Meneekö se näin ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Pitäisi vaihtaa Saab 900 i 16 -93 sisempi vetonivel !

Jostai muistan lukeneni, ESP tuhoutunut tietokoneen kovalevyn vaihdossa, että sisemmän vetonivelen vaihto onnistuu vain kun irrottaa vetomaljan laakeroidun runko-osan vaihdekaatikon kyljestä ? Eli ei taida tulla maljaosa vetämällä akseleineen ulos vaihdelaatikosta ilman runko-osan irroittamista ?

Mahtuuko irroittamaan molemmin puolin konetta olevat laatikossa kiinni olevat runko-osat ilman ympärillä olevien ei veto-osien irroittamista, esim pakosarja.
Nosturia ei ole käytössä.

Joskus on linkkinä auennut kuvasarja ja hyvät neuvot työn suorittamiseen, mutta en löytänyt sitä enää mistään. Onko jollain selkeät ja yksinkertaiset ja toimivat ohjeet homman tekoon ?
Kaikki hyvät neuvot on tarpeen jotta auton saa pikimmiten taas työmatkakäyttöön.

Ja lopuksi vielä ratkaiseva kysymys:
Mistä sen tietää, ilman molempien puolien purkamista, kumpi sisempi vetonivel on loppu. Kurnuttava meteli on jo niin kova ajettaessa, ettei sitä saa enää peitettyä edes radiota lujaa huudattamalla !
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

mistä yleensä päättelit että oire provosoituu sisempiin niveliin?
Jos kuitenkin syvällisempi tutkiskelu kohdistuu sisempiin niin sietäs aloitella vaikka apukuskin puolelta yleensä sieltä rasvat katoaa aikaisemmin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Ajamalla hiljaa tasaisella esim. parkkihalllin lattialla tunnet pyörien kulmikkuuden, auto nilkuttaa siltä puolelta "hyppien" mistä sisempi malja on kulunut? Kuten ed. 99%
jos se on sisempi malja niin se on juuri tuolta pakoputken puolelta kulunut.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

tai jos on joskus nostettu ja laskettu konetta ja kämmätty kuskinpuoleinen tumppi asennuksessa voi vika olla sielläkin.
tai vaihdettu joskus erimittainen vetari jostakin muusta vehkeestä ja pituusero muuttunut... :?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Heikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:36
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moikka

Omissa on aina ollut oiken puoleinen rikki/kulunut. Palat ylätukivarren ja korin väliin ennen auton nostoa. sisäpään nivelen suojakumin klemmari irti. Yläpallonivel tukivarresta irti. Vaikka leipäpussi nivelen suojaksi kun vedät sen auki. Sitten vaan sormella kokeilemaan onko nivelen "veto" pinnoissa kulumaa ja onko tripoidi ehjä. Sitten vanhat pois ja uudet/toisen puolen osat paikoilleen.

Terveisin Heikki
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä tripoidi kyrpiintyy ensiksi sitten vasta sekä, että kun ajetaan ns kaupunkilaistyyliin tappiin asti.. 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Hei teille, kiitos ja haloooo !

Kun tarkoitukseni oli kysyä myös sitä sisemmän vetonivelen maljaosan irroittamista koneesta. Kysynpä uudelleen niiltä jotka tietävät ja viitsivät vastata.
Lähteekö malja vetämällä irti vai pitääkö sen tukilaakerointiosa myös irroittaa koneesta ?

Miten vetomalja akseleineen on lukittu tukilaakerointikappaleeseen ?

Onko konehuoneessa tilaa tukilaakeriosan irroittamistoimenpiteille ilman mitään muuta purkamista siitä ympäristöstä ? Ei nosturia käytössä eli purku yläkautta.

Ja kiitos siitä leipäpussivinkistä. Ei tullut moinen osittainpurku edes mieleen ! Sillä pääsee alkuun. Ja jos ajamisen olisi voinut lopettaa jo aiemmin, olisi ehkä selvitty vain sen tripodin vaihdolla vielä silloin !
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja jus »

Malja on kiinni laipassa laakerin takana olevalla lukkorenkaalla. Laipa maljoineen mahtuu tulemaan pois ilman isompia purkamisia. Maljan akselitumpin päässä vaihteiston sisällä on jousi ja tappi, älä pudota niitä. Akselitiiviste ja laakerilaipan juuressa oleva O-rengas on hyvä vaihtaa uusiin. Ehkä laakerikin samalla.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 81#p441481
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 69#p511469
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Malja on myös lukkorenkaan lisäksi prässillä painettu laakeriin, että olisi hyvä olla jokin vähintään prässin tapainen millä painaa maljan pois laakerista, ettei laakeri vaurioidu.

Laipalla on lisäksi perän säätölevyt ja ne täytyy pitää molemmilla puolin sinne laitetut, eli älä sekoita niitä.

samalla kannattaa uusia vetoakselin stefat ja laipan o-renkaat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ja edelliseen lisäisin että pääset varsinkin autonalusolosuhteissa paljon helpommalla, jos irroitat vain toisen puolen kerrallaan, ettei perämurikka putoa pois paikaltaan eikä tasauspyörästön hammasrattaat pääse pyörähtämään sivuun linjastaan. Jos nuo tapahtuu, on kokoonpanotyö melko viheliäinen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se prässikään laakerin kuormittamiselta pelasta, maljaa irrottaessa ei saa tuettua laakerin sisäkoolia olipa käytössä vasara tai prässi. Asennusvaiheessa sopivankokoisella putkenpätkällä saa nojattua sisäkooliin kun maljaa laitetaan paikalleen.

Jos laakerin vaihtaa, on aika sama onko prässi vai ei. Maljan akselitumppi laakeriin ja laakeri laippaan ei ole mitenkään erityisen tiukalla sovituksella. Onnistuu siis tiukan paikan tullen vaihtamatta laakeria ja harkitsevalla vasarankäytöllä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo tossa tonnarissa vaihdoin vetarintumpin tukilaakerin ihan 34 mm hylsyllä naputtelemalla (ulkokehältä). Vähän laakerivaseliinia laitoin väliin.
Stefa nyt meni ihan sormilla painelemalla paikoilleen.

Sitten kun uusi stefa ja laakeri olivat laipassa niin kevyellä naputtelulla meni tumppi paikoilleen. Toki ihan loppuvaiheessa saattaa käydä niin, että laakeri lähtee irtipäin ennenkuin tumppi on niin syvällä että lukkorenkaan ura tulee näkyviin.

Vaikeinta oli vanhan stefan irroitus, siten ettei tule laipan tiivistepintaan naarmuja. Aika samanlainen rakenne tossa tonnarin laipassa, lukkorengasta myöten :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Meneekö se näin ?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kun tarkoitukseni oli kysyä myös sitä sisemmän vetonivelen maljaosan irroittamista koneesta. Kysynpä uudelleen niiltä jotka tietävät ja viitsivät vastata.
väännetään vielä nupiksi rengasraudalla kevennys:
joo se ei ole kiinni koneessa vaan laatikossa :lol:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin