Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Nyt kun on tuossa ollut keskustelua Saabin vaihteistosta, niin osaatteko sanoa, mistä johtuu vollottava/uliseva ääni voimansiirrosta tulevana? Voimansiirrosta, koska ääni mielestäni - niin kuin kaverinkin mielestä - poistuu painettaessa kytkin pohjaan, tai ainakin kuuluu hyvin heikkona(?).

Sellainen huomio vielä, että hälyääni kuuluu kovimmillaan siinä 80-90 vauhdissa ja moottorijarrutuksessa, satasen vauhdissa se on jo selvästi heikompi!?

Laatikkohan on nelinopeuksinen allekirjoituksen autossa ja öljyäkin siellä on, kilsoja takana vajaat 150t.
Saab 900 -88
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Musta tuo vois liittyä kytkimeen, painelaakeri?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Painelaakerille ääni, moottoripyörän ruiskutettavaa ketjurasvaa kytkimen suojakotelon alle ja hiljenee vähäksi aikaa.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ääni painelaakerille..samalla avauksella koko kytkinsetti vaihtoon = huolettomia kilometrejä ...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

No piru vie, painelaakerihan sen täytyy tosiaan olla, kun ääni tuntuu kuuluvan tismalleen auton keskeltä. Rasvaus voisi olla tietty ensiapuna ihan ok! Mitenkäs se rasva sinne suojakotelon alle saadaan?

Kauanko tuollaisella ääntelevällä laakerilla vielä ajelee, entä onko vaihto pahakin homma (ymmärrä: kallis, kun ei viitsi Pohjolan tallissa alkaa vaihtamaan)?
Saab 900 -88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lainattua "moottoripyörän ruiskutettavaa ketjurasvaa kytkimen suojakotelon alle "

aika sotkua heittää sinne...

normi kytkinremppahan siin tulee tehtyä--

jos työkalu kytkimen irrottamiseen on homma peace of cake..

suosiolla kaikki vaihtoon ei tarvii ruveta heti tekemään uusiksi..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Mut hetkinen, eikös painelaakeri pyöri silloin, kun kytkin painetaan pohjaan, jolloin sen tulis pitää sitä ääntänsä...? Nythän se ääni minun autossa lakkaa, kun kytkin painetaan pohjaan/rullaa vapaalla!
Saab 900 -88
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Sulla kytkimen työsylinteri takertelee eikä palaudu riittävästi, jolloin painelaakeri jää laahaamaan asetelman käpäliin (jouseen).

korjauksena olis sylinterin kunnostus tai uusiminen ja samalla se painelaakeri vähintään kannattaa uusia.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kuitenkin kytkimeen mä tuo arvelisin menevän.
Painelaakeri, asetelma tai vain työsylinterissä moskaa tai vetinen neste.
Voisit tietysti ensiksi pelkästään vaihtaa kytkinnesteitä niin näkis tuleeko mustaa litkua tai vettä, ilmaruuvikin on hyvin näkösällä.
Kytkinakselikin voi myös jumittaa kuivuuttaan.

Meni turbossa yhtensä 2h purku ja uusi kytkin+työsylinteri tilalle asennuskalun kanssa mutta vaparissa vähemmän purkamista kuin mulla turbossa (jäähdytin, ahtoputki jne) joten nopeampaa. Saattaa mahtua jopa jäähdytin paikallaankin akselin irroitus.

Ps. Antti kerkesikin laittaa työsylinteristä neuvon. Jos ostat motonetistä uuden niin katso etukäteen että kumitiivisteet ehjät, mulla oli motonetin uudesta sylinterin sisä o-rengas poikki ja vuoti kuin seula. Oli kiva purkaa uudestaan.
Viimeksi muokannut Kupari, Pe Marras 11, 2011 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2h kytkinremppa tehtynä... otan pipon päästä ja hiljennyn.. thumps up..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sauer
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:31
Paikkakunta: Pernå

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Sauer »

Niin taitaa takellella :( Kävin tuossa autolla ja kytkimen kun päästää ylös, kuuluu sellainen sirisevä, jauhava ääni - melko vaimeana tosin.

Kiitoksia "vastanneille", kun ohjasitte allekirjoittaneen vian lähteelle :D Jarruputkia ja
-letkuja pitäis kyllä ennen seuraavaa katsastusta vaihdella, niin siinähän ne nesteet ainakin vaihtuisivat. Katsari nimittäin takoi takapään putkia viimeksi ruostehakulla mutta totesi niiden vielä kestävän :lol:
Saab 900 -88
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

nalleolut kirjoitti:2h kytkinremppa tehtynä... otan pipon päästä ja hiljennyn.. thumps up..
Mä purin ja kasasin irtoroippeita ja oikea ammattimies keskitty varsinaiseen joten 1,5 mieheen tehtynä 2h. Yksin menee kyllä kauemmin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Ja kun kytkinrempan tekee jos tekee, niin samalla neulalaakeri, 2,1:een ei mahdu sachsin asetelma.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

perusteluja sachs asetelman epäsopivuudesta?? kuvia?? faktaa??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Pyöränlaakeri, vaihdelaatikon laakeri vai mikä vollottaa?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sebardi kirjoitti:Ja kun kytkinrempan tekee jos tekee, niin samalla neulalaakeri, 2,1:een ei mahdu sachsin asetelma.
Silloin se ei ole oikea asetelma.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin