Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Nyt kun on tuossa ollut keskustelua Saabin vaihteistosta, niin osaatteko sanoa, mistä johtuu vollottava/uliseva ääni voimansiirrosta tulevana? Voimansiirrosta, koska ääni mielestäni - niin kuin kaverinkin mielestä - poistuu painettaessa kytkin pohjaan, tai ainakin kuuluu hyvin heikkona(?).
Sellainen huomio vielä, että hälyääni kuuluu kovimmillaan siinä 80-90 vauhdissa ja moottorijarrutuksessa, satasen vauhdissa se on jo selvästi heikompi!?
Laatikkohan on nelinopeuksinen allekirjoituksen autossa ja öljyäkin siellä on, kilsoja takana vajaat 150t.
Sellainen huomio vielä, että hälyääni kuuluu kovimmillaan siinä 80-90 vauhdissa ja moottorijarrutuksessa, satasen vauhdissa se on jo selvästi heikompi!?
Laatikkohan on nelinopeuksinen allekirjoituksen autossa ja öljyäkin siellä on, kilsoja takana vajaat 150t.
Saab 900 -88
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Musta tuo vois liittyä kytkimeen, painelaakeri?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Painelaakerille ääni, moottoripyörän ruiskutettavaa ketjurasvaa kytkimen suojakotelon alle ja hiljenee vähäksi aikaa.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
ääni painelaakerille..samalla avauksella koko kytkinsetti vaihtoon = huolettomia kilometrejä ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
No piru vie, painelaakerihan sen täytyy tosiaan olla, kun ääni tuntuu kuuluvan tismalleen auton keskeltä. Rasvaus voisi olla tietty ensiapuna ihan ok! Mitenkäs se rasva sinne suojakotelon alle saadaan?
Kauanko tuollaisella ääntelevällä laakerilla vielä ajelee, entä onko vaihto pahakin homma (ymmärrä: kallis, kun ei viitsi Pohjolan tallissa alkaa vaihtamaan)?
Kauanko tuollaisella ääntelevällä laakerilla vielä ajelee, entä onko vaihto pahakin homma (ymmärrä: kallis, kun ei viitsi Pohjolan tallissa alkaa vaihtamaan)?
Saab 900 -88
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
lainattua "moottoripyörän ruiskutettavaa ketjurasvaa kytkimen suojakotelon alle "
aika sotkua heittää sinne...
normi kytkinremppahan siin tulee tehtyä--
jos työkalu kytkimen irrottamiseen on homma peace of cake..
suosiolla kaikki vaihtoon ei tarvii ruveta heti tekemään uusiksi..
aika sotkua heittää sinne...
normi kytkinremppahan siin tulee tehtyä--
jos työkalu kytkimen irrottamiseen on homma peace of cake..
suosiolla kaikki vaihtoon ei tarvii ruveta heti tekemään uusiksi..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Mut hetkinen, eikös painelaakeri pyöri silloin, kun kytkin painetaan pohjaan, jolloin sen tulis pitää sitä ääntänsä...? Nythän se ääni minun autossa lakkaa, kun kytkin painetaan pohjaan/rullaa vapaalla!
Saab 900 -88
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Sulla kytkimen työsylinteri takertelee eikä palaudu riittävästi, jolloin painelaakeri jää laahaamaan asetelman käpäliin (jouseen).
korjauksena olis sylinterin kunnostus tai uusiminen ja samalla se painelaakeri vähintään kannattaa uusia.
korjauksena olis sylinterin kunnostus tai uusiminen ja samalla se painelaakeri vähintään kannattaa uusia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Kuitenkin kytkimeen mä tuo arvelisin menevän.
Painelaakeri, asetelma tai vain työsylinterissä moskaa tai vetinen neste.
Voisit tietysti ensiksi pelkästään vaihtaa kytkinnesteitä niin näkis tuleeko mustaa litkua tai vettä, ilmaruuvikin on hyvin näkösällä.
Kytkinakselikin voi myös jumittaa kuivuuttaan.
Meni turbossa yhtensä 2h purku ja uusi kytkin+työsylinteri tilalle asennuskalun kanssa mutta vaparissa vähemmän purkamista kuin mulla turbossa (jäähdytin, ahtoputki jne) joten nopeampaa. Saattaa mahtua jopa jäähdytin paikallaankin akselin irroitus.
Ps. Antti kerkesikin laittaa työsylinteristä neuvon. Jos ostat motonetistä uuden niin katso etukäteen että kumitiivisteet ehjät, mulla oli motonetin uudesta sylinterin sisä o-rengas poikki ja vuoti kuin seula. Oli kiva purkaa uudestaan.
Painelaakeri, asetelma tai vain työsylinterissä moskaa tai vetinen neste.
Voisit tietysti ensiksi pelkästään vaihtaa kytkinnesteitä niin näkis tuleeko mustaa litkua tai vettä, ilmaruuvikin on hyvin näkösällä.
Kytkinakselikin voi myös jumittaa kuivuuttaan.
Meni turbossa yhtensä 2h purku ja uusi kytkin+työsylinteri tilalle asennuskalun kanssa mutta vaparissa vähemmän purkamista kuin mulla turbossa (jäähdytin, ahtoputki jne) joten nopeampaa. Saattaa mahtua jopa jäähdytin paikallaankin akselin irroitus.
Ps. Antti kerkesikin laittaa työsylinteristä neuvon. Jos ostat motonetistä uuden niin katso etukäteen että kumitiivisteet ehjät, mulla oli motonetin uudesta sylinterin sisä o-rengas poikki ja vuoti kuin seula. Oli kiva purkaa uudestaan.
Viimeksi muokannut Kupari, Pe Marras 11, 2011 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
2h kytkinremppa tehtynä... otan pipon päästä ja hiljennyn.. thumps up..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Niin taitaa takellella Kävin tuossa autolla ja kytkimen kun päästää ylös, kuuluu sellainen sirisevä, jauhava ääni - melko vaimeana tosin.
Kiitoksia "vastanneille", kun ohjasitte allekirjoittaneen vian lähteelle Jarruputkia ja
-letkuja pitäis kyllä ennen seuraavaa katsastusta vaihdella, niin siinähän ne nesteet ainakin vaihtuisivat. Katsari nimittäin takoi takapään putkia viimeksi ruostehakulla mutta totesi niiden vielä kestävän
Kiitoksia "vastanneille", kun ohjasitte allekirjoittaneen vian lähteelle Jarruputkia ja
-letkuja pitäis kyllä ennen seuraavaa katsastusta vaihdella, niin siinähän ne nesteet ainakin vaihtuisivat. Katsari nimittäin takoi takapään putkia viimeksi ruostehakulla mutta totesi niiden vielä kestävän
Saab 900 -88
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Mä purin ja kasasin irtoroippeita ja oikea ammattimies keskitty varsinaiseen joten 1,5 mieheen tehtynä 2h. Yksin menee kyllä kauemmin.nalleolut kirjoitti:2h kytkinremppa tehtynä... otan pipon päästä ja hiljennyn.. thumps up..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Ja kun kytkinrempan tekee jos tekee, niin samalla neulalaakeri, 2,1:een ei mahdu sachsin asetelma.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
perusteluja sachs asetelman epäsopivuudesta?? kuvia?? faktaa??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?
Silloin se ei ole oikea asetelma.Sebardi kirjoitti:Ja kun kytkinrempan tekee jos tekee, niin samalla neulalaakeri, 2,1:een ei mahdu sachsin asetelma.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001