Kumpi kaasutin parempi
Itselläni tuli tuossa hommattua '88 satkuuni, jossa siis vakiona on tuo Pierburg, tupla-Zenith-Strömbergit imusarjoineen tietty. Pesin koko paketin juuri autonosien pesukoneessa ja nyt sitten pikkuhiljaa sitä purkamaan ja korjaussarjoja hommaamaan.
Kyseinen modifikaatio lienee suht'koht simppeli, eli siinä ei pitäisi olla mitään sen ihmeellisempää? Tiedän että tuo kulutus nousee (ainakin raskaalla kaasulla...) mutta eikö sievästi ajettaessa sen pitäisi hieman laskea, sillä tällöinhän palotiloihin tulee vastaavasti myös enemmän ilmaa
Lähinnä motiivinani ko. operaatioon on puhdas värkkäämisen halu sekä pienoinen tehonlisä, sillä järkisyinhän tuota ei voi perustella... Auto on ympärivuotisena käyttöautona, mutta enpä sillä nykyäänkään ajele kuin välttämättömät työmatkat, pl. kesällä hieman 'ylimääräistä'. Luotettavuuteenhan, mikäli työ ja säädöt onnistuvat, tuolla ei pitäisi olla vaikutusta?
Mistähän löytyisi kyseisenlaisen kaksoiskaasutinpaketin räjäytyskuva/liekkö kellään valokuvaa jossa tuplat kiinni H-moottorissa...?
Kyseinen modifikaatio lienee suht'koht simppeli, eli siinä ei pitäisi olla mitään sen ihmeellisempää? Tiedän että tuo kulutus nousee (ainakin raskaalla kaasulla...) mutta eikö sievästi ajettaessa sen pitäisi hieman laskea, sillä tällöinhän palotiloihin tulee vastaavasti myös enemmän ilmaa
Lähinnä motiivinani ko. operaatioon on puhdas värkkäämisen halu sekä pienoinen tehonlisä, sillä järkisyinhän tuota ei voi perustella... Auto on ympärivuotisena käyttöautona, mutta enpä sillä nykyäänkään ajele kuin välttämättömät työmatkat, pl. kesällä hieman 'ylimääräistä'. Luotettavuuteenhan, mikäli työ ja säädöt onnistuvat, tuolla ei pitäisi olla vaikutusta?
Mistähän löytyisi kyseisenlaisen kaksoiskaasutinpaketin räjäytyskuva/liekkö kellään valokuvaa jossa tuplat kiinni H-moottorissa...?
#3226
Re:
Kahden Pierburg-Saabin perusteella se kaasutin on mielestäni mukavampi ja helppokäyttöisempi talvella. Satkussani on Strömberg ja se ei esim. pysy käynnissä ryyppy päällä, jollei koko ajan kaasuta, anna kierroksia ja säätele ryyppyä. Auto ns. röpeltää kylmänä hyvin vahvasti. Siihen verrattuna esim. Pierupurkilla varustettu 900c kävi kuin 16v ruisku. Strömberg on kuitenkin mennyt päästöistä aina läpi, lämpimällä moottorilla on hyvin vetoja ja kulutus on pieni. Kaipaisikohan kaasutin silti säätöä tai huoltoa?lucaf kirjoitti:joku postasi tänne joskus saab 90 esitteen vuodelta 87, jossa mainittiin että uudessa kaasuttimessa on paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet, jos muistan oikein?
1983 SAAB 900 GL 3-door
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kumpi kaasutin parempi
Itse muistellen noita talvikulutuksia, kulutus pieneni aina autoa vaihdettaessa. Eli tupla strömbergit 99 15 - 20 litraa talvella ja pakko oli lämmittää konetta nopealla tyhjäkäynnillä ennen kuin löytyi vetoa koneesta, 900i k-jetronik n. 12 litraa ja 900 turbo lucas n. 10 litraa ja samalla muuttuivat autot mukavimmiksi talviominaisuuksilta vuosien varrella eikä tarvinut enään ruiskuissa pelätä jäätymistä kovalla pakkasella siis yli -30 keleissä.
Eipä tiedä uudemmat sukupolvet, minkälaista oli olla -35 pakkasella tienpäällä kun kansa ajoi kaasutinvehkeillä, tienposkeen jäätynyt auto oli ihan arkipäivää, saabi oli silloin kova sana Suomen talvessa.
Eipä tiedä uudemmat sukupolvet, minkälaista oli olla -35 pakkasella tienpäällä kun kansa ajoi kaasutinvehkeillä, tienposkeen jäätynyt auto oli ihan arkipäivää, saabi oli silloin kova sana Suomen talvessa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Kumpi kaasutin parempi
Miten saan pierrepurkkini rikkaammalle? siinä on satunnaisesti jälkikäyntiä.
kaasarin pohjassa on pieni tappi josta ilmeisesti säädetään?
vm on 87-88 tylppänokka 900
kaasarin pohjassa on pieni tappi josta ilmeisesti säädetään?
vm on 87-88 tylppänokka 900
96 vm. 1975