Kumpi kaasutin parempi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stento-z
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja stento-z »

No minulta on toi ralli aika jäänyt taakse joten kulutus on noussut ensisijaiseksi varsinkin näillä bensan hinnoilla se hillitsee muutenkin noita menohaluja,tosin venettä hinatessa toivois vähän enemmän potkua 8)
Saabismi on sairaus.Osta Saab niin paranet
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joku postasi tänne joskus saab 90 esitteen vuodelta 87, jossa mainittiin että uudessa kaasuttimessa on paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet, jos muistan oikein?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Itselläni tuli tuossa hommattua '88 satkuuni, jossa siis vakiona on tuo Pierburg, tupla-Zenith-Strömbergit imusarjoineen tietty. Pesin koko paketin juuri autonosien pesukoneessa ja nyt sitten pikkuhiljaa sitä purkamaan ja korjaussarjoja hommaamaan.

Kyseinen modifikaatio lienee suht'koht simppeli, eli siinä ei pitäisi olla mitään sen ihmeellisempää? Tiedän että tuo kulutus nousee (ainakin raskaalla kaasulla...) mutta eikö sievästi ajettaessa sen pitäisi hieman laskea, sillä tällöinhän palotiloihin tulee vastaavasti myös enemmän ilmaa :?:

Lähinnä motiivinani ko. operaatioon on puhdas värkkäämisen halu sekä pienoinen tehonlisä, sillä järkisyinhän tuota ei voi perustella... :lol: Auto on ympärivuotisena käyttöautona, mutta enpä sillä nykyäänkään ajele kuin välttämättömät työmatkat, pl. kesällä hieman 'ylimääräistä'. Luotettavuuteenhan, mikäli työ ja säädöt onnistuvat, tuolla ei pitäisi olla vaikutusta?

Mistähän löytyisi kyseisenlaisen kaksoiskaasutinpaketin räjäytyskuva/liekkö kellään valokuvaa jossa tuplat kiinni H-moottorissa...?
#3226
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re:

Viesti Kirjoittaja Jimo »

lucaf kirjoitti:joku postasi tänne joskus saab 90 esitteen vuodelta 87, jossa mainittiin että uudessa kaasuttimessa on paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet, jos muistan oikein?
Kahden Pierburg-Saabin perusteella se kaasutin on mielestäni mukavampi ja helppokäyttöisempi talvella. Satkussani on Strömberg ja se ei esim. pysy käynnissä ryyppy päällä, jollei koko ajan kaasuta, anna kierroksia ja säätele ryyppyä. Auto ns. röpeltää kylmänä hyvin vahvasti. Siihen verrattuna esim. Pierupurkilla varustettu 900c kävi kuin 16v ruisku. 8) Strömberg on kuitenkin mennyt päästöistä aina läpi, lämpimällä moottorilla on hyvin vetoja ja kulutus on pieni. Kaipaisikohan kaasutin silti säätöä tai huoltoa?
1983 SAAB 900 GL 3-door
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kumpi kaasutin parempi

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itse muistellen noita talvikulutuksia, kulutus pieneni aina autoa vaihdettaessa. Eli tupla strömbergit 99 15 - 20 litraa talvella ja pakko oli lämmittää konetta nopealla tyhjäkäynnillä ennen kuin löytyi vetoa koneesta, 900i k-jetronik n. 12 litraa ja 900 turbo lucas n. 10 litraa ja samalla muuttuivat autot mukavimmiksi talviominaisuuksilta vuosien varrella eikä tarvinut enään ruiskuissa pelätä jäätymistä kovalla pakkasella siis yli -30 keleissä.
Eipä tiedä uudemmat sukupolvet, minkälaista oli olla -35 pakkasella tienpäällä kun kansa ajoi kaasutinvehkeillä, tienposkeen jäätynyt auto oli ihan arkipäivää, saabi oli silloin kova sana Suomen talvessa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kumpi kaasutin parempi

Viesti Kirjoittaja merlin »

Miten saan pierrepurkkini rikkaammalle? siinä on satunnaisesti jälkikäyntiä.
kaasarin pohjassa on pieni tappi josta ilmeisesti säädetään?

vm on 87-88 tylppänokka 900
96 vm. 1975
Vastaa Viestiin