ässän bensapumppusta(walbro)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

ässän bensapumppusta(walbro)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Piti tuossa laittaa itselle varoiksi motonetin irtonainen bensapumppu ylimääräseen ämpäriin kun nykyinen pumppu on purkuautosta ja kilsat tuntemattomia.
Mutta eihän se tietenkään ihan noin onnistunut.

Kuvat kertoo tilanteen paremmin:
http://media.share.ovi.com/m1/s/1436/fc ... 10a0a6.jpg
http://media.share.ovi.com/m1/s/1436/2b ... 6f03e4.jpg

Toi ämpäri(tuosta puuttuu se kotelo) on -92:sta ässästä ja irtopumppu motosta.
Tosin irtopumppu on ostettu "käytettynä" mutta mukana tulleessa kuitin mukaan toi pitäis sopii walbron 1-pumppusysteemiin.

Eli tuossa ässästä otetussa on boschin pumppu joka on selkeesti paksumpi. Samanlaisen olen myös kaivanut -91:sen ässän tankista.
EPC ei kyl tunnista koodia joka tuosta ämpärin kannesta löytyy mutta siinä on teksti turbo erillisellä lapulla.

Parhaillaan tankissa on hieman eri näköinen ämpäri joka on peräisin i16 -90 satkusta, siinä oli keltainen kansi(ylin) ja sähköliitosten lukitus oli hieman erillainen mutta kumminkin se sopi suoraan tuon tilalle.
Sen sisälle ei tullu katottua kun oli kiire saada auto ajoon ja muutenkin noissa "tarkastuksissa" on rikkoutumisen vaara.

Varsinaiset kysymykset:
1.Onko kuvassa näkyvä walbro sen näköinen mitä porukat on vaihdellu satkun tankkeihin?

2.Jos on, niin onko ämpäri ollu kuin kuvassa vai keltakantinen eli mahtaiskos toi irtopumppu sopii nykyiseen ämpäriin?

3.Kumpi ompi parempi, bosch vai walbro?
Lähinnä tuotto viriä varten.

4.Jos bosch niin mistä pumppu tuohon?

Tulipahan tekstiä mutta kun en vastaavaa löytäny haulla tai ees kuvaa pumppuasennuksista johon olisin omaa verrannu.
Viimeksi muokannut tetammi, Ti Marras 24, 2009 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Törmäsin myös viime talvena pummpua vaihtaessani samaan tilanteeseen.

Pumpun hajottua vaihdoin nopeimpana ratkaisuna tekniikanluovuttaja -90 ässästä peräisin olevan pumpun ämpäreineen tankkiin. Ajattelin kuitenkin varoiksi vaihtaa uuden pumpun kun käytetystä ei koskaan tiedä...

Oli hieman ikävä ylläri kun ässän ämpäriä avattaessa sieltä löytyi tuollainen Boschin pumppu. Ja mulla oli tietysti paikallisesta AD:sta ostettu Walbro :?

No, sain kuitenkin pumpun asennettua paikoilleen, mutta kyllä se hieman ihmettelyä aiheutti.

Yksinkertaistettuna mulla oli siis -92 2.1:sen pumppuna Walbro ja -90 ässän pumppuna Bosch, joten veikkaisn, että saat tuon Walbron asennettua nykyisen tilalle.

Tuotosta en tiedä, mutta mun eka Walbro ainakin meni jumiiin noin viiden kilsan ajon jälkeen :roll: Nykyinen on sentään toiminu.

Ja tuotosta vielä. Mun auto saattaa kärsiä bensan puutteesta ahdoilla ja nakuttaa (oli melko vaaleat tulpat kun vaihdoin). Vakio bensanpaineet 3bar, joten loppuuko sitten pumpusta tuotto? Myös minä siis lukisin mielelläni, että mitä pumppua väki on täällä käyttäny
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ässän bensapumppusta(walbro)

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jatketaan tähän kun aiheesta topic löytyi ja ässän omistajille tästä ehkä jatkossakin hyötyä.

Jos jollain on tietoa bareista ja tuotosta niin kiitoksella ottaisin vastaan. Varaosaliike AD vasta vain noista kysellyt.

Eli bensapumpuista:
- Bosch ässän oma josta ei muuta tietoa AD:lta ole saanut kuin että hinta hunajaiset 304e (0 580 453 945 on pumpun numero)

-Walbro/Scantech 16v/T16 (AD tieto että olisi +3bar) ja noin 65-75e hinta scantech versiolla.

Bensapaineensäätimen tietoja nyt sain etsitoiminnolla löydettyä esim. lucas 3.0bar ja boschin T16 2,5bar ja 16v vaparin 3.0bar
Toimiiko muuten vaparin 16v bosch-säädin lucaksen tilalla jos joskus hajoaa? Bosch T16 paine alhaisempi joten ei toimine.

Mulla on nyt eilen tuon boschin tilalle soviteltu scantech ja toiminut kyllä ainakin normiajossa ihan hyvin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: ässän bensapumppusta(walbro)

Viesti Kirjoittaja toms »

Se motonet scantech on kiina-kuraa ja kestää 0- ? kilometriä . ei ole ollut luotettavia. Walbro kestää sen 200 000 km. Bosch on aina bosch ja 8 venaisissa en oo kuullu yhtään hajoavan kuten Walbrot tms.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: ässän bensapumppusta(walbro)

Viesti Kirjoittaja Kupari »

AD:sta on mun scantech ostettu ja hajonneen boschin tilalle tuli.

Toiminu ihan hyvin, talla pohjassakin ahdoilla 0,55bar kokeillut joten tuotto /toiminta riittää vakio ässään.

Walbro 255 tulee kyllä scantechin tilalle jos tuon ässän ahtoja 1-1,2bar paineille nostaisi joskus coolerin laiton jälkeen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin