99 GL --> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja haffu »

Lahti411 kirjoitti:Tulipeltihän muokattiin jo tehtaan toimesta H-moottorille sopivaksi. Ahdasta onkin ihan moottoritilan etupäässä, jonne H-moottorin virranjakaja oli kaiken lisäksi siirretty.
Tällaisesta en ollut kuullutkaan. Tokihan muutos ei tainnut olla iso. Oliko se sitten niin, että B202 varten pitää tätä muokata vielä lisää kampiakselin hihnapyörän osalta? Vanhemmissa yksilöissä tosin taitaa tuota muokkaustarvetta olla enempi. (Nämä tehtaan tekemät.)
rökösö kirjoitti:Mikä tuon liikenteeseen saamisen estäisi? Tilavuus on kyllä just rajalla, ja tehojakin pitäs pudottaa dynokäyntiin, mutta muutenhan tuossa ei pitäisi tietääkseni olla estettä.
Kyllä tuosta tulisi sen verran mittava projekti, etteivät taida konttorilla kovin mielekkäästi katsoa. Lisäksi poikkeuslupaa pitäisi hakea vetotavan muutokselle. Lieneeköhän perustelu siihen riittävä, että etuvetoisuuden säilyttäminen on mahdotonta. :lol: Se on tämä Suomi niin mukava maa rakennella näitä autoja. Toki sinnikyydellä ja kovalla yrittämisellä pääsee yllättävänkin pitkälle, mutta yleensä jokin koneisto lyö vastaan.

Mutta aiheeseen palatakseni, tuossa Pekka Valtasen aiemmin linkittämän yleistodistuksen takana on hyvin selvitetty mitä pitää olla. Mitään mahdottomia muutoksia sinänsä ei pitäisi olla luvassa. Ja mikäli mtertmiä on uskominen niin sähköjenkään ei pitäisi suurta päänvaivaa tuottaa. Itsellä loppuu tietämys aika nopeasti kuitenkin näiden 99:en osalta, vaikka myös tällainen vastaava projekti on omaa mieltä kiinnostanut. Tosin pikkuvilkkuinen 2d omaan silmään parempi: http://www.nettiauto.com/saab/99/3813033
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Zaabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 08:44

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Zaabikas »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Zaabikas kirjoitti:Tarkoitus olisi risteyttää 99 GL ja 900S keskenään, eli T16 tekniikka tuplaysiin. Tuohan lienee täysin katsastettavissa ilman muita muutoksia, koska koppa on '83 mallia (vastaa Turboa jarruiltaan sekä alustaltaan) ? Onko jollain todistusta tavallisen ja Turbon vastaavuuksista ?
Teknisistä muutoksista on olemassa Saabin yleistodistus:
http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/ ... distus.gif
Kiitos, tuota todistusta tässä ollaankin kaivattu! Täytyy alkaa väsäilemään uutta topiccia Projektit-puolelle, kun otan auton työn alle.
Saab 99 Turbo 16 '83

#5314
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

haffu kirjoitti:
Lahti411 kirjoitti:Tällaisesta en ollut kuullutkaan. Tokihan muutos ei tainnut olla iso. Oliko se sitten niin, että B202 varten pitää tätä muokata vielä lisää kampiakselin hihnapyörän osalta? Vanhemmissa yksilöissä tosin taitaa tuota muokkaustarvetta olla enempi. (Nämä tehtaan tekemät.)
Pitäisi löytyä jostain piirustuksetkin tuohon hommaan? mutta tämän takia ei alettu muuttamaan prässityökaluja (liian kallista) siihen vaikutti 900 tuleminen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja rökösö »

haffu kirjoitti: Kyllä tuosta tulisi sen verran mittava projekti, etteivät taida konttorilla kovin mielekkäästi katsoa. Lisäksi poikkeuslupaa pitäisi hakea vetotavan muutokselle. Lieneeköhän perustelu siihen riittävä, että etuvetoisuuden säilyttäminen on mahdotonta. :lol: Se on tämä Suomi niin mukava maa rakennella näitä autoja. Toki sinnikyydellä ja kovalla yrittämisellä pääsee yllättävänkin pitkälle, mutta yleensä jokin koneisto lyö vastaan.
Eivät varmaan katso, mutta ei nekään mielivaltaisesti pysty kieltämään lain mukaisia projekteja. Pitää olla itsellä tieto, mitä saa tehdä ja lyödä konttorilla niin sanotusti jauhot suuhun, kun mutu-mutinoita alkaa kuulua. Tietoa on yllättävän vähän insseillä näistä asioista ja kaikki konttorit ei edes ala katsastamaan erikoisempia projekteja. Liukuhihnahommat on tuottoisampia.

Todistettavasti esim. -97 vuoden autoon (ei Saab) saa laitettua femman tekniikan ja katsastettua sen, joten kyllä Suomessakin vielä melko monenlaista pystyy tekemään, kun vain tosiaan harrastaneisuutta riittää. Vanhempiin autoihin on vielä vapaammat kädet. Näin siis moottorin puolesta, mutta tuo vetotavan muutos ei tullut mieleen tuossa sun tapauksessa, se mahtaa olla jo kyllä vaikeaa saada menemään läpi.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ihan huvikseni selailin nettiä, jotta millaisia 99 Turboja sitä löytyy. Turbo registryn sivuilta ei yhtää -82 uudempaa Tuplis Turboa löytynyt, mutta tällainen mielenkiintoine härveli löytyi:
http://www.saab99turbo.com/registry_detail.php?id=320

Erikoistilauksesta sai näköjään tällaisiakin. Onhan se tunnetusti ollut pienen Saabin etu, että pystyvät tuottamaan joustavasti monen moista variaatiota autoistaan. Ja olihan niitä liikkuvan poliisin käyttöön tehtyjä 4-ovisia Ysiysejäkin. Sellainen olisi oiva sleeperi 8)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

haffu kirjoitti:Tällaisesta en ollut kuullutkaan. Tokihan muutos ei tainnut olla iso. Oliko se sitten niin, että B202 varten pitää tätä muokata vielä lisää kampiakselin hihnapyörän osalta? Vanhemmissa yksilöissä tosin taitaa tuota muokkaustarvetta olla enempi. (Nämä tehtaan tekemät.)
Tupliksethan varustettiin vuosimallista -82 eteenpäin H-moottorilla. Ja samaa moottoria käytettiin 90:ssä aina vuosimalliin -87 asti. Eli H-moottori ei ole mitään erityistä Ysiysissä. Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Lahti411 kirjoitti: Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Juu, ja tuosta automaattisesti tullut tehonlisäys (verratuna B-moottoriin) sitten eliminoitiin imusarjan kuristuksella. :x
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Lahti411 kirjoitti:Ihan huvikseni selailin nettiä, jotta millaisia 99 Turboja sitä löytyy. Turbo registryn sivuilta ei yhtää -82 uudempaa Tuplis Turboa löytynyt, mutta tällainen mielenkiintoine härveli löytyi:
http://www.saab99turbo.com/registry_detail.php?id=320
Tuo linkki ei vaan ikävä kyllä kuulu tämän ketjun perusteella luotettavien tietolähteiden joukkoon...! :D
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

keskikonsoli kirjoitti:
Lahti411 kirjoitti: Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Juu, ja tuosta automaattisesti tullut tehonlisäys (verratuna B-moottoriin) sitten eliminoitiin imusarjan kuristuksella. :x
Mitäs mitäs, tarkoittaako tämä että erilaisella imusarjalla H-moottorista lähtisi enemmän tehoa? 8O
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Rattivaihde kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:
Lahti411 kirjoitti: Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Juu, ja tuosta automaattisesti tullut tehonlisäys (verratuna B-moottoriin) sitten eliminoitiin imusarjan kuristuksella. :x
Mitäs mitäs, tarkoittaako tämä että erilaisella imusarjalla H-moottorista lähtisi enemmän tehoa? 8O
No, minusta tuo on juuri noin, sillä noilla muutoksilla mitä tuli H-moottoriin (mm.vesipumpun muuttaminen hihnalle) tuli enemmän tehoa tuohon H-moottoriin (en nyt muista että oliko 5 vai 8 hv) mutta kuristivat sitten vastaavasti imusarjaa sen verran että 99:n teho pysyi samana kuin mitä sillä B-moottorisenakin oli. Kai tuosta jostain on tietoa vielä löydettävissä
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

H-moottorissa on korkeampi puristussuhde (9,2 -> 9,5). Saabilla haluttiin hyödyntää parantunut hyötysuhde päästöjen ja kulutuksen alentamiseksi tehojen kasvattamisen sijasta ja siksi vapaastihengittävien moottoreiden sylinterinkansien imukanaviin asennettiin kuristukset.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Joka päivä oppii uutta :) No enköhän jätä imusarjan rauhaan, sata hevosvoimaakin on ihan mukavasti moniin muihin huomattavasti uudempiin perusautoihin verrattuna (istuin viimeksi eilen vuosimallin 2000 Astrassa jossa on 75 hevosvoimaa ja tänään Polossa vuodelta 2008 jossa on 80... painoa about saman verran kuin satkussa).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lahti411 kirjoitti:
haffu kirjoitti:Tällaisesta en ollut kuullutkaan. Tokihan muutos ei tainnut olla iso. Oliko se sitten niin, että B202 varten pitää tätä muokata vielä lisää kampiakselin hihnapyörän osalta? Vanhemmissa yksilöissä tosin taitaa tuota muokkaustarvetta olla enempi. (Nämä tehtaan tekemät.)
Tupliksethan varustettiin vuosimallista -82 eteenpäin H-moottorilla. Ja samaa moottoria käytettiin 90:ssä aina vuosimalliin -87 asti. Eli H-moottori ei ole mitään erityistä Ysiysissä. Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Ysikympin ja tupliksen H-koneissa on yksirivinen hihnapyörä, eli pitää yhdistellä b201 ja b202-osia hyvällä maulla, kun tuon turbottaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jope kirjoitti:Ysikympin ja tupliksen H-koneissa on yksirivinen hihnapyörä, eli pitää yhdistellä b201 ja b202-osia hyvällä maulla, kun tuon turbottaa.
Jeps ja jottei homma olis liian yksinkertainen on hihnapyöriä ainakin parilla erimittaisella kaulalla :P eli ihan mikä tahansa yksirivinen pyörä ei passaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikös se B202 ottanut asentoanturitiedon juurikin tuolta hihnapyörältä? Muistelisin nähneeni jotain ranetuspeltejä sitten noissa yksirivisissä, että anturi saa asentotietoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin