900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
Tere!
Ensimmäistä kertaa saabia rassatessa meni sormi suuhun. Eli kyseessä on kasitappinen, mekaanisella ruiskulla + turbolla sekä pienellä intercoolerilla varustettu saabbi. Hakutoimintoa käyttäen kyseisellä kokoonpanolla omaavaa aihetta en löytänyt. Ilmastointia ei onneksi ole.
Mitenköhän tuo homma ois käytännössä järkevää toteuttaa? Ylä vai alakautta?
Se reiden paksuinen ruiskun letku, tarvitseeko sitä irroittaa? Otin senkin kyllä viimeksi irti mutta ajattelin että ei persus, tuonne rööriin kun roskia menee.. Tämän jälkeen taiteilen viisi ruuvia sieltä alempaa irti mutta viimeistä en saanut irti kun oli niin piilossa tämän ruiskunletkun juuressa. Tässä vaiheessa päätin luovuttaa kun niin ahtaan oloista oli jo ruuvien irroittaminen, ajatella siinä nyt sitten kyseinen patruuna saada irti.
Neuvoja kaipaillen taasen
isti
Ensimmäistä kertaa saabia rassatessa meni sormi suuhun. Eli kyseessä on kasitappinen, mekaanisella ruiskulla + turbolla sekä pienellä intercoolerilla varustettu saabbi. Hakutoimintoa käyttäen kyseisellä kokoonpanolla omaavaa aihetta en löytänyt. Ilmastointia ei onneksi ole.
Mitenköhän tuo homma ois käytännössä järkevää toteuttaa? Ylä vai alakautta?
Se reiden paksuinen ruiskun letku, tarvitseeko sitä irroittaa? Otin senkin kyllä viimeksi irti mutta ajattelin että ei persus, tuonne rööriin kun roskia menee.. Tämän jälkeen taiteilen viisi ruuvia sieltä alempaa irti mutta viimeistä en saanut irti kun oli niin piilossa tämän ruiskunletkun juuressa. Tässä vaiheessa päätin luovuttaa kun niin ahtaan oloista oli jo ruuvien irroittaminen, ajatella siinä nyt sitten kyseinen patruuna saada irti.
Neuvoja kaipaillen taasen
isti
900 2.0 Turbo -88
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
itse puran aina puoli autoa oli homma mikä hyvänsä, joten vähän mutuilua mikä on yksinkertaisin tapa, veikkaan seuraavaa:
turpo interkuurel putki irti, pari klemmaria. Määräjakajan päältä kumimutka irti (olitkin jo irrottanu sen). 6 ruuvia irti ilmanputsarikotelon päältä. Nostetaan määräjakajaa,(joka on siis kiinni siinä putsarikotelon kannessa) kuitenkin varoen ruiskuputkia, sen verran että suodattimen mahtuu pujottamaan ulos/sisään.
turpo interkuurel putki irti, pari klemmaria. Määräjakajan päältä kumimutka irti (olitkin jo irrottanu sen). 6 ruuvia irti ilmanputsarikotelon päältä. Nostetaan määräjakajaa,(joka on siis kiinni siinä putsarikotelon kannessa) kuitenkin varoen ruiskuputkia, sen verran että suodattimen mahtuu pujottamaan ulos/sisään.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900 T8
99 T8
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
Kun tuon määräjakajan kumiputken irroittamisen jälkeen irroittaa ne 6 ruuvia niin irtoaako silloin nuo ruiskun härpäkkeet sivummalle että saan taiteiltua sen suodattimen sinne? Tuntuu että siinä on melkoinen määrä kaikennäköistä matskua tämän suodattimen päällä. Tarvitseeko hommassa olla kuinka varovainen esim. roskien suhteen, ei taidat turpot ja ruiskut ylimääräisestä möhnästä tykätä?
900 2.0 Turbo -88
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
se matsku siinä päällä on juurikin määräjakaja, sekå siihen liittyvät bensaletkut ynnä ruiskuputket. Tätä koko hässäkkää siis varovasti ylöspäin, varoen suuttimille menevien putkien liikaa taittamista. Roskia ei pa-järjestelmään tässä operaatiossa pääse, määräjakajan lautasen ja suppilon voi lopuksi pyyhkäistä puhtaaksi.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900 T8
99 T8
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
niinkuin jo edelläkin kerrottiin niin mitään muuta ongelmaa siinä ei ole kuin nuo erittäin hauraat ruiskuputket joita todellakin tarvii varoa, että älä yritä tehdä liikaa tilaa suodattimen vaihtoon taittamalla määräjakajaa sivuun...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
Henkilökohtaisesti opin kunnioittamaan noita ruiskuputkia niin paljon, että ruuvaisin ne auki filtterin vaihtoa varten. Jos nyt ei kokoajan sada katosta laastia niskaan, niin en usko että saat sinne roskia.
Toivottavasti ei tarvi enää ikinä k-jettisaabia pitää. (pakko mainita joka kerta ;-)
Toivottavasti ei tarvi enää ikinä k-jettisaabia pitää. (pakko mainita joka kerta ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
ruuvaa suuttimet irti kannen päästä ja nostaa helahoidon pois operaation ajaksi.. samalla tulee vaihdetuksi ne stefat... heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
Itsehän katkaisin putken kannen päästä irrottaessa. Putki oli takertunut liittimeen ja napsahti kun vahän väänsi. Onhapan nyt sekin skenaario peloteltu.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
nehän nousee suuttimineen ku avaa keskeltä ne kuusiokoloruuvit..kö...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
Joo, tosiaan eri kohtaa olen mahtanut ite irrottaa ja suuttimet jäi koneeseen. Tarkat muistikuvat hävinnet parin vuoden takaa, mutta onnistuin katkaisussa kuitenkin vaivatta.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: 900i Turbo 8V ilmansuodattimen vaihto
Suodattimen vaihto suoritettu onnistuneesti, kiitos ohjeista! Eikä yksikään ruiskuputki vuoda. Mutta olihan se aikamoisen ahdas rako saada tuo uusi sujautettettua koloonsa, pakko sitäkin oli vähän rutistaa jotta meni paikalleen. Oli scan-techkillä suunnitelleet tuon hyvin kun tuntui että se suodatin oli "muistimetallia"
900 2.0 Turbo -88