900i käynnistysongelma.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabas900se
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 08, 2009 13:55
Paikkakunta: kotka

900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja saabas900se »

Olisiko apuja kun on sellainen vika että
kun käynnistän autoa niin lämpimällä
koneella ei käynnisty mutta kylmänä
lähtee hyvin käyntiin.

esim. kun on yön yli seissyt niin
käynnistyy hyvin mutta kun
sammutan suoraan ajosta niin
eipä käynnistykkään enää.

Olin huomaavinani että olisi ollut
öljytilassa bensan hajua?
Jäsen #5236
Saab 900i 1988.
Nelsson
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2011 20:33

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja Nelsson »

Olen etsinyt ratkaisua päinvastaiseen ongelmaan (sadekelin starttiongelmat) ja törmäsin monta kertaa etsiessäni lämpimän koneen käynnistysongelmien ratkomisiin. Starttimoottoria monet osoittelevat tuon ongelman kanssa.

http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... ostics.php
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuo oireilu viittaisi siihenettä joku suutin vuotaa ja kastelee sitten tulpan kun starttaat lämpimänä. Koeta, helpottaako se että painat kaasua jonkin matkaa startatessa. Jos se helpottaa käynnistystä niin vika on melko varmaan tuossa.
saabas900se
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 08, 2009 13:55
Paikkakunta: kotka

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja saabas900se »

Vielä jatkoa omaan viestiini.
Siis startti pyörittää hyvin
mutta silti ei käynnisty.

kaasun polkeminen eri
asennoissa ei vaikuta
mitään.

Voiko vaikuttaa se että
ainakin yksi suutin tuntuu
heiluvan vähän?
Jäsen #5236
Saab 900i 1988.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mikäli kyseessä on 8-venttiilinen ruisku niin ohjauspaine on pielessä. Tämä taas heittää bensanpaineen pieleen. Käytännössä ohjauspainetta on turha yrittää säätää, mutta ensi hätään kannattaa tehdä perinteinen 2-tahtiöljykikka tankkiin. Tämä itseasiassa kannattaa tehdä vaikkei vielä ongelmia olisikaan.

Usein on käynyt niin, että toiminta on mennyt vielä huonommaksi öljykäsittelyn jälkeen. Syynä tähän on se, että osat liikkuvat paremmin (ja lähempänä alkuperäisiä arvoja), mutta vuosien mittaan seokset on säädetty aina uudelleen ja uudelleen. Öljykäsittelyn jälkeen kannattaa siis ajaa korjaamolle seossäätöön.

Myös bensanpainetta kannattaa hieman nostaa. Tämä ei itseasiassa korjaa kuluneita osia (suuttimet yms.), mutta korkeammalla paineella vanhatkin osat toimivat vielä pitkään. Tämänkin operaation jälkeen on seossäätö edessä.

Tietysti ennen näitä toimenpiteitä on syytä varmistaa, sytkäosat ovat kunnossa. Tulpat, virranjakajan pyörijä ja virranjakajan kansi maksavat muutaman kympin ja jos niitä ei ole uusittu niin ei se ainakaan hukkaan mene. Myös tulpan johdot on hyvä olla kunnossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Muistelen, että mulla oli vastaavia oireita aikoinaan omassa k-jet-vehkeessä. Siinä ilmeisesti lämpöaikakytkin sekoili ja rikasti lämpimänäkin. Vedin kylmäkäynnistyssuuttimen piuhan silloin kabiiniin napin kautta, ja näin persaukinen pääsi halvalla ranetuksella sen auton loppuun.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Lähes sama vika: kylmänä ei ongelmia, kuumana ei myöskään, mutta 5-10 min seistyään ei edes luvannut ennenkuin taas vajaan tunnin päästä käynnistyi ainvan normaalisti. Ilkeetä päiväkodin ainoalla hakupaikalla!

Sytytysyksikön ja sen allaolevan pellin putsaaminen ja uudet piitahnat väliin auttoi ja nyt on ollut vuosia vika poissa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
saabas900se
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 08, 2009 13:55
Paikkakunta: kotka

Re: 900i käynnistysongelma.

Viesti Kirjoittaja saabas900se »

Juuri tänään ajoin koneen lämpimäksi ja
sammutin vähäksi aikaa.
Lähti ilman mitään ongelmia käyntiin.?
Outoa. pakkasta noin 17 astetta.
Ja siis, koneelle ei ole tehty mitään
mikä olisi vaikuttanut ongelmaan.
Jäsen #5236
Saab 900i 1988.
Vastaa Viestiin