Ysisatkun ajovalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Morjenstos

Pienimuotoinen probleema, hakutoimintoa käytin, mutta en löytänyt oikein yksiselitteistä vastausta.

Eli, saabistani katosi yhtäkkiä lyhyet ajovalot. Pitkät ja parkit toimii normaalisti, eikä asiaa auta ajovalokytkimen renklaaminen. Valot siis toimivat normaalisti ainakin sen 500km. Yhden kerran ensimmäisen sammumisen jälkeen lyhyet valot pelasivat hetken normaalisti, mutta enää ei.

Onko osuutta asiaan sillä että vaihdoin normi 55/60 wattisten tilalle 55/100 wattiset tuikut? Ainakin kun polttimoille meneviä johtoja tutkin niin eivät ne mitenkään ole sulaneet tms sikäli mikäli tuo 100w semmoista voisi edes tehdä... Käsittääkseni tuommoiset satawattiset pitäisi toimia hyvin satkussa kuten toimivatkin, kyllä meinaan näki porot ja hirvet pitkillä ajaessa!

Niin ja autona on tuo allekirjoituksessa oleva..

Kiitoskiitos

terv. Saabistiksi täysin sairastunut
900 2.0 Turbo -88
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jus »

Valoreleen avaaminen ja juotosten uudelleen juottaminen varmaan auttaisi.

Ja jos relekannassa on löystyneitä tai syvälle karanneita koskettimia, pitää hoitaa kireäksi ja kohdalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tsekkaa ja putsaa myös ne nipussa olevat maaliittimet jäähdyttäjän alapuolella oikeassa kulmassa, katso myös ettei ole hapettuneita tai poikki olevia johtoja.
Mulla lopetti toiminnan ensin kylläkin flekti, sitten ajovalot, sitten pyyhkijät jne
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Jäähdyttäjän maadoitus on tsekattu ja fixattu jo aiemmin starttiongelmani aikana. itse epäilen hieman ajovalokytkintä. voisiko vika olla siinä? koska valot taas näemmä toimivat, joten kuvittelen ainakin että vika olisi siinä. lisäkysymys heräsi että missä tuo valorele sijaitsee? ja onko kyseessä valonvaihtorele vai jokin muu?
900 2.0 Turbo -88
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Yksi valorele (päivä, ajo, parkit vaihto) ainakin isossa sulakeboxissa konehuoneen puolella ja isoin rele niistä, lukee myös kannessa mikä mikin on.
Mulla siinä valoreleessä ilmeisesti häikkää niin että valonupikasta kun normivalot tai parkit niin toimii mutta päivävaloasennossa naputtaa rele koko ajan. Mä kun en tuota päivävaloasentoa edes käytä niin en ole vaihtanut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Täytynee tarkistaa tuo rele seuraavaksi. Onko kyseinen rele punainen? Ihme ja kumma nyt valot ovat taas pelanneet hetken normaalisti. Saa nähdä toimiiko enää kun kohta lähden taas liikenteeseen.. Eli jossain sitä kosketushäikkää täytyy olla.
900 2.0 Turbo -88
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jernesti kirjoitti:Täytynee tarkistaa tuo rele seuraavaksi. Onko kyseinen rele punainen? Ihme ja kumma nyt valot ovat taas pelanneet hetken normaalisti. Saa nähdä toimiiko enää kun kohta lähden taas liikenteeseen.. Eli jossain sitä kosketushäikkää täytyy olla.
Mustaa ja kirkast oon satkuis ainakin nähny mutta se on sellanen joka vie kahden paikan. Siinä kannes lukee.
Noilla tehokkaammilla polttimoilla toi relee joutuu kovemmalle niin sieltä on varmaan joku juotos auki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Jassoo, jassoo - valoprobleemaa täälläkin taas, niin sopivasti syksyn sateiden keskellä!
Omassa autossa tosin ne oli pitkät valot, jotka lakkasi toimimasta ja osasinpa tuota valorelettä jo epäillä. Sehän siellä oli kärvähtänytkin, palaneen lemu leijaili rele-sulakekotelosta sen avattuani.

Uusi rele jo olisi, mutta kun ne johtimetkin on mustaksi sulaneita. ELI onkos kukaan vaihtanut tuota relekotelon pohjaa? Onko liittimillä eli meneekö uusi heittämällä paikalleen vai tuleeko ne johtimet johtoina siihen pintaan?
Saab 900 -88
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

todennäköisesti ne liittimet siellä on kärynneet ja samalla sulattaneet releen pohjankin.

jos pohja ei ole pahasti sulanut niin ne liittimet saa vaihdettua relepohjan johtoihin uudet.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Muovi oli ainakin lahjakkaasti kärvähtänyt yhden liittimen ympärille möykyksi, joten se liitin menee sitten vaihtoon. Alkoihan nuo valot tosin toimimaan, kun releen irrotti.

Täytynee huomenissa avata tuo sulakerasian pohja ja katsoa tarkemmin... En viitsisi koko rasian pohjaa vaihtaa, vaikka sellainen löytyykin, mutta saa nähdä?
Saab 900 -88
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Musta rele on mulla tuo, aikoinaan yhdessä iivarissa oli harmaa. Väri kai valmistajasta kiinni.
Putsasin omasta kun muutenkin pellin alla ihmettelemässä siitäkin pohjan liitoskohdat pelkästään pintapuolisesti niin loppui tuo naputus päivävaloasennossa ainakin toistaiseksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Musta on rele täällä myös ja päällä teksti "Made in France" eli punaviinipäissään valmistettu. Siitähän saa sitten kaikki taas kärsiä :lol:

Tosiaan, kun oli muovi sulanut siitä kotelon pohjasta, niin eräs kanssasaabisti heitti ajatuksen vaihtaa tuon valoreleen paikka siihen, missä kuuluisi olla ruiskussa polttoainepumpun releet. Onneksi on kaasari :wink:
Saab 900 -88
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Heräs tuossa kysymys että onko releelle kevyempi vaihtoehto laittaa esim. 70/100 wattinen polttimo kuin tuo nykyinen 55/100 wattinen? kunhan aikataulu antaa myöten niin tsekkaan tuon releen että miltä näyttää. potuttaa ajaa kyllä syyspimeällä kun joka toinen vastaantulija välkyttää pitkiä...
900 2.0 Turbo -88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi sinne pitää ylisuuria polttimoita laittaa??

kun saat lyhyetkin syttymään laita paksummat piuhat ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyvä valoteho edellyttää myös hyväkuntoista heijastinta ja lasia umpioissa.
Vastaa Viestiin