900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tessu
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 01:03

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ja aina ennen kuin alkaa pyöriä suuntaamaan täytyy olla kaikki väljät pois KAIKISTA alustan osista ja oikeat renkaat/vanteet alla,muuten ei saa ammattimieskään oikeaa tulosta säädöillä,itte temunnu joskus jonkun laitteen kanssa kun puolti helevatisti niin silloin vaan noihin juttuihin törmäsin!
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Semmoista kerron että kuului kumin narinaa kuukauden aina välillä silloin tällöin takanta kuskinpuolelta. Tutkittu, kangettu, nytkytetty ja väännelty muttei mitään näyttänyt rikki olevan.

Viimeyönä sitten petti ripustus tukivarren takapuslan puolelta täysin ilman mitään varoitustakaan. Lopulliseen räsähdykseen riitti pysähdysjarrutus postilaatikolle ja kässärin päälleveto niin silloin romahti.

Piti vain soittaa hinuri viemään auto verstaalle kun jäi ässä pahasti ajotielle ja hain sitten toisen auton loppuun lehtijakoon niin käytävä kohtapuoliin kurkkimassa mitä mennyt ja miksi.

Pyörä painui muoveista sisään niin ei oikein muuta nähnyt ilman valoa kuin että tukivarsi navanpuolelta (takaa siisi) maassa kiinni jousen painamana.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja jus »

Taisi revetä taka-akselista sen ympäri menevä panta, jossa on iskarin ja alatukivarren kiinnityspaikat. Yleensä se panta irvistää yläreunasta jo pitkän aikaa ennen repsahdusta, se pitäisi osata huomata ainakin jos tietää tästä tyypillisestä ongelmasta.
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Auto lopetti hakemisen, pomputtelun sekä kolinan kuormajousien vaihdon yhteydessä, iskareina edelleen väsyneet Lipit.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja Kupari »

jus kirjoitti:Taisi revetä taka-akselista sen ympäri menevä panta, jossa on iskarin ja alatukivarren kiinnityspaikat. Yleensä se panta irvistää yläreunasta jo pitkän aikaa ennen repsahdusta, se pitäisi osata huomata ainakin jos tietää tästä tyypillisestä ongelmasta.
Oikeassa olit eli panta petti ja ei repsottanut että silmään olisi sattunut.
Verrattaessa tänään pelkääjän puolelta koko sauma hitsattu ja kuskinpuolelta heppausta oli näköjään ollut vain päissä, tuskin kuitenkaan tehtaan jäljiltä eri tavalla puoliskot tehty. Näytti kuin saumaa olisi ollut koko matkan mutta hiottaessa puhtaaksi totuus valkeni.

Väliaikaisesti hitsattu nyt koko sauma umpeen kuten toisella puolellakin on.

Akseli otetaan pois kokonaan, putsaus, ruosteet pois, suojamaali ja massa, pannat uusiksi ja vahvistetaan samalla poikittaistangon kiinnikkeet ensiikuun alussa kun hallissa nosturi vapaa koko päivän. Jarruputketkin saa helpolla uusiksi samalla kertaa.

Ilmeisesti akseli ollut vähän vinossakin kun ratti nyt suorassa asennossa eikä vähän oikealle kuten ennen hätäkorjausta.
Bilsteinit ja jouset säilyi onneksi ehjänä,
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i 16v Combi ei niin hyvä tiellä kun pitäis missä vika???

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

alun alkujaan nuo on hitsattu vain päistä.

mutta itse olen korjattaessa vetänyt koko matkalta kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin