2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
eerikson
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:59

2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja eerikson »

Huomiseksi aamuksi kaivattaisiin tietoa 2.1 litraisen sylinterikannen kiristyksestä, sillä sen momenttia ja tapaa en onnistunut löytämään omista kirjoistani enkä näköjään osannut laittaa sopivaa hakusanaakaan etsi-toiminnolle. Kaikkea muuta juttua olisi tarjolla riittävästi, mutta juuri se kaivattu jää puuttumaan.
Tuttavani autosta kävi näes tiiviste vuotamaan ja tarkoitus olisi ainakin aloittaa sen vaihtotyö.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

1: 40Nm

2: 60Nm

3: 90 asteen kulmakiristys.

Kiristysjärjestys:

8 4 1 5 9

7 3 2 6 10


Torx E-16
eerikson
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:59

Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja eerikson »

Kiitos tiedosta vaikka ennätinkin katsomaan näitä kirjoituksia vasta nyt.
Melkein etukäteen oli arvattavissa -kuten aina vastaavissa tilanteissa- erilaisia muita menoja ilmaantui enemmän kuin riittävästi, ja sylinterikannen irroitus jäi tosiaakin vasta alkuvaiheeseen.
Tänään sain neuvon kiristää pultit niin että 1= 60Nm 2= 80Nm ja 3= 90astetta. Kysyisinkin miten suhtautua tähän tietoon, vai onko sinällään varmasti ammattimies alallaan muistellut jonkun toisen mallin ohjetta.
Itsestänikin vaikuttaa melko hurjalta jos 80Nm:n jälkeen tehdään vielä suorakulmainen käännös, niin epäilisin pulttien olevan siinä vaiheessa jo yhtä tiukalla jos ne olisi kiristetty parinkymmen kilon ohjearvoon. Ei siinä vielä mitään. mutta näinköhän paikat kestäisi, vai kuuluuko kolkko kolahdus.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Bentley sanoo 60 Nm + 80 Nm + 90 astetta ja Saabin korjaamon käsikirja Moottori Turbo 16 1984- 60 Nm + 90 Nm + 90 astetta.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
eerikson
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:59

Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja eerikson »

rökösö kirjoitti:Bentley sanoo 60 Nm + 80 Nm + 90 astetta ja Saabin korjaamon käsikirja Moottori Turbo 16 1984- 60 Nm + 90 Nm + 90 astetta.
Kiitos varmistuksesta.
Tänään on sylinterikansi nostettu pois, ja huomenna alkaa lähempi tarkastelu puhdistuksen jälkeen. Ilmeisesti tiiviste oli alkanut parinkymmenen vuoden vanhuuttaan vuotamaan, ja kilometrejä on takana rapiat 400000.
Totta tosiaan; sen verran tiukalta avatessakin pultit tuntui että uskon suosiolla ilmoitettuja momentteja, sillä vaikka en ole kooltani ihan kaikkein pienimpiin kuuluva mies niin putkea oli käytettävä jatkovartena siitäkin huolimatta. Vääntövoima ei puolenmetrin varrella riittänyt.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2.1 moottorin sylinterinkannen pulttien kiristysmomentti?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, pyydän anteeksi sekoiluani, minä katsoin Saabin huoltotiedotteesta vuodelta -96, enkä huomannut sen tarkoittavan -94 ja uudempia joissa siis ilmeisesti uudempi pulttimalli irtoliereineen kannassa = helpommin liukuva ja tavoitemomenttiin päätyvä.

Molyrasvaa kannattaa tässäkin tapauksessa käyttää pultinkannan alla ja hillitysti kierteissä, niin tavoitetiukkuus saavutetaan paremmin.
Vastaa Viestiin