Tulipa tuotua ruotsintuomisina '91 vuosimallin 5-ovinen T16 satku. Tai virallisesti matalapaine ässä, mutta ihan positiivisena yllätyksenä joku aikaisemmista omistajista olikin jo täyspaineistanut sen asentamalla välijäähdyttimen, apc-boksin sekä magneettiventtiilin. Näytti vielä asialliselta asennustyöltä, kuin olisivat olleet jo alkuperäisenä (mutta apc-boxin kyljessä oli vuosi 1992)
Kuitenkin itse varsinaiseen asiaan
Eli autossa on ongelmana vaihteiden löytyminen, tuntuu ikäänkuin keppi muljahtelisi kahden eri asennon välillä, toisessa ei tahdo mikään vaihde löytyä, ja toisessa asennossa löytyvät muut mutta ykkösen ja kakkosen saa runtata päälle voimalla. Kakkonen rusahtaa tällöin joskus, mutta ei aina. Muut vaihteet eivät ole rutisseet. Vaikuttaisi siis aika vahvasti ns. rättinivelessä olevalta vialta?
Vaihdekepin kumipalkeen otin pois, ja ainakin keppiä kiinni pitävät torxiruuvit ovat paikoillaan eivätkä löysiä. Kun katseltiin tulipellin läpi tulevaa akselia, näytti sekin muljahtelevan kahden eri asennon välillä, normaaliakohan vai ei?
Kysymys siis on, että mistähän kannattaisi lähteä vikaa selvittämään, ja mitä uskaltaa ja saa purettua ilman että autoa tarvitsee nostaa ylös tms.? Käytössä kun on vain parkkipaikka, työkaluja kuitenkin on ihan kohtalaisesti.
Toinenkin ongelma on, lämppärin hana nimittäin ilmeisesti tiputtelee vettä jalkatilaan. Vanhojen topikkien perusteella sen vaihtaminen pitäisi onnistua, mutta on ilmeisesti aika ikävä homma. Tarvitseeko sitä varten jäähdytinnesteitä tyhjentää ensin? Toisaalta voisi oikeastaan jokatapauksessa vaihtaa nesteet, niiden tämänhetkisten pakkaskestävyys kun taitaa olla aika huono..
Satkun rättinivel ja lämppärin hana
Satkun rättinivel ja lämppärin hana
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com