Öljyt pois vaihdelaatikosta
Öljyt pois vaihdelaatikosta
Otanko takapäädystä luukun pois vai mistä ne vaihdelaatikon öljyt saa kätevimmin pois laatikosta. Proppua en löytänyt !?! Alfamerin kirjassa kyllä kerrotaan että ainakin johonkin saakka 80-luvulla olisi ollut poistoproppu, uudenpaa kirjaa ei ole käytössäni.
Auto on SAAB 900 i 16 vuodelta 1993.
Tietäjän apu tulisi taas tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen.
Auto on SAAB 900 i 16 vuodelta 1993.
Tietäjän apu tulisi taas tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
takapäädyn kautta -91 ja uudemmista öljyt poistetaan.
takakannessa on puhdistettava suodatin ja metallin kerääjä magneetti myös.
takakannessa on puhdistettava suodatin ja metallin kerääjä magneetti myös.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
minkälainen tiiviste siellä kannen ja laatikon välissä lienee, paperia vai pysyykö tiivisteliimalla eli silikonilla ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
se on metalli tiiviste joka on pinnoitettu jollain kumilla tai teflonilla.
uuden saa saabin tiskiltä.
vanhakin voi jäädä ehyenä toiseen puoleen kiinni, niin saattaa pitää uudelleen.
itse olen uudella kasannut, niin varmasti pitää kerrasta.
uuden saa saabin tiskiltä.
vanhakin voi jäädä ehyenä toiseen puoleen kiinni, niin saattaa pitää uudelleen.
itse olen uudella kasannut, niin varmasti pitää kerrasta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
Laatikon takakantta aukastessa kannattaa myös kaapia kaikki irronnut metalliroju pois laatikon peräosan pohjalta. Sitä sinne näissä joskus tuppaa kertymään.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
9-3 SC 1.8T -06
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
Öljyt laatikosta saa oman kokemuksen mukaan kivasti pois kun vaihtaa pakoputken alkupäätä turbomalliin. Ei käyny itellä mielessä, että pakoputken kannattimen pultit menee öljytilaan asti, tuli vähän yllätyksenä aikanaan...
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900 T8
99 T8
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
Oisko joku vääntäny liian pitkän pultin paikoilleen, ei itel ainakaan tullu öljyy kannatinta aukastes.Lanius kirjoitti:Öljyt laatikosta saa oman kokemuksen mukaan kivasti pois kun vaihtaa pakoputken alkupäätä turbomalliin. Ei käyny itellä mielessä, että pakoputken kannattimen pultit menee öljytilaan asti, tuli vähän yllätyksenä aikanaan...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
justiisa... ihan kyllä alkuperäseltä kaikki näytti ja vasta valmistunu uuden tallin lattia lainehti silloin... Sittenkun jaksan avata varaosalootan niin kurkkaan kyllä että millanen rakenne.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900 T8
99 T8
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
ei niistä pultin reijistä pitäisi kyllä öljyt ulos tulla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
Hah, sama kävi mulle myös vm-81 99 turbon kanssa Oltiin konetta nostamassa öljyvuotojen takia ja toi kannatin esti koneen noston. Se pulttihan oli muistaakseni oikean vetoakselin laipan alimmainen pultti... Irti ja mehut lattialle. Onneksi TI-hallissa oli hyvät pesuvermeet lattian pesuunLanius kirjoitti:Öljyt laatikosta saa oman kokemuksen mukaan kivasti pois kun vaihtaa pakoputken alkupäätä turbomalliin. Ei käyny itellä mielessä, että pakoputken kannattimen pultit menee öljytilaan asti, tuli vähän yllätyksenä aikanaan...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
Eikös tuossa -90 mallisessa 2.0 i laatikossa voi vaihtaa öljyt takakannen avaamalla? Ainakin veropyötästön takana on muistaakseni 8 pultilla kansi paikoillaan. Vaiko vaan imemällä mittatikun reiästä?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
Niissä malleissa missä ei ole vaihdelaatikon mittattikkua on usein 10 cm pitkä mittatikku mikä näyttää ulkoapäin pultilta. Yhdessä kyseinen pultti oli niin kovin kiinni että aukesi vasta vastakierrehylsyllä. Uusia mittatikkuja sai ainakin vielä viime vuonna. Saa ne öljyt vaihdettu myös siirtopumpulla kyseisestä reijästä, tosin jää silloin sihti puhdistamatta.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Öljyt pois vaihdelaatikosta
mutteripysssy ja kunnollinen kuuskulma hylsy on paras konsti aukoa jumittunut öljytikku. on vaan todella matala se kanta, niin hyvä hylsy on ehdoton.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918