900:sen pakoputken vaihto.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mjs
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 05, 2009 21:20
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja mjs »

Joo näyttäisi se olevan isompi halkaisialtaan aivan kuten Jatra totesi, katsoin tuon fennosteelin kuvia ja taitaisi se muuten käydä jos supisteen laittas nokkaan.

Mulla hiljattain katkesi siitä ennen takimmaista pönttöä irtipoikki niin ei mielestäni juurikaan ääni kasvanu, ja sitäkin aatellu että olisi yksi tukkeutuva pönttö vähempi.
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.

Saab 900 -88
Saab 900i -88
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minuteman kirjoitti: Laittamalla turbon putkiston vapariin voi saada aikaiseksi melkoisen nolon ja pitemmän päälle ärsyttävän örinän, IMO.
Todistaa yksi näitä kokoelmia jopa satakunta aikanaan valmistanut, 90km/t mahdoton resonanssi.
Todettiin testeissä Södertäljessä, että tehon nousu sillä oli 6-8 heppaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Vielä kun omistin OG900:n (i16v) siihen tuli laitettua turbon putkisto ja samalla peltisarja.

Äänistä nyt ei mielestäni mitkään kummoset tullu kahdella vaimentimella.

Ja muistan jonkun sanoneen että mätänisi loppuosa hitaammin kun ei ole vaimenninta johon kura tarttuu, tiedä sitten.
Saabiton saabisti
#1470
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja saamu »

Lainaanpa kanssa tätä vanhaa ketjua.

Eli miten ihmeessä saan http://www.fennosteel.com/catalogue/images/SA016.png tuon osan P 5335 irti osasta P 5336.
Minulla on jo etummaisen pöntön etuosa irti, sillä se oli poikki pöntön juuresta. Nyt sitten ihmettelen millä tuon loppuosan ja pöntön saisi revittyä irti tuosta seuraavasta osasta.
Olisiko vinkkejä? ja samalla kaivataan vinkkejä mitenkä ihmeessä saan sitten joskus, kun olen tuon vanhan putken repinyt irti, niin uuden putken puskettua tuonne samaan paikkaan sisään?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

meisseliä sinne rakoon vaan...

mut suosittelen koko putken vaihtoa kerralla uuteen ei tartte monia kertoja alla könytä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja stara »

takapään osat mätänevät nopeammin, eli siksi täälläkin suositellaan koko putken vaihtoa. Jos kuitenkin haluaa pätkien kanssa resuta, niin raakaa hakkaamista järkeviin kohtiin niin, jotta paikat eivät kuitenkaan lommoonnu. jos ei ole älytttömästi kiristetty, niin yleensä aukeaa. pahimmat voi hioa laikalla lähes halki ja meisseliä rakoon lopuille jne yms mukavaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Minuteman kirjoitti:Se hyrrä siinä putken alkupäässä vaimentaa melkoisesti pakoääniä jo itsessään, ja turbomallien pöntöt ovat siksikin usein lisäksi läpihengittäviä, ja turbomalleissa kaikki pakoputkiston aikaansaama pakovastus tai vastapaine on haitaksi, toisin kuin vapareissa.

Laittamalla turbon putkiston vapariin voi saada aikaiseksi melkoisen nolon ja pitemmän päälle ärsyttävän örinän, IMO.
Jep. Jos haluaa sen tussarinpiipun kuten allekirjoittanut niin suosittelen laittamaan 900:n vaparimallin pöntön ja sen tussarinpiipun supistajan kera (vaatii yleensä hitsailua plus muuta kikkailua) pönttöön kiinni. Äänet pysyy vaparimallisina eikä äänestä tule kovaa. Ao. kuvasta voi tihrustaa allekirjoittaneen ranetus eli keskivaimentajaan asti osat ovat 99:n, taaempi pönttö on vapari-900:n keskipönttö josta lähtee katkaistu pätkä vaparin loppuosaa johon on hitsattu se tussarinpiippu :mrgreen:

Ja alkuperäiselle postaajalle. Irrallisten tilalle kuumasinkityt M8x30 ja M8 metalliset nylock-mutterit, löytyy jokaisesta itseään kunnioittavasta pulttiliikkeestä. Muistaakseni myös ne kiinteät oli M8 eli niihin vaan uuden mutterit, ja jos lähtee irti niin samanlaiset pultit ja mutterit kaikkii kohtiin :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Sama ongelma kuin ketjun aloittajalla, katin jälkeinen laippa, pultit syöpyneet, eivät edes muistuta pultteja vaan niiden paikalla on sellaiset keot joista ei saa otetta edes lukkopihdeillä.

Katin jälkeinen väliputki katkesi siis heti laipan jälkeen, siten että väliputken laippa jäi kattiin kiinni, on ja pysyy. Onko hyvinkään lähistöltä ketään halukasta ja riittävän järeitä työkaluja omaava askartelemaan tuo irti vai kyselenkö suosiolla korjaamoilta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Juuri kun sai katin jälkeen jatkuvan putken kuntoon niin eiköhän taas alkanut pörisemään! Nyt sitten katin etupuolelta :evil:

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... ippa1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/80 ... ippa3.jpg/

korjausehdotuksia? putki on ehjä, laipat "vähän" syöpyneet, ja kolmesta pultista yksi ruostunut poikki ja kaksi ovat laipan väliosasta langanohuita.

Pulttien poraaminen pois ja uudet pultit tilalle? Meneekö noi laipat vielä tämän talven?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

biltemasta saa saabin katalysaattoriin koottavan laipan tuohon jos vanha tuntuu liian hepposelta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja stara »

moi, tappelin muutama vuosi sitten nuo kuviot oman kanssa::
nämä etupuolen pultit ovat tavallisia läpimeneviä eikä sellaisia pyöllyksellä varustettuja laippaan ankkuroituja kuin takapäässä kattia olevat ( jotka oli siis lyötävä katin laipasta ulos). lisäksi takaliitos on suora laippa jossa tiivistevälissä, etuliitoksessa on kartio sovite ja kartiorengastiiviste.
--------
Laikalla ja puukkosahalla panisin pultit poikki ja uudet tilalle, kuumaliitoslukitusmutterit kandee hommata ( siis samanlaisia kuin pakoputken lähdössä pakosarjasta, tai sitten panee kontramutterit eli 2 päällekkäin ja kiristää toisiinsa, niin eipähän löysty). kandee yrittää laikata niin, jotta molemman puolen jämistä saa pihdeillä kiinni, helpottanee irroitusta. siinä yhteydessä varmaan näkee onko putken puolen kartio vielä ehjä. Jos ei niillä kiristettynä pidä, niin pakoputken kartio varmaankin syöpynyt puhki , kuten minulla oli ( tosin saattoi minulla repeytyäkin, koska jäi kiinteistön rampissa mahastaan kiinni ja sitten alkoi urputtamaan). ( kattipelti kyllä kestää, se on jotain tulenkestävää/ hilseilemätöntä kamaa). sitä ei taida saada pakoputkikitilläkään tiiviiksi ainakaan pitkäksi aikaa, jos moottorin liikkuminen nitkuttaa haperoa liitosta.
Minulla katkesi irtipoikki tuosta liitoksesta ja en uskaltanut ajaa eteenpäin enää ollenkaan, koska oli vaara, että putken pää tökkää johonkin ja menee kattikin ihan ruttuun. menin peruuttamalla läheiselle "varikolle", ja ripustin röörin rautalangan varaan.
laipat kyllä varmaan kestävät, vaikka ovatkin puoliksi ohentuneet, katin puolen laippakin, koska tavallista rautaa ovat. yksi konsti vahvistaa laippaa on käyttää niitä bilteman vai oliko moton irtolaippasektoreita vanhan haperon laipan tukena.. tai tekee paksuhkosta lattaraudasta pitkänmalliset aluslevyt, jotka tukevat laippaa laajemmin pultin kohdalla.
Kannattaa varautua uudella tiivisterenkaalla ja pakoputkikitillä, pitää katsoa kumpi tuntuu paremmalta vanha vai uusi tiivisterengas, vanha kuitenkin usein on aika pieneksi palanut ja pinta ryyteinen, eli asettuu huonosti uuteen asentoon.
ylin pultti on ahtaassa paikassa, kandee varata pallopäisiä jatkovarsia ja niveliä hylsyihin yms ahtaan paikan kalua varmuuden vuoksi.
Jos joutuu vaihtamaan uuden pakoputken, niin liikaa voimaa ei saa pinnapulttien mutterien avaamiseen käyttää, koska riski pinnapulttien katkeamisesta aina on. tarvittaessa pinnapulttien kierteitä avattava ja muttereita lämmitettävä pikkasen ja irroitusöljyä. putken uusimisessa on se kelju piirre, jotta lambdan kierre tuppaa hajoamaan irti ottaessa tai sitten koko lambada hajoaa/ ei saa irti jen.. eli selkeä lisähomma ja kustannus.
Yksi konsti on hitsata uusi kartio- pätkä pakoputken päähän, silloin voi laipankin uusia , kun vaan jostain paremman löytää. Muu osuus etuputkesta ei yleensä happane niin nopeasti, tuossakin kohtaa syy voi olla jalompi metalli vieressä tai sitten epäjatkuvuuskohta ja vuodon myötä happea läsnä ja moottorin liike, jos liitos on löysä.
--------------------------
lucaf kirjoitti:Juuri kun sai katin jälkeen jatkuvan putken kuntoon niin eiköhän taas alkanut pörisemään! Nyt sitten katin etupuolelta :evil:

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... ippa1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/80 ... ippa3.jpg/

korjausehdotuksia? putki on ehjä, laipat "vähän" syöpyneet, ja kolmesta pultista yksi ruostunut poikki ja kaksi ovat laipan väliosasta langanohuita.

Pulttien poraaminen pois ja uudet pultit tilalle? Meneekö noi laipat vielä tämän talven?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

vähän off topic muttakun pakoputkista puhutaan, jos joku tarttee 900 vaparin takimmaista pönttöä, täältä löytyy halvalla.. pönttö kiiltelee uutuuttaan, ja ainoa vika on se että olen siitä varastanut sen akselin ylitys mutkan, sen koko pätkän pöntön takapuolelta. (auton takaa katsoessa) eli joutuu hitsaileen.. taikka taitava laittaa holkeilla ja klemmareilla kokoon, taisin jättää siihen huulta.. tein saappaaseen sivuputket ;) YVtä tulemaan niin katellaan!
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900:sen pakoputken vaihto.

Viesti Kirjoittaja stara »

:mrgreen: kandee samantien tuunata viimeinen loppupala 3">> 3,5" ränniä , niin rauhoittaa kiimaisia ohittajakandeja, minä en ainakaan imagoani riskeeraisi vanhan saappaan vuoksi. pari turbokilpeä vaparin persauksiin täydentää vaikutelmaa. :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin