T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Morgon. Pitäis saada taas putkis jäälle kuntoon. Kun me vaihettin t8 moottori tohon putkikseen niin jätettiin tuo t8 johtosarja pois huonon kuntosa takia ja käytettiin vaparin johtosarjaa.
Mutta vkl ehjäsin ton sarjan, mutta nyt on kolmelle liitimelle (apiko liitintä) paikka hukassa.
Elikkäs mihin menee ruskee johto apiko päässä.
Ja sitte paksu keltanen ja ohut keltanen apikossa. Mihi tää
Ja kolmas. Yksinäinen apikopäinen johto. Väri hakusessa, oli niin huonossa kunnossa. Mutta se on kutistesukan sisällä.

Kuva johtosarjasta

Jos saitte selvää ja joku muistais, niin kiitos etukäten.

Sitte mikäs tulppa toimii t8:ssa ja millä kärkivälillä
Viimeksi muokannut Gorak_, Ti Loka 11, 2011 14:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 moottorin johtosarja kysymys. Plus tulpat

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Sitte kysymys viellä suuttimista. Onko vapari koneessa ja T8 samankokoset suuttimet.. Meilla meinaan on viellä tuossa vaparin suuttimet.. Mahtaako se aiheuttaa prötäämisen.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Kysymyksiä T8 moottorin johtosarjasta tulpista ja suuttimisa

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Eikö kukaan muka tiedä?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: T8 moottorin johtosarja kysymys. Plus tulpat

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Ei ole samat eikä määräjakaja myöskään, joten tuskin säätämälläkään saa hyvin toimimaan. Sain käsiini jokin aika sitten vaparin virikannen ja muuta kivaa. Kaveri kertoi, että siinä on turbon suuttimet ja jakajakin pitää olla vastaava, että saa tarpeeksi polttoainetta asianmukaiseen toimintaan.

Eli voi tuo sinun paketti kärsiä bensan puutteesta isommilla tehoilla.

Olisko näistä apua?
http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf

http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... 87-%29.pdf
Gorak_ kirjoitti:Sitte kysymys viellä suuttimista. Onko vapari koneessa ja T8 samankokoset suuttimet.. Meilla meinaan on viellä tuossa vaparin suuttimet.. Mahtaako se aiheuttaa prötäämisen.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Kysymyksiä T8 moottorin johtosarjasta tulpista ja suuttimisa

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

kiitos linkeistä :) Meillä määräjakaja on turbon (on ihan erinäkönen kuin vaparin 6 lähtöö josta 2 tulpattu). Mutta kun nuo suutin putket rapistu käteen niin vaihettiin vaparista suutinputket ja samalla siinä tuli vaparin suuttiimet.. Jos ne suuttimet on nyt erilaiset niin sehän on selvää että ei toimi.

Koska meilla on se vikana että oikeestaa heti kun nostaa ahtoja niin alkaa prötäämään... Kun kone oli viellä saabissa kiinni niin kaikki toimi moitteettomasti :D (kaikki alkuperäsenä)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Kysymyksiä T8 moottorin johtosarjasta tulpista ja suuttimisa

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Niin piti viellä kysymän sitä että miten erotan vaparin suuttimen turbon suuttimesta. Numerosarja?? vai onko suuttimen koolla nähtävä ero?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 moottorin johtosarja kysymys. Plus tulpat

Viesti Kirjoittaja orava »

pohojalainen kirjoitti:Ei ole samat eikä määräjakaja myöskään, joten tuskin säätämälläkään saa hyvin toimimaan. Sain käsiini jokin aika sitten vaparin virikannen ja muuta kivaa. Kaveri kertoi, että siinä on turbon suuttimet ja jakajakin pitää olla vastaava, että saa tarpeeksi polttoainetta asianmukaiseen toimintaan.
Tämähän onkin mielenkiintoista informaatiota. Olen aina ollut siinä käsityksessä että suuttimet ovat samoja i8:ssa ja T8:ssa. Korjaamokäsikirjakaan ei näyttäis erottelevan (sivu 44). Kahdennumeroisia suuttimia tosin näyttäs olevan, mikä lie sitten erona (muu kuin isompi toleranssi avautumispaineessa
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: Kysymyksiä T8 moottorin johtosarjasta tulpista ja suuttimisa

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Olisko kellää varmaa tietoa tästä? Onko suuttimilla eroa?
Vaihdan nuo suuttimet kummiskiin. Kuiteskii tuo moottori toimi autossa moitteetta
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kysymyksiä T8 moottorin johtosarjasta tulpista ja suuttimisa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Gorak_ kirjoitti:Olisko kellää varmaa tietoa tästä? Onko suuttimilla eroa?
Vaihdan nuo suuttimet kummiskiin. Kuiteskii tuo moottori toimi autossa moitteetta
Motonetis ainakin myydään samoja molempiin
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=28-3312

Itsekki muistelisin joskus neljästä autosta purkaneeni että sain silloiseen turbofinkkuun nätit suihkut ja noin montaa turboo ei varaosina löydy. Ainakin se toimi nätiste.
Kannattaa nuo suihkukuviot kattoo ja samal on kohtuu helppo tarkistaa että tuotto riittää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

mulla on ollut juurikin sama kysymys mielessä, että onko ne suuttimet samat ja viikonloppuna pitää koittaa vaparin suuttimia turboon ja kattoa miten toimii.
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Onko suutinputkien pituuksilla mitään väliä? esim jos on eripitusia suutinputkia?

Ja onko kellään ihan oikeata tietoa noista suuttimista.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Gorak_ kirjoitti:Onko suutinputkien pituuksilla mitään väliä? esim jos on eripitusia suutinputkia?
Tarkoitatko niitä putkia määränjakajalta suuttimille? Ei niitten pitäis ihan tarkkaa olla koska ovat eri mittasia orkkiksinakin mutta putki pitää tosi vahvaseinäistä ettei jousta paineen alla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saabin EPC ei erottele suuttimia turbomallien ja vapareiden välillä, eikä niitä määräjakajalta suuttimille kulkevia "ruiskutusjohto":jakaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Gorak_ kirjoitti:Morgon. Pitäis saada taas putkis jäälle kuntoon. Kun me vaihettin t8 moottori tohon putkikseen niin jätettiin tuo t8 johtosarja pois huonon kuntosa takia ja käytettiin vaparin johtosarjaa.
Mutta vkl ehjäsin ton sarjan, mutta nyt on kolmelle liitimelle (apiko liitintä) paikka hukassa.
Elikkäs mihin menee ruskee johto apiko päässä.
Ja sitte paksu keltanen ja ohut keltanen apikossa. Mihi tää
Ja kolmas. Yksinäinen apikopäinen johto. Väri hakusessa, oli niin huonossa kunnossa. Mutta se on kutistesukan sisällä.

Kuva johtosarjasta

Jos saitte selvää ja joku muistais, niin kiitos etukäten.

Sitte mikäs tulppa toimii t8:ssa ja millä kärkivälillä
Ruskea johto startin pieni apikoliitin.

Keltainen paksu startin herätejohto.

Ettei vaan se keltainen ohut ole samassa ton paksun kanssa, eli ryyppysuuttimen toimintaan liittyy. Tästä en ole 100% varma.

T8:iin suosittelen Nippon denso W22EP-U tulpat ja kunnollinen puola. Kärkiväli saa olla kunnon puolan asennuksen jälkeen vaikka 0,6-0,8mm. Oma kokemus oli tosi positiivinen tehopuolan (MSD Blaster 2) ja ison kärkivälin kanssa. Sama setuppi on nykyiselläänkin LH-jetin huolehtiessa bensan syötöstä. Alakierrosvääntö parani isommalla kärkivälillä. Vakiopuolasta loppui puhti kovemmilla ahdoilla (baarin luokkaa) ja kärkiväli piti pienentää 0,5mm:iin, jotta ei pätki täysillä kiihdyttäessä...

Samat suuttimet i8 ja t8. Määräjakaja on se elin, joka säätää bensan määrän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: T8 ja i8 suuttimien erot plus muuta kysyttävää

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Mertmi kirjoitti:Samat suuttimet i8 ja t8. Määräjakaja on se elin, joka säätää bensan määrän.
No niinpä onkin. Kun tuossa tuossa suomen kielisessä korjaamokäsikirjassa 0 Tekniset tiedot, sivu 022-27 on ilmoitettu kaksi erilaista "ruiskutusventtiiliä" eli Bosch numerot 0437502012 ja 0437502056 niin olen ihan väärin tulkinnut, että vaparin ja turbon suuttimethan siinä on. Tarkemmin arvoja lueskelemalla olisi pitänyt huomata, että eihän niissä mitään polttoainemäärään liittyvää eroa ole ilmoitettu.

Muutamien varaosia myyvien nettisivujen mukaan nuo kummatkin on tarkoitettu sekä vapariin että turboon - tosin tuo ...56 vain Saabiin. ...12 käy muutamiin muihinkin merkkeihin. Täällä foorumilla tietysti kannattaisi todeta, että minulla on virikannessa Porsche 928:n suuttimet, mutta jättää kertomatta, että ne samat on mm. 2,2 litraisessa Peugeot 505:ssa.

Sorry Gorak_ ! Toivottavasti et jo ehtinyt vaihtamaan suuttimia turhaan.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Vastaa Viestiin