900S nykii räkii ja pätkii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suabisti kirjoitti:Uusia osia on jo ympäri autoa vaihdeltu.
Lambda vaihdettu?
Ruiskun lämpöanturi vaihdettu?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Kupari »

85% on parantunut.
Eli jakajanliitin kiinni kunnolla niin tuo osuus nyt selvä.

Loppu 15% on mun mielestä kaasuläpästä tulevaa eli väljä tai likainen ja ne samantien vaihtoon suoraan (458tkm jo ässällä takana) kun tuon by-pass kumiletkun ja toisen läppäkotelon antureineen (tulevat klubilaisilta) saan.

Tekee vielä tuota on/off liikettä etenkin pintakaasulla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jees.
Täälä homma korjaantui toisella immulla.
Eli laitoin sen vanhan immun takas millä en saanut päästöjä läpi :roll:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
KKN
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 18:49

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja KKN »

Itselläni auto pätki ja sammuili tyhjäkäynnillä, tai silloin kun kaasua ei painettu. Syynä oli irtonainen alipaineletku. Myös sytytysjärjestelmässä voi olla vika, usein kulunut virranjakaja ja lähetyssaarnaaja aiheuttaa pätkimistä. Tulpanjohdot, tulpat (ehdottomasti Champion) ja akunkengät kannattaa hommata uudet / puhdistaa.
this is the end
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mistäs sitten voisi lähteä hakemaan vikaa, kun 900S tekniikalla oleva auto ryhtyy pätkimään täyskaasukiihdytyksessä kolmosvaihteella n. 80km/h jälkeen? Myös tyhjäkäynnin seilaamista samassa autossa, mutta ei häiritsevissä määrin.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jatra kirjoitti:Mistäs sitten voisi lähteä hakemaan vikaa, kun 900S tekniikalla oleva auto ryhtyy pätkimään täyskaasukiihdytyksessä kolmosvaihteella n. 80km/h jälkeen? Myös tyhjäkäynnin seilaamista samassa autossa, mutta ei häiritsevissä määrin.
Mahdollisesti tuossa vauhdissa rupee saamaan liikaa ahtoja, että koneesta loppuu kipinä.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Suabisti kirjoitti:Mahdollisesti tuossa vauhdissa rupee saamaan liikaa ahtoja, että koneesta loppuu kipinä.
Paineita ei ole - vielä - nostettu, eikä tulla kyllä nostamaankaan ennen kun kone toimii normaalisti. Tulpat on suht vähän ajetut, sytytyspalikka, pyörijä ja vj-kansi uusia, ainoastaan johtojen iästä ei tietoa mutta ovat Bougicordit, tai miten se nyt kirjoitetaankaan. Ja toki myös puola on vanha. En nyt muista tarkasti, mutta oliko vakiossa matalapaineturbossa 0,4 vai 0,6 bar ahtoja, voiko tuollainen jo vaikuttaa sytytykseen? Ei kyllä potkussa tunnu, mutta voiko esim. hukkis jumittaa niin että aiheuttaisi tuollasta?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko perusennakko varmasti kohdallaan 16 astetta ja alipainesäädinkin toimii? Se ylipainekatkaisin (lucaksessa) kuskinpuolen jalkatilassa jos rikki voi tehdä tuon myös, mulla tulpattu tuo lähdöstä imusarjalta.

Mulla vakio muuten, vain paine nostettu vakio 0.45 tuonne 0.55 ja vetää hyvin sekä tasaiseen.
Tyhjäkäynnin lievä vaappuminen + - 100rpm on käsittääkseni ominaisuus kunhan muuten pitää ja huomioi esim. flektin lähtiessä tasonsa eikä sammu risteykseen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.monen saabin kokemuksella yleisimät viat olleet niissä.pensapumppu asennettu väärin tai muuten loppu.esim.imuletku tankissa lutussa ja toinen oleelinen jos palon ajettu.mittaa puristukset jos ventiilit vuotaa tarpeeksi niin auto ei välillä jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tänne tosiaan tuo rykiminen, pätkiminen ja CE-Valo ongelma "palautui".
Vaihdoin termostaatin ja sen jälkeen palasi vanha ongelma.

Pari päivää tutkittua ja mietittyä mahdollisia vikoja, päätin poistaa immun liittimestä sen kutistesukan. Ja kas,kas...Immun kampaliittimestä oli 2 johtoa irti.

Eli käytännössä auto oli ilman immua.

Tein uuden liittimen immulle suoraan ja kuinka ollakkaan heti lähti toimimaan, kuin pitääkin.

Tuota voi olla hankala paikantaa, sillä joskus johdot saattoivat ottaa kontaktia ja joskus eivät. Mutta suosittelen muillekkin tuota tarkistuspaikkaa, ennen kuin rupee radikaalimpia vikoja etsimään.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Jatra kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:Mahdollisesti tuossa vauhdissa rupee saamaan liikaa ahtoja, että koneesta loppuu kipinä.
Paineita ei ole - vielä - nostettu, eikä tulla kyllä nostamaankaan ennen kun kone toimii normaalisti. Tulpat on suht vähän ajetut, sytytyspalikka, pyörijä ja vj-kansi uusia, ainoastaan johtojen iästä ei tietoa mutta ovat Bougicordit, tai miten se nyt kirjoitetaankaan. Ja toki myös puola on vanha. En nyt muista tarkasti, mutta oliko vakiossa matalapaineturbossa 0,4 vai 0,6 bar ahtoja, voiko tuollainen jo vaikuttaa sytytykseen? Ei kyllä potkussa tunnu, mutta voiko esim. hukkis jumittaa niin että aiheuttaisi tuollasta?

hukkis ei aiheuta mitään rykimisiä.
onko sytkäpääte aito bosch? mitkä tulpat ja mikä kärkiväli? no ei vakio ahdoilla silti pitäisi oikeastaan olla kärkivälillä edes vaikutusta, mutta kumminkin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja f-19 »

mikkoimp kirjoitti:
Jatra kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:Mahdollisesti tuossa vauhdissa rupee saamaan liikaa ahtoja, että koneesta loppuu kipinä.
Paineita ei ole - vielä - nostettu, eikä tulla kyllä nostamaankaan ennen kun kone toimii normaalisti. Tulpat on suht vähän ajetut, sytytyspalikka, pyörijä ja vj-kansi uusia, ainoastaan johtojen iästä ei tietoa mutta ovat Bougicordit, tai miten se nyt kirjoitetaankaan. Ja toki myös puola on vanha. En nyt muista tarkasti, mutta oliko vakiossa matalapaineturbossa 0,4 vai 0,6 bar ahtoja, voiko tuollainen jo vaikuttaa sytytykseen? Ei kyllä potkussa tunnu, mutta voiko esim. hukkis jumittaa niin että aiheuttaisi tuollasta?

hukkis ei aiheuta mitään rykimisiä.
onko sytkäpääte aito bosch? mitkä tulpat ja mikä kärkiväli? no ei vakio ahdoilla silti pitäisi oikeastaan olla kärkivälillä edes vaikutusta, mutta kumminkin..
Vahvistan.

Jos auto likimain vakio niin ahtopaine ei kuvattuja ongelmia aiheuta. Sytkäpuolen tarkastaa ekana, väärä tai eri kärkiväli ei kans mun kokemuksien mukaan moista aiheuta ellei ole sitten tosi pahasti pielessä, tai kovat sylinteripaineet.

Bensapuoli, suuttimien kunto? Sumu? Bensanpaineet ongelmatilanteissa?
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Niinpä se minunkin -92 ässä nykii räkii ja pätkii. Pätkiminen tuntuu olevan kaasupolkimen asennosta riippuvainen, paikallaan kaasutellessa pätkäisee parin tuhannen kierroksen molemmilla puolilla. Vaikuttaisi siltä, että sytytys katkeaa tuolloin kokonaan, sillä kierroslukumittari putoaa nollaan, vaikka kone pyörii moottorijarrutuksella. Kaupunkiajo on nyt varsin nautittavaa, kun auto pätkii tasakaasulla jatkuvasti ja sammuilee risteyksiin. Pienikin kaasun lisäpainallus tai nosto herättää kierroslukumittarin takaisin henkiin. Kun kierrosluvun saa kolmen-neljäntonnin paremmalle puolelle, moottori laulaa oikein iloisesti ja tehot tuntuisivat olevan tallella. Tyhjäkäynti on entisellään, vika tulee ainoastaan pintakaasulla.

Epäilinkin vian olevan kaasuläpän asentoanturissa (onko se edes millään lailla sytytykseen yhteydessä?). Putsasin sen liittimen ja suhautin WD-40:stä siihen, vaikka se ei hapettuneelta näyttänytkään. Mittasin resistanssin, reunimmaisten pinnien välillä oli speksin sisällä, 4-5 kOhm. 1-2 (tai 2-3) pinnien välillä resistanssi muuttui tasaisesti 4,6 kOhmista täydenkaasun 0,1 kOhmiin, enkä löytänyt kaasuläppää kääntelemällä mitään epäjatkuvuuskohtia tms. omituisuuksia anturin käytöksestä.

Muutamia huomioita:
-Check engine-valo ei syty. Jostain syystä auto nollaa vikakoodit joka kerta, kun auton sammuttaa, joten niiden lukemisesta ei ole apua
-Putsasin jakajankannen ja pyörijän, ei vaikutusta
-Tulpat olivat kaikki samannäköisiä, mielestäni kohtuullisen terveitä, vaikkakin niillä on ikää vajaa kolme vuotta ja ~27 000 km (hupsista, aika rientää)
-Puolanjohdon vastus ei muuttunut johtoa taivuteltaessa (1,5 kOhm)
-Virranjakajasta pääteasteelle menevät johdot "piippasin" yleismittarilla läpi, ehjiä olivat
-Virranjakajan liittimestä puuttuu kiinnitysklipsi (se ”rautalanka”), ei kuitenkaan vaikuta käyntiin, kun liitintä heiluttelee varovasti
-Imeskelin ja puhaltelin alipainesäätimen letkuun, kalvo vaikuttaa ehjältä ja jakajan sisältä kuuluu liikkuvien osien ääntä
-Pääteasteelta puolalle menevät kaksi johtoa ovat myös ehjät
-Puolan ensiökäämin resistanssi 1,6 Ohm, toisiokäämin 7,8 kOhm. Ensiökäämin resistanssi poikkeaa jonkin verran speksistä (0,52 - 0,76 Ohm), mutta lienee kuitenkin yleismittarin tarkkuudesta johtuva ero, mene ja tiedä
-Latausjännite 14,1-14,2 V, jännite ei notkahda kun auto pätkäisee. Mitattu yleismittarilla akunnapojen välistä

Jos kuvittelen, että vika on joko itse jakajassa (hall-anturi?), puolassa tai pääteasteessa, olenkohan täysin väärässä? Mikä tahansa näistä voi epäilemättä aiheuttaa sytytyskatkoksen, mutta voiko mikä tahansa näistä aiheuttaa kierroslukumittarin tipahtamisen nollaan? Voiko esim. hall-anturin toimintaa/kuntoa todeta yleismittarilla? Muita ehdotuksia? Virtalukon pohja?
Eniten minua hämää kaasupolkimen asennon vaikutus pätkimiseen.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Hall-anturi on aika vahva ehdokas. Nyt ongelmana on, että jakajan numerolla (0237 507 010) ei löydy varaosia lainkaan. Hall-antureissa on ilmeisesti eroja jakajien välillä, joten Motonetin valikoimastakaan ei taida löytyä sopivaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S nykii räkii ja pätkii

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Muistaakseni jotain motonetin yleisversio t16 tarjoama on sorvailtu tilalle, liitin joutuu muuttamaan ja jossain topicissa ollut juttuakin siitä.
Ota uusi o-rengas samalla mikäli ei ole vaihdettu, voi alkaa vanhalla kusta öljyä jakajan juuresta mikäli joutuu jalkaa irrottelemaan.
Puolan jos uusit ota msd tehopuola niin eron huomaat heti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin