Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Mullapa ongelmana vaihteiston ääntely, alkanut suht nopeasti ujeltamaan kaikilla vaihteilla veto päällä. Ensiks tietysti oletin että laatikko tullut tiensä päähän mutta sitten kävi mielessä että oiskohan moottorin tukikumit niin lopussa että koko paketti makaa jossain suoraan koria vasten ja pääsee resonoimaan sitä kautta...?
Olen jossain lukenut että satkussa ois ns hydrauliset moottorin tuet. Vaihteiston toiminta on muuten ok ja vaihteet sujahtaa liukkaasti paikoilleen.
Mainittakoon vielä että auto on vm 89 900c joka vähäiset 480t ajettu....
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja mestari »

puukilaa käyttäen voi poissulkea em oireet mutta oletko katsonut onko laatikossa öljyä? miten vaihdot on tullut suoritettua ja moottori vai vaihteistoöljyä käytellyt? yleensä v-laat jölyillä ajetut autot ovat toimineet tappiin asti.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Jeps, tota puukiilajuttua täytyy kokeilla. Öljyt pysyy hyvin laatikossa ja itse olen siinä käyttänyt redlinen punaista vaihteistolitkua(MTL). En tiedä mitä ennen minun aikaa siinä on ollut mutta ainakin vaihteensiirto parani huomattavasti redlineen siirrettyäni. Olihan auto toki silloin jo n 380t ajettu. Vaihdot olen tehnyt n 15000 km välein.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Isän -89 900c kaipaisi niinikään uusia moottorin tukikumeja. Motonet myy kaiketi vieläkin vuodessa lahoavaa Scantech-kuraa? Mahtaneeko kunnollisia tukikumeja saada muualta kuin marmoritiskiltä, jos saa sieltäkään enää?
Autolla tuskin on elinvuosia enää montaakaan, joten aivan hirveitä summia ei toisaalta viitsisi enää sijoittaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja stara »

mitenkä olisi alkuun etutuennan jämäköinti, esim hakkaa jotain letkua reikiin tai sikamassaa jne..? ei kait se vakiot Ei- hydrauliset voi lyödä läpi tai sitten ovat jo päällepäinkin katsoen ihan jauhona?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuulilasiliima on hyvää tukikumien jäykistykseen ja tekohengitykseen.

hyvin kun puhdistaa ensin, niin vulkanoituu täysin vanhaan kumiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

stara kirjoitti:mitenkä olisi alkuun etutuennan jämäköinti, esim hakkaa jotain letkua reikiin tai sikamassaa jne..? ei kait se vakiot Ei- hydrauliset voi lyödä läpi tai sitten ovat jo päällepäinkin katsoen ihan jauhona?
No, kuskinpuoleinen tukikumi vaikuttaisi olevan rikkinäinen, sillä se päästää moottorin liikkumaan enemmän ja hieman eri tavalla kuin oikeanpuoleinen kumi. Se myös on todennäköinen syy koriin johtuvaan tärinään, joka ilmenee koko ajan, kun ollaan liikkeellä. Paikallaan ja tyhjäkäynnillä ei tunnu erityisempiä tärinöitä. Vaihteen vaihdon/kytkimen käytön yhteydessä kuuluu usein myös kolahdus. Toisinaan kuuluu myös "hankaava siritys", aivan kuin joku pyörivä osa hankaisi johonkin.
Kuitenkin kytkin ja vaihdelaatikko tuntuisivat ehjiltä. Vetoniveliä en myöskään usko syyllisiksi, sillä mitään naputuksia ei kuulu.

Pitää miettiä noita patentteja ja tekohengityksiä, jos uuden kumin saanti osoittautuu hankalaksi. Kiitoksia vinkeistä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
jernesti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja jernesti »

Mitenkäs laturin kiinnituspuslat? Nehän ovat kuulemani mukaan kulutustavaraa... Parhaiten kuitenkin havaitsee tyhjäkäynnillä matalilla kierroksilla jos ne ovat väljät, laturi naputtaa lohkon kylkeen. Väljyys on kuitenkin kuulemma hankalaa todeta, laturia käsin heiluttelemalla se ei käy kai ilmi... Nämä tiedot ovat siis vain kuulemiani juttuja, ei perustu omaan kokemukseen :)
900 2.0 Turbo -88
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Nojoo.. nyt totesin että kaikki kumit sen verran entisiä että koko paketti siirtynyt pari senttiä eteenpäin.. saatikka sitten veto päällä?
Motonetistä kuulemma vielä sivukumit saatavilla tilauksena kauhiaan hintaan mutta etummainen pusla poistunut valikoimasta....
Nyt on sitten purkaamokierroksen aikaa, ellei sitten täältä löytyisi keltään joutilaina satsi suht käyttökelpoisia tyynyjä..
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Moottorin kannatinkumit hajalla.?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

täältä saat tilattua kannakekumit halvimmalla.

http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 05_119_303
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin