilkun palautusklipukkaa ei ole ollenkaan, eipä ole haitannut.

MikkoL
900SA
Vastaa Viestiin