99 GL --> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

dimebak kirjoitti:Eikös se B202 ottanut asentoanturitiedon juurikin tuolta hihnapyörältä? Muistelisin nähneeni jotain ranetuspeltejä sitten noissa yksirivisissä, että anturi saa asentotietoa.
Vain EZK ja DI-järjestelmissä. Tietty jos laittaa MEGA SDUIRTIN, niin toki silloinkin voi hyödyntää tuota triggeröintiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jope kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Eikös se B202 ottanut asentoanturitiedon juurikin tuolta hihnapyörältä? Muistelisin nähneeni jotain ranetuspeltejä sitten noissa yksirivisissä, että anturi saa asentotietoa.
Vain EZK ja DI-järjestelmissä. Tietty jos laittaa MEGA SDUIRTIN, niin toki silloinkin voi hyödyntää tuota triggeröintiä.
Mikä sytkä on OG900T16 M1992:ssa joka on Lucas-ruiskulla? Itse ku en siihen sytkän sielunelämään hirveästi kiinnittänyt huomiota ex-käyttiksessä.

Toinen on tietämisen arvoinen olis toi 2.1-litrainen motin sytkä, että mikä järjestelmä siellä salamoi? Ihan vaan tulevaisuuden varalle :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

2,1:sessä on ezk-sytytys ja t16:sessa taas perinteisempi sytytys jossa hall-anturi virranjakajassa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jope kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Eikös se B202 ottanut asentoanturitiedon juurikin tuolta hihnapyörältä? Muistelisin nähneeni jotain ranetuspeltejä sitten noissa yksirivisissä, että anturi saa asentotietoa.
Vain EZK ja DI-järjestelmissä. Tietty jos laittaa MEGA SDUIRTIN, niin toki silloinkin voi hyödyntää tuota triggeröintiä.
Mulla on anturikehä vauhtipyörällä :wink:
kaveriks vielä nokallakin yks tappi...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti:
haffu kirjoitti:Tällaisesta en ollut kuullutkaan. Tokihan muutos ei tainnut olla iso. Oliko se sitten niin, että B202 varten pitää tätä muokata vielä lisää kampiakselin hihnapyörän osalta? Vanhemmissa yksilöissä tosin taitaa tuota muokkaustarvetta olla enempi. (Nämä tehtaan tekemät.)
Tupliksethan varustettiin vuosimallista -82 eteenpäin H-moottorilla. Ja samaa moottoria käytettiin 90:ssä aina vuosimalliin -87 asti. Eli H-moottori ei ole mitään erityistä Ysiysissä. Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Vesipumpun hihnapyörä on se pahin ongelma. Tiedettävästi jotkut ovat panneet b-koneen tilalle h-koneen moukaroimalla tulipeltiä. Itse leikkasin uudemmasta mallista osan tulipeltiä ja vaihtoon meni myös kaasupoljin.

99 ja 90 h-koneisena on yhdellä laturin hihnalla, toisin kuin 900:n -84 vuosimallista lähtien kahdella hihnalla. Jos vanhempaan -84 asti olevaan koneeseen etsii 99:n h-koneen hihnapyörät (pitkä kaula ja yksi ura) ja 99/90 h-koneisen laturin jalkoineen (kuten allekirjoittaneella), niin silloin se vanhempi h-lohko käy 99:iin. Uudemmissa h-koneissa -85 lähtien tarvitaan taasen edelliseen poiketen 90:n kampiakselin hihnapyörä (lyhyt kaula ja yksi ura).

Niin, jos ihan tarkkoja ollaan niin 99:ssä olleet h-koneet eivät ole samaa mallia, mikä oli 90:ssä. Lohkon tyyppi vaihtui ja 99:ssä startti oli pakosarjan alla. 90:n h-koneessa taasen imusarjan alla.

99:n ja 90:n h-moottorissa on erilaista 900:n h-moottoriin verrattuna ainakin siis kampiakselin hihnapyörä, laturin jalka ja laturin hihnapyörä, vesipumpun hihnapyörä, termostaattikotelo, erilainen vesikierto, pakosarja ja moottorintuennat.

B202:n sovitus 99:iin vaatii ainakin oikeanpuoleisen moottorinkannattimen rälläköinnin ja hitsauksen. Muilta osin tuo käsittääkseni menee moottoritilaan helpoiten yhdistelemällä oikeat komponentit 90:n koneesta, jos kone on -85 tai uudempi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mertmi kirjoitti:B202:n sovitus 99:iin vaatii ainakin oikeanpuoleisen moottorinkannattimen rälläköinnin ja hitsauksen. Muilta osin tuo käsittääkseni menee moottoritilaan helpoiten yhdistelemällä oikeat komponentit 90:n koneesta, jos kone on -85 tai uudempi.
Ja oma häpeilemätön mielipiteeni on, että noi 84 ja vanhemmat lohkot voi ihan suosiolla sotkea tunkioon tän projektin tiimoilta.

Se auto ei ole menossa museoon, joten ei mitään järkeä kiduttaa itseään pakosarjan alla olevan startin ja vanhan mallisen öljypaluuletkun kanssa. Lisäksi h2-lohkon osia löytyy paljon helpommin.

Vaan jokos topicin tuplis on työn alla? Jpg? Ei me lämpimiksemme suuta paukutella, nyt se auto pitää kans tehdä kun kerran hyvät ohjeet on annettu. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mulla ois nyt tontilla 1kpl vm.82 99, 1kpl vm.85 90, 1kpl vm.88 900, 1kpl vm.92 900 ja tulossa on vielä vm.85 T16. Kaikki on kokonaisia autoja, paitsi '92 900 kolaroitu vähäsen toisesta etukulmasta. Oon visioinu että noista sais pikkunäppärästi sävellettyä vaikka ripeähkön 99:n alkuperäistä tehokkaammilla jarruilla ja vielä kun heittelisi esmes ylimääräiset sisustan osat varastoon niin eikös sekin paranna kulkua?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Zaabikas
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 08:44

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Zaabikas »

Jope kirjoitti:
Vaan jokos topicin tuplis on työn alla? Jpg? Ei me lämpimiksemme suuta paukutella, nyt se auto pitää kans tehdä kun kerran hyvät ohjeet on annettu. :-D
Otan Saabin työn alle marraskuun aikana, muutama muu kiireinen projekti vie kaiken ajan tällä hetkellä. Osia silti tässä vähitellen kerännyt kasaan. Eilen tuli ostettua Inca-vanteet sekä kaikkea uutta varaosaakin on kerääntynyt takakonttiin (mm. jarrulevyt & palat joka nurkkaan sekä pari jarruputkea).

Tulossa Projektit osioon oma tarinansa projektin alkaessa...malttakaa odottaa sinne asti! :D
Saab 99 Turbo 16 '83

#5314
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Passi »

No nyt pilasitte kaiken riemun kaverilta löytää oikea kombinaatio. :)

Startti pakosarjan alla olevissa lohkoissa on sitten myös kampiakselin hihnapyörän kaula eri pituinen, saattaa toki olla joitakin kappaleita myös "uudemmalla" kampuralla.

Eli 99/90 hihnapyörä jota aiot käyttää, tarvitsee olla yhteensopiva. Jos hihnapyörän kaula on liian pitkä, niin siitä on helppo koneistamon pätkästä ylimääräset pois kunhan tietää mitat. Kampuran pätkiminen ikävämpää kun on kiilaa ja kierrettä.

Jos lohko on 90:sestä niin helppo keikka tämän osalta luonnollisesti.

Ja lisäksihän "startti pakosarjan alla" versiossa ei ole 16v ketjulaahaimen kiinnitysruuvin paikkaa lohkossa, sen saa siihen kuitenkin itse tehtyä, ainakin -83 99:ssä.


Mertmi kirjoitti:
Lahti411 kirjoitti:
haffu kirjoitti:Tällaisesta en ollut kuullutkaan. Tokihan muutos ei tainnut olla iso. Oliko se sitten niin, että B202 varten pitää tätä muokata vielä lisää kampiakselin hihnapyörän osalta? Vanhemmissa yksilöissä tosin taitaa tuota muokkaustarvetta olla enempi. (Nämä tehtaan tekemät.)
Tupliksethan varustettiin vuosimallista -82 eteenpäin H-moottorilla. Ja samaa moottoria käytettiin 90:ssä aina vuosimalliin -87 asti. Eli H-moottori ei ole mitään erityistä Ysiysissä. Muokkaus tulipeltiin vaadittiin kait laturin paikan muututtua ja vesipumpun tultua hihnakäyttöiseksi.
Vesipumpun hihnapyörä on se pahin ongelma. Tiedettävästi jotkut ovat panneet b-koneen tilalle h-koneen moukaroimalla tulipeltiä. Itse leikkasin uudemmasta mallista osan tulipeltiä ja vaihtoon meni myös kaasupoljin.

99 ja 90 h-koneisena on yhdellä laturin hihnalla, toisin kuin 900:n -84 vuosimallista lähtien kahdella hihnalla. Jos vanhempaan -84 asti olevaan koneeseen etsii 99:n h-koneen hihnapyörät (pitkä kaula ja yksi ura) ja 99/90 h-koneisen laturin jalkoineen (kuten allekirjoittaneella), niin silloin se vanhempi h-lohko käy 99:iin. Uudemmissa h-koneissa -85 lähtien tarvitaan taasen edelliseen poiketen 90:n kampiakselin hihnapyörä (lyhyt kaula ja yksi ura).

Niin, jos ihan tarkkoja ollaan niin 99:ssä olleet h-koneet eivät ole samaa mallia, mikä oli 90:ssä. Lohkon tyyppi vaihtui ja 99:ssä startti oli pakosarjan alla. 90:n h-koneessa taasen imusarjan alla.

99:n ja 90:n h-moottorissa on erilaista 900:n h-moottoriin verrattuna ainakin siis kampiakselin hihnapyörä, laturin jalka ja laturin hihnapyörä, vesipumpun hihnapyörä, termostaattikotelo, erilainen vesikierto, pakosarja ja moottorintuennat.

B202:n sovitus 99:iin vaatii ainakin oikeanpuoleisen moottorinkannattimen rälläköinnin ja hitsauksen. Muilta osin tuo käsittääkseni menee moottoritilaan helpoiten yhdistelemällä oikeat komponentit 90:n koneesta, jos kone on -85 tai uudempi.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin