Ysisatanen ja RE85 etanoli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toivonp
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 08:49

Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja toivonp »

Tervehdys! Tiedän että foorumilla on keskusteltu paljonkin RE85 -polttoaineen käytöstä. Mutta onko kenelläkään kokemusta OG900:n muuntamisesta bensiini/etanolikäyttöiseksi? Siis biopower/flexifuel -autoksi? Itselläni on vuoden 1993-mallinen 900i 16valve 2,1 litrainen combi coupe, tietääkseni viimeisiä Uudessakaupungissa tehtyjä. Nyt kun Tampereeltakin saa St1:n jätteestä tekemää RE85:ta, olisi kovat halut muuntaa vanha Saabbi ekokärryksi. Mutta miten? Tiedän että Sipoossa on firma joka tekee muunnoksia erillisellä boksilla (http://www.flexfuel-company.fi/index.php). Olisiko se oikea vaihtoehto vai löytyykö saabimpia keinoja?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onko ruotsinkielentaito millainen? Jos tarpeeksi hyvä niin suosittelen tutustumista etanol.nu foorumiin.
toivonp
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 08:49

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja toivonp »

Tack skall du ha. Jag vill försoka!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kolla här link till etanol täältä näet etanol konvertering ruisku koneeseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
toivonp
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 08:49

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja toivonp »

Noni, nyt on Saab ekoteko! Kävin Stigun pakeilla Sipoossa ja autoon asennettiin ranskalainen ohjausboksi. Ensin tankkasin puolet bensaa ja puolet RE85:ttä, pelitti ilman ongelmia. Nyt tankissa on pelkkää kasivitosta. Check engine-valo syttyi, mutta Stigu sanoi että se kuuluu asiaan. Pitäisi sammua, kunhan boksi ja auton oma tietokone tottuvat toisiinsa... Kylmäkäynnistys vähän takkuaa, nyt kun on ollut melkein pakkasaaamuja. Mutta toisella-kolmannella lähtee käyntiin ja lämmittyään kehrää kauniisti. Stigu sanoo, että seuraavaksi pitää tankata bensaa ja käydä säätämässä boksi pakokaasumittauksella. :)
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Miten se kulutus asettuu? RE85 vs 95E10? kuluuko täsmälleen sen 30% enemmän mihin energiasisältö viittaa. Eli pääsekö 85sella alle 10 litraa satasella?

Tein itse samanlaiseen autoon konversion 40%isomiilla suuttimilla, toimii hyvin bensiinillä kun lambda säätää eikä polttoaine kulutus noussut.
RE85 en ole vielä kokeillut heikon saatavuuden johdosta, ja nyt auto on seisonnassa. :oops:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
toivonp
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 08:49

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja toivonp »

Ensimmäisillä tankillisilla kulutus oli juuri tuon 30% suurempi kuin bensalla, niin kuin pitääkin. Nyt kävin Sammonkadun korjaamolla säätämässä boksia, FlexFuelin Stigu oli puhelimen päässä ja antoi Salmiselle ohjeita. Säädettiin bensalla arvot kohdalleen (olivatkin aika hyvin), sitten viritettiin kylmäkäynnistystä säätämällä flexfuel-boksia rikkaammalle, jolloin auton oma boksi säätyi laihemallee (jos oikein ymmärsin). Kylmäkäynnistys toimii nyt ihan ookoo. Kulutuksesta en osaa vielä sanoa, kun on säätöjen jälkeen vasta ensimmäinen etanolitankillinen menossa.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

No onko koko hommassa mitään ideaa, jos kulutus kasvaa noinkin paljon? Hinnanero ainakin täällä on niin pieni (1.20 vs 1.50) että kilometrikustannukset tulevat kutakuinkin samat. Lisäboksin osto ei ikinä maksa itseään takaisin.
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

niin ja entäs noiden letkujen sulaminen.. :( kuiteskin meil liki 20v vanhaa tekniikkaa ja orkkis osat monillakin. mulla myös 16v 2.1 "iso lohko" enkä kyllä uskalla käyttää 95 kun kuulin noista letkuongelmista johtuukohan autojen ihmeelliset monet palamiset tuosta 95..joka päivä tilannehuoneessa vaan "auto syttyi.." hieno idea säästää luontoa mutta jospa vähän lähtisin aikasemmin töymatkalle niin tulis ohiteltua vähempi joo se vois olla mun ekoteko sit. :wink:
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei ne letkut viinasta sula. Voit käyttää ihan huoletta. Tolueeni olis sitten jo kokonaan toista luokkaa liuotuskyvyltään...
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itse ostin keväällä saab 900 16 valve vm-90. Entinen omistaja kehui käyttäneensä halvinta bensaa, olettaisin että e10. Tuossa jokin aika sitten tuli ongelma, ettei bensanpaineet noussut eikä näinollen auto jaksanut käydä. Nostin polttoainepumpun siivilöineen pois, muovinen siivilä oli sulanut "mössöksi" eikä päästänyt mitään läpi.

Korvasin muovisiivilän tiheällä metalliverkolla (vastaava ku keittiöstä löytyvässä isossa siivilässä), ja homma tuli kuntoon. En tiedä oliko juuri tuon "halvan" bensan syytä..


Ja ihan huumorilla ostin nyt syksyllä lada 110:n, sillä on ajettu ainoastaan e85:lla (n.3500km). Mitään muuta ongelmaa ei ole ollut kuin kylmäkäynnistys. Vaatii pikkupakkasella 3-4 starttia. Ja ce-valo syttyy joskus, vikakoodina laiha seos. Sen pystyn itse kuittaamaan pois halvalla vikakoodin lukijalla. Syttyy lähinnä kylmäkäynnistyksen yhteydessä kun ei ole ollut lokilämppärissä. Kulutus oli viimetankkauksen lukemien mukaan 7,6l/100km.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Ysisatanen ja RE85 etanoli

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Eiks nuo saabin bensaletkut ole ihan muoviputkea, ei siis kumiletkuja. Tai saattaapas sitä kumia pikkupätkä olla paineensäätimen paluupuolella. Mutta tuo nailonputki kai kestää ihan ok etanolia. Jos siis tuon kumiletkun kuntoa tarkkailee ja imusiivilän tankissa korvaa metallisella niin uskoisin että ei ongelmia tule.

Huvikseen kokeilin tuota ladaa (ostettu periaatteella ajetaan e85:lla ja jos ei toimi niin myyntiin) käyntiin, pakkasta 8,5 astetta. 3 lyhyttä starttia ja jäi käyntiin, ilman lokilämppäriä. CE-valo syttyi, joten joutuu kuittaamaan. Mutta eiks tuo ce kuittaannu sabassa ihan omia aikojaan?
Vastaa Viestiin