Öljyt pois vaihdelaatikosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Otanko takapäädystä luukun pois vai mistä ne vaihdelaatikon öljyt saa kätevimmin pois laatikosta. Proppua en löytänyt !?! Alfamerin kirjassa kyllä kerrotaan että ainakin johonkin saakka 80-luvulla olisi ollut poistoproppu, uudenpaa kirjaa ei ole käytössäni.

Auto on SAAB 900 i 16 vuodelta 1993.

Tietäjän apu tulisi taas tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

takapäädyn kautta -91 ja uudemmista öljyt poistetaan.

takakannessa on puhdistettava suodatin ja metallin kerääjä magneetti myös.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

minkälainen tiiviste siellä kannen ja laatikon välissä lienee, paperia vai pysyykö tiivisteliimalla eli silikonilla ?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se on metalli tiiviste joka on pinnoitettu jollain kumilla tai teflonilla.

uuden saa saabin tiskiltä.

vanhakin voi jäädä ehyenä toiseen puoleen kiinni, niin saattaa pitää uudelleen.

itse olen uudella kasannut, niin varmasti pitää kerrasta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja marcusn »

Laatikon takakantta aukastessa kannattaa myös kaapia kaikki irronnut metalliroju pois laatikon peräosan pohjalta. Sitä sinne näissä joskus tuppaa kertymään.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Öljyt laatikosta saa oman kokemuksen mukaan kivasti pois kun vaihtaa pakoputken alkupäätä turbomalliin. Ei käyny itellä mielessä, että pakoputken kannattimen pultit menee öljytilaan asti, tuli vähän yllätyksenä aikanaan...
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lanius kirjoitti:Öljyt laatikosta saa oman kokemuksen mukaan kivasti pois kun vaihtaa pakoputken alkupäätä turbomalliin. Ei käyny itellä mielessä, että pakoputken kannattimen pultit menee öljytilaan asti, tuli vähän yllätyksenä aikanaan...
Oisko joku vääntäny liian pitkän pultin paikoilleen, ei itel ainakaan tullu öljyy kannatinta aukastes. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Lanius »

justiisa... ihan kyllä alkuperäseltä kaikki näytti ja vasta valmistunu uuden tallin lattia lainehti silloin... Sittenkun jaksan avata varaosalootan niin kurkkaan kyllä että millanen rakenne.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei niistä pultin reijistä pitäisi kyllä öljyt ulos tulla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja anv »

Lanius kirjoitti:Öljyt laatikosta saa oman kokemuksen mukaan kivasti pois kun vaihtaa pakoputken alkupäätä turbomalliin. Ei käyny itellä mielessä, että pakoputken kannattimen pultit menee öljytilaan asti, tuli vähän yllätyksenä aikanaan...
Hah, sama kävi mulle myös vm-81 99 turbon kanssa :) Oltiin konetta nostamassa öljyvuotojen takia ja toi kannatin esti koneen noston. Se pulttihan oli muistaakseni oikean vetoakselin laipan alimmainen pultti... Irti ja mehut lattialle. Onneksi TI-hallissa oli hyvät pesuvermeet lattian pesuun :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös tuossa -90 mallisessa 2.0 i laatikossa voi vaihtaa öljyt takakannen avaamalla? Ainakin veropyötästön takana on muistaakseni 8 pultilla kansi paikoillaan. Vaiko vaan imemällä mittatikun reiästä?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Niissä malleissa missä ei ole vaihdelaatikon mittattikkua on usein 10 cm pitkä mittatikku mikä näyttää ulkoapäin pultilta. Yhdessä kyseinen pultti oli niin kovin kiinni että aukesi vasta vastakierrehylsyllä. Uusia mittatikkuja sai ainakin vielä viime vuonna. Saa ne öljyt vaihdettu myös siirtopumpulla kyseisestä reijästä, tosin jää silloin sihti puhdistamatta.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mutteripysssy ja kunnollinen kuuskulma hylsy on paras konsti aukoa jumittunut öljytikku. on vaan todella matala se kanta, niin hyvä hylsy on ehdoton.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin