Sammakko og900 turbon koneessa?
Sammakko og900 turbon koneessa?
Eli uuden tulokkaan tyhjäkäyntiongelmaan perehtyessä huomasin/kuulin että: Moottoriöljyn lisäysreijästä oli ylös tullut vaaleaa vaahtoa sekä kuului voimakasta "kurnutusta"
Öljyn määrä ehkä aavistuksen (muutama mm) yli mittatikun asteikon ja eikä viime öljynvaihdosta ole montaakaan kuukautta.
Kyseessä ehkä jonkinsortin huohotusongelma? Ei ehkä kovin terveellistä koneelle?
Öljyn määrä ehkä aavistuksen (muutama mm) yli mittatikun asteikon ja eikä viime öljynvaihdosta ole montaakaan kuukautta.
Kyseessä ehkä jonkinsortin huohotusongelma? Ei ehkä kovin terveellistä koneelle?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Kannattas ehkä tsekata
- ettei jäähdytinnestettä häviä, kansi halki tai tiiviste menny.
- eikä haise bensalta, suutin kusee.
- ettei jäähdytinnestettä häviä, kansi halki tai tiiviste menny.
- eikä haise bensalta, suutin kusee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Ääni kannentiivisteelle. Ei se öljy itsestään lisäänny. Kurkkaa paisuntasäiliöstä
kuinka paljon nestettä on hävinnyt. Tee tämä kun auton on kylmä.
Voihan koneesta olla kansikin halki, mutta tiiviste näistä yleensä pettää.
kuinka paljon nestettä on hävinnyt. Tee tämä kun auton on kylmä.
Voihan koneesta olla kansikin halki, mutta tiiviste näistä yleensä pettää.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt tänä aikana kun auto ollut mulla. Paisuntasäiliö normaali, ei kupli eikä muutakaan merkillistä.
Ehkä kaukaa haettu mutta, voiko väärä öljylaatu saada aikaan vaaleaa saostumaa aikaan?
Konehuoneessa tuoksuu aika voimakkaasti bensa ja tällähetkellä olen paininut myös tyhjäkäynti ongelman kanssa.
Autoon oli vaihdettu/ranetettu lisäilmaventtiilin läpi rautalanka viritys.....
Vaihdoin tuon ehjään ja silloin alkoi tyhjäkäynnin ongelmat.
Säätöruuvista yritin säätää tyhjäkäyntiä isommalle ja jotenkin kai siinä onnistuinki...
kunnes alkoi heittelehtimään ja lopulta ei auttanut vaikka yritti säätää.
Kylmänä tyhjäkäynti ok, mutta kun lämpeää niin tuntuis samalla tyhjäkäyntikin alenevan.
Saako tuosta mitään tolkkua? Vikoja on ja niistä täytyis päästä eroon ennen talvee.
Ehkä kaukaa haettu mutta, voiko väärä öljylaatu saada aikaan vaaleaa saostumaa aikaan?
Konehuoneessa tuoksuu aika voimakkaasti bensa ja tällähetkellä olen paininut myös tyhjäkäynti ongelman kanssa.
Autoon oli vaihdettu/ranetettu lisäilmaventtiilin läpi rautalanka viritys.....
Vaihdoin tuon ehjään ja silloin alkoi tyhjäkäynnin ongelmat.
Säätöruuvista yritin säätää tyhjäkäyntiä isommalle ja jotenkin kai siinä onnistuinki...
kunnes alkoi heittelehtimään ja lopulta ei auttanut vaikka yritti säätää.
Kylmänä tyhjäkäynti ok, mutta kun lämpeää niin tuntuis samalla tyhjäkäyntikin alenevan.
Saako tuosta mitään tolkkua? Vikoja on ja niistä täytyis päästä eroon ennen talvee.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
mulla oli joskus 8tappisessa og turbossa venttilikopalta lähtevä huohotinputki tukossa, niin muuttui karseen näköiseksi valkoiseksi mössöksi öljy mittatikussa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
mistä ruuvista säädit tyhjäkäyntiä.
se kuuluu säätää siitä 10mm kannalla olevasta ruuvista mikä on lukittu mutterilla.
se kuuluu säätää siitä 10mm kannalla olevasta ruuvista mikä on lukittu mutterilla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Joo, siitä ruuvista sitä yritin säätää. Kun ei ihan heti tapahtunut mitään niin käänsin vähän lisää jne ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Minulla tuli og900 16-valve turbossa smetanaa pakkasella öljysysteemiin ja huohotusputkeen kun ei ollut sitä pikkuletkua suoraan imusarjaa. Turboissahan tuossa on takaiskuventtiili.
Eli huohotus pitää olla kunnossa pakkasilla tai kosteus ei pääse kunnolla koneesta pois. Molemmat röörit, iso putki ja pikkuletku.
Smetanat katos kun lisäsin pikkuletkunkin.
Eli huohotus pitää olla kunnossa pakkasilla tai kosteus ei pääse kunnolla koneesta pois. Molemmat röörit, iso putki ja pikkuletku.
Smetanat katos kun lisäsin pikkuletkunkin.
99T-museopeli
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Onko moottorin lämmöt kohdillaan..?
Yhdessä kulkineessa ( ei SAAB ) oli ns..kesätermostaatti.
Ja moottori kävi liian kylmänä, ja tämä taasen aiheutti melkolailla "hikoilua"
Ja tämä taas aiheutti huohotin putkien likaantumisen ( vaalealla mönjällä )
josta seuraus oli, öljykorkin irtoaminen, ja moottori tilan sotkeentuminen.
![Kuva](http://www.jrpdistribution.eu/acatalog/OL05%28a%29.jpg)
En kylläkään ole kuullut että og900:ssa olisi ollut tämän tyyppisiä ongelmia.
Mutta kansipahvin vaihtamisista olen kyllä kuullut, ja tehnytkin.
Yhdessä kulkineessa ( ei SAAB ) oli ns..kesätermostaatti.
Ja moottori kävi liian kylmänä, ja tämä taasen aiheutti melkolailla "hikoilua"
Ja tämä taas aiheutti huohotin putkien likaantumisen ( vaalealla mönjällä )
josta seuraus oli, öljykorkin irtoaminen, ja moottori tilan sotkeentuminen.
![Kuva](http://www.jrpdistribution.eu/acatalog/OL05%28a%29.jpg)
En kylläkään ole kuullut että og900:ssa olisi ollut tämän tyyppisiä ongelmia.
Mutta kansipahvin vaihtamisista olen kyllä kuullut, ja tehnytkin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Moottorilämmöt on mittarin mukaan ok, mutta lämpömittari seilaa edestakaisin ihan vähän. Onko kenelläkään kuvaa noista imuletkujen reiteistä? (8v 900turbo -84/85)
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Tuolla jotakin ( taitaa olla tosin 16V pata )
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=195193
Tässä oikea kuva
http://mark.edgar01.users.btopenworld.com/home/vac1.jpg
http://img481.imageshack.us/img481/2382/img0795gv1.jpg
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=195193
Tässä oikea kuva
http://mark.edgar01.users.btopenworld.com/home/vac1.jpg
http://img481.imageshack.us/img481/2382/img0795gv1.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Nyt taas kun kävin aamulla heittämässä lenkin autolla tyhjäkäynti oli n.1100rpm. Nyt iltapäivällä kauppareissulla kävi ensin hyvin ja kun kone hiukan lämmenneenä kaupasta pois lähtiessä kävi enää 600rpm ja mihinkään ei välillä ole koskettu!
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Sitten nämä perinteiset kysymykset
Savuttaako auto normaalia enemmän...?
Jos savuttaa, niin minkäväristä pakokaasu on...?
Tuleeko pakoputken päästä ( koneen ollessa normaalilämpöinen ) vettä...?
Savuttaako auto normaalia enemmän...?
Jos savuttaa, niin minkäväristä pakokaasu on...?
Tuleeko pakoputken päästä ( koneen ollessa normaalilämpöinen ) vettä...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Pakko ottaa osaa keskusteluun ja kertoa omasta, samantapaisesta ongelmasta topicin aloittajan kanssa:
Alla on siis 8V turbo 900 automaatti vuosimallia -88
Kun auton käynnistää kylmänä niin hetkeen ei pakokaasua tule juuri nimeksikään, mutta vähän ajan kuluttua sitä tulee mielestäni erikoisenkin paljon. Kattia autossani ei tosin ole. Pakokaasun väri on valkoinen, veden tulemisesta koneen ollessa lämpöinen en osaa vielä sanoa. Pakokaasun määrä rauhoittuu normaaliksi kunhan kone lämpiää.
Tyhjäkäynti kylmänä on ok, mutta koneen lämmettyä pudottaa joskus kierrokset jopa 500rpm, ellei kaasua paina. Tämä ilmiö tapahtuu pakkassäällä useammin kuin plussakelillä. Käytän autossani 88 asteista termostaattia, joka on hiljattain vaihdettu. Hiljattain on vaihdettu myös öljyt sekä pakkasnesteet. Minkäänlaista smetanaa tms. vaahtoa en ole öljynlisäysreiässä havainnut, mutta kannentiiviste mielestäni hikoilee ulospäin ja jäähdytysnestettä kuluu himpun verran. Öljyn määrä ei tosin mielestäni ole lisääntynyt eikä jäähdytysnesteen sekaan ole ainakaan paisuntasäiliöstä katottuna tullut mitään ylinmääräistä.
Liekkö kansipahvi syypää vai tukkeutuneet huohotusletkut, vai ehkä molemmat?
Alla on siis 8V turbo 900 automaatti vuosimallia -88
Kun auton käynnistää kylmänä niin hetkeen ei pakokaasua tule juuri nimeksikään, mutta vähän ajan kuluttua sitä tulee mielestäni erikoisenkin paljon. Kattia autossani ei tosin ole. Pakokaasun väri on valkoinen, veden tulemisesta koneen ollessa lämpöinen en osaa vielä sanoa. Pakokaasun määrä rauhoittuu normaaliksi kunhan kone lämpiää.
Tyhjäkäynti kylmänä on ok, mutta koneen lämmettyä pudottaa joskus kierrokset jopa 500rpm, ellei kaasua paina. Tämä ilmiö tapahtuu pakkassäällä useammin kuin plussakelillä. Käytän autossani 88 asteista termostaattia, joka on hiljattain vaihdettu. Hiljattain on vaihdettu myös öljyt sekä pakkasnesteet. Minkäänlaista smetanaa tms. vaahtoa en ole öljynlisäysreiässä havainnut, mutta kannentiiviste mielestäni hikoilee ulospäin ja jäähdytysnestettä kuluu himpun verran. Öljyn määrä ei tosin mielestäni ole lisääntynyt eikä jäähdytysnesteen sekaan ole ainakaan paisuntasäiliöstä katottuna tullut mitään ylinmääräistä.
Liekkö kansipahvi syypää vai tukkeutuneet huohotusletkut, vai ehkä molemmat?
900 2.0 Turbo -88
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sammakko og900 turbon koneessa?
Tämä on aivan normaalia kylmällä moottorilla.mutta vähän ajan kuluttua sitä tulee mielestäni erikoisenkin paljon
Pakoputkisto "hikoilee" hetken aikaa.
Tuo kansipahvi on kyllä todennäköinen syy.
Omassa ex satkussa 900i vm 88, oli ostettaessa pahvi viallinen.
Vuoti nestettä ulospäin, kannen ja lohkon välisestä saumasta.
Olin tietoinen asiasta ostohetkellä, koska vika oli aivan selvästi havaittavissa.
Aika oli vaan tehnyt pahville tehtävänsä.
Tuntuu melko alhaiselta tuo 88°C, mutta jos sen pitää olla tuollainen.Käytän autossani 88 asteista termostaattia
Asiasta tietävät voivat vahvistaa tämän tiedon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#