Ysisatkun ajovalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Siksi koska omaan suhteellisen huonon näkökyvyn :) Toisekseen se on niin vaivaton homma saada lisätehoa valoihin, kun umpiot ovat hyvässä kunnossa. Pitkät on nimittäin tällä hetkellä erittäin hyvät.
900 2.0 Turbo -88
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Kyllähän se valonvahtorele oli se joka on elämänsä ehtoopuolella. Oli vähän sulanutkin boxiin kiinni. Täytyy kokeilla selviänkö pelkällä releen vaihdolla kun oli liittimetkin saanut vähän damagea. mutta edelleen olisi kiva tietää se että onko releelle kevyempi laittaa nuo 70/100 wattiset kuin 55/100 wattiset? :-) kiitos ja anteeksi
900 2.0 Turbo -88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

biltemasta valmis johtosarja..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jernesti kirjoitti:mutta edelleen olisi kiva tietää se että onko releelle kevyempi laittaa nuo 70/100 wattiset kuin 55/100 wattiset? :-) kiitos ja anteeksi
Kyllä se huipputeho taitaa edelleenkin olla se mikä ne releen kärjet syö pinnoitteeltaan ja hitsaa kiinni, ylikuumentaa juotokset ja sulattaa relekannat. Miten olisi heijastimiltaan hyvät umpiot ja vaikkapa tavallisilla tehoilla varustetut plusprosenttipolttimot, sellaiset jotka eivät kehitä lämpöä niin pirusti kuin mitä tekevät nuo yliwattiset? Tahtovat 100W-tehoiset vielä kuumetessaan höyrystää umpion heijastimista niihin höyrystetyn hopean joka sitten löytyykin ajovalon lasin sisäpinnalta harmaana huntuna.

Kantapään kautta kerrottuna...
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja aero »

Minuteman kirjoitti:Miten olisi heijastimiltaan hyvät umpiot ja vaikkapa tavallisilla tehoilla varustetut plusprosenttipolttimot
Ja jos nää ei riitä kaukovalojen parantamiseen (sitähän just haetaan 55/100W -valoilla vrt. vakio 55/60W), niin ei muuta kuin kunnon lisäpitkät keulalle. Satasella saa jo valita kaupasta uusia, joilla pimeään ammuttava valomäärä lisääntyy nautittavissa määrin (ja varmasti enemmän kuin ylitehopolttimoilla).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Valonvaihtorele vaihdettu ja taas tuntuu pelittävän, neljälläkympillä selvisi. Tällä hetkellä keulalla on ihan lailliset muutaman euron polttimot. Taidan pysyä myös tällä kannalla ja jättää tuon 100wattisten kanssa pelleilyn pois. Täytynee harkita noita lisäpitkiä jossakin vaiheessa, kojelaudassakin kun on jo valmiina tämä EXTRA -kytkin :)

Sattuuko joku muuten tietämään että mihin tämä kyseinen extra nappi johtaa? Vai johtaako mihinkään? Syylärin kupeessa meinaan pyörii yksi irti oleva sähköjohto jolle en ole mitään paikkaa löytänyt. Lienee kyseinen piuha?...
900 2.0 Turbo -88
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se on todennäköisesti ilmastoinnin flektin johto jos konehuoneen puolella syyläriä.

jos alkuperäiset lisävalojohdot niin liittimen pitäisi olla siellä etupuskurin takana.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Yritin hakutoimintoakin käyttää ja yleispäteviä ohjeita lisävalojen asennukseen hankkia mutta kysymys jokatapauksessa kuuluu: Onko satkuun helppo asentaa lisäkaukovalot? Ajattelin esimerkiksi kyseisiä:

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/484025/0

Mielestäni sopisi hyvin satkun omiin neliskanttisiin umpioihin :)

Toinen kysymys kuuluu: Saako valot helposti kytkettyä saman valonvaihtoviiksen alle kuin auton omat kaukovalot? Vai täytyykö ne asentaa tuohon extra -nappiin?
900 2.0 Turbo -88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

extra nappi katkoo herätetta tai maata... viiksi ohjaa päälle pois..

norm rele kytkentä. 20min homma juuri tonnariin askartelin..

orggis lisävaloraudat helpottaa operaatiota. valmiit paikat puskurin takana.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

ref luku ylittyy, ongelmia katsastuksessa ref 12,5 ei tuota ongelmia. Niilläkin näkee todella paljon paremmin kuin ilman niitä.

Laki muuttui 2009 uusi ref luku 100
-Ei ylity

edit: Korjattu virheellinen tieto
Viimeksi muokannut Sebardi, Ke Syys 28, 2011 14:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

nuo cometit sopi satkuun todella hyvin itsellä samanlaiset omassa ässässä.

kannattaa ostaa erikseen saatavat suojamuovit motonetistä myös niin ei kesä aikaan kivet hakkaa laseja suotta.

kun otat herätteen releelle lisävalon johdosta niin saat toimimaan nuo aina pitkien kanssa. nykyään ei vaadita enään erillistä katkaisijaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikä hiton ref ylitys.. 2x17,5 = 35
nykyään saa olla ref 100.. eli 100-35=65 ja sen ku jakaa kahdella
saadaan 32,5 jota tuskin og:n lasi on ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Ylittyykö ref luku todella? Nykyinen säännös kyseisestähän on yhteensä 100. Ainakin TM viimevuotisessaan testissä niin kertoi.
900 2.0 Turbo -88
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Olin väärässä, en ollut huomannut valomääräysten muuttuneen 2009 eli ref luku nykyisin 100.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ysisatkun ajovalot

Viesti Kirjoittaja aero »

antti.hakamaa kirjoitti:kannattaa ostaa erikseen saatavat suojamuovit motonetistä myös niin ei kesä aikaan kivet hakkaa laseja suotta.

kun otat herätteen releelle lisävalon johdosta niin saat toimimaan nuo aina pitkien kanssa. nykyään ei vaadita enään erillistä katkaisijaa.
Kokemusta ei suojista ole, mutta jotenkin en haluaisi unohtaa muovisia suojia valojen päälle, etenkään jos ei valoilla ole omaa katkaisijaa. Valojen lämpö saattaa tehdä niille gutaa.

Mitä Comet 550:iin tulee, niin mulla oli sellaiset Volvossa. Ei jäänyt pahaa sanaa mieleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin